Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 12.10.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de COMPOSESORATUL BODOȘ, administrat  de către Ocolul Silvic Privat Baraolt, privind ”Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Bodoș U.P. VI Bodoș, județul Covasna”, amplasat pe raza U.A.T. Baraolt și Bățani – județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6430/10.08.2023, în baza:

  • OUG nr. 68/2019, Art. 6. — (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Hotărâre nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordinul nr. 262/2020 pentru modificarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 19/2010;
  • Hotărâre nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamente silvice;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

  • consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 07.09.2023 (proces-verbal nr. 25/07.09.2023);
  • amenajamentul silvic intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • Aviz favorabil nr. 31/05.10.2023 emis de Consiliul Județean Covasna – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont, administrator al ariei naturale protejate ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt (înreg. la APM Covasna cu nr. 8209/09.10.2023);
  • Anexa 1 Criterii de evaluare pentru etapa de încadrare în procedura de evaluare adecvată pentru amenajamentele silvice menționate la art. 6 alin. (2) din HG nr. 236/2023 întocmit de Comp. Biodiversitate din cadrul APM Covasna – nr. înreg. APM 7181/06.09.2023;
  • în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • lista de control etapă de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe;
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

”Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Bodoș U.P. VI Bodoș, județul Covasna”, amplasat pe raza U.A.T. Baraolt și Bățani – județul Covasna, pentru lucrările rămase de executat nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

Documentaţia conţine:

  • Solicitare aviz mediu înregistrată la APM Covasna cu nr. 6430/10.08.2023;
  • Memoriu de prezentare a amenajamentului;
  • Piese desenate;
  • Proces-verbal al Conferinței a II-a de amenajare nr. 45/16.03.2018;
  • Dovada achitării tarifului etapei de încadrare OP nr. 143/09.08.2023;
  • Anunțuri publice.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Suprafața fondului forestier:

Suprafața totală a fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Bodoș, propus a fi organizat în U.P.VI Covasna, care face obiectul amenajării este de 320,83 ha, conform documentelor de proprietate.

Documentele de proprietate prin care Composesoratul Bodoș a fsot pus în posesie sunt:

  • Proces verbal de punere în posesie nr. 3646/20.09.2002, pentru suprafața de 129,33 ha, provenită din unitățile de produție UP III Baraolt, din cadrul OS Baraolt, situat pe teritoriul localității Baraolt;
  • Proces verbal de punere în posesie nr. 2287/16.07.2002 pentru suprafața de 168,30 ha, provenită din unitățile de produție UP II și UP IV din cadrul OS Tălișoara situată pe teritoriul localității Bățani;
  • Proces verbal de punere în poseie nr. 3356/16.06.2011 în temeiul Hotărârii Comisiei Locale de fond funciar Bățani nr. 626/22.03.2011 pentru suprafața de 39,340 ha – privind o schimbare de amplasament, provenită din unitățile de produsție UP II Bățani, din cadruol OS Tălișoara, din cadrul OS Tălișoara, situat pe raza localității Bățani;
  • Tutlu de proprietate pentru suprafața de 23,20 ha, provenită din pășune împădurită, situată pe raza localităților Baraolt și Bățani.

Amplasarea amenajamentului silvic

Fondul forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Bodoș, județul Covasna, organizat în UP VI Bodoș a făcut parte, înainte de retrocedarea către actuali proprietari, din punct de vedere al administrației silvice de stat, conform actelor de proprietate, din cadrul Ocolului Silvic Baraolt – din următoarele unități de producție: UP II, UP III și UP IV.

Din punct de vedere administrativ-teritorial, suprafața luată în studiu, se află pe raza UAT Baraolt și Bățani, județul Covasna.

În prezent suprafața fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Bodoș județul Covasna, organizat în UP VI Bodoș este administrată de către Ocolul Silvic Privat Baraolt.

Suprafața unității de producție luată în studiu, cu excepția u.a. 12 și 18 se suprapune cu teritoriul Sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt (311,07 ha).

Zonarea funcţională

În concordanță cu obiectivele social-economice fixate, condițiile staționale existente, țelurile de gospodărire adoptate și structura reală a arboretelor, fondul forestier a fost încadrat, la actuala amenajare, atât în grupa I funcțională, păduri cu funcții speciale de protecție și producție cât și în grupa a II-a, păduri cu funcții speciale de protecție și producție, în următoarele categorii funcționale:

  • 1.2.a – 14,95 ha – păduri situate pe stâncării, pe grohotișuri, pe ternuri cu eroziune în adâncime, pe terenuri cu înclinare mai mare de 35 grade, iar cele situate pe substate de fliș, nisipuri sau pietrișuri, cu înclinare mai mare de 30 grade T.II;
  • 1.4.i. – 25,53 ha – benzile de pădure constituite din parcele întregi, situate de-a lungul DJ 122 Micfalău – Baraolt, încadrate în categoria funcțională T.IV;
  • 1.5.h. – 40,90 ha – păduri stabilite ca rezervații pentru producerea de semințe forestiere și conservării genofondului forestier T.II;
  • 1.5.n. – 229,69 ha – păduri din Situl Natura 2000, neincluse în categoriile funcționale 1.5.A.C.D.E.-T.IV;
  • 2.1.b. – 9,76 ha – păduri destinate să producă în principal arbori groși de calitate superioară pentru lemn de cherestea T.IV.

Subunităţi de gospodărire

În raport cu obiectivele urmărite și funcțoiile de producție și de protecție stabilite au fost constituite următoarele subunități de producție sau protecție:

S.U.P. A – codru regulat, sortimente obișunite: 264,98 ha;

S.U.P. K – rezervații de semințe: 40,90 ha;

S.U.P. M – păduri supuse regimului de conservare deosebită: 14,95 ha;

Total U.P. VI Bodoș: 320,83 ha.

Bazele de amenajare

S-au adoptat următoarele baze de amenajare:

Regimul: codru pentru toate arboretele;

Compoziția țel: corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile şi compoziţia ţel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;

            Exploatabilitatea: în cazul arboretelor din subunitatea de codru regulat din grupa a II-a funcțională s-a adoptat exploatabilitatea tehnică, exprimată prin vârsta exploatabilității tehnice iar pentru arboretele din grupa I-a funcțională, luate în calcul la reglementarea procesului de producție lemnoasă, s-a adoptat exploatabilitatea de protecție, exprimată prin vârsta exploatabilității de protecție. Vârsta medie a exploatabilității la nivelul arboretelor din S.U.P. A este de 110 ani.

            Pentru arboretele cu funcții speiale de protecție, excluse de la reglementarea procesului de producție (arboretele încadrate în S.U.P K și S.U.P. M), nu s-au stabilit vârste ale exploatabilității, acestea, urmând să fie supuse regimului de conservare deosebită.

            Tratamente – s-a adoptat tratamentul tăierilor progresive pentru făgete, goruno-făgete și gorunete.

            Ciclul – 110 ani.

Reglementarea procesului de producție

Analiza și adaptarea posibilității

La S.U.P. A s-au calculat următorii indicatori de posibilitate:

Elemente de calcul

Valori amenajament actual

Ci-m3

864

V1e/10

859

V2e/20

940

V4e/40

1123

V6e/60

835

Q

0,90

r=min (V1e/10;V2e/20;V4e/40;V6e/60)

835

Ciclu

110

P = r (m3/an)

835

P2 ded

870

P2 ind

845

P2 – posibilitatea adoptată

835

S-a adoptat posibilitatea de produse principale de 835 m3/an, după valoarea indicatorului rezultat prin metoda creșterii indicatoare.

s-a prevăzut a se executa în deceniul care urmează următoarele cantități anuale de lucrări de îngrijire a arboretelor:

  • degajări – 0,79 ha/an
  • curățiri – 4,63 ha/an cu un volum de extras de 20 m3/an
  • rărituri – 9,77 ha/an cu un volum de extras de 199 m3/an.

Cu tăieri de igienă se estimează a se parcurge aual 125,64 ha cu un volum de extras de 108 m3/an.

Cu tăieri de conservare se parcurge anual 1,50 ha cu un volum de extras de 66 m3/an.

Analiza și adaptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale se va recolta din arboretele din u.a.: 1, 2, 4C, 4E, 6B, 8B, 9B, 13F, 14A, 14C, 16E și 18A.

Degajări s-au propus în arboretul din u.a. 7B, 13E, 16D.

Curățiri s-au propus în arboretele din u.a.: 4D, 5B, 6C, 7A, 8A, 9A, 12B, 13E, 15A și 17B.

Rărituri s-au propus în arboretele din u.a.: 5A, 5C, 5D, 6A, 6C, 7A, 8A, 12B, 13B, 13C, 14B, 14F, 16B, 17B, 20 și 21.

Tăieri de conservare s-au propus în arboretele din u.a.: 3A, 3B, 16C, 22 și 23.

 

Situația lucrărilor propuse, executate și rest de executat sunt prezentate în tabelul următor:

Categorii de lucrări

Prevederi anuale

Realizări 2018 - 2022

Rest de executat 2023 - 2027

suprafața

volum de extras

suprafață

volum de extras

suprafață

volum de extras

 

ha/an

mc/an

ha

mc

ha

mc

Împăduriri

0,73

 

0,06

 

7,24

 

Degajări

0,79

 

10,46

 

 

 

Curățiri

4,63

19

 

 

46,30

190

Rărituri

9,77

199

55,14

943

42,56

1047

Tăieri de regenerare

5,9

835

17

1968

42,00

6382

Lucrări de conservare

1,5

66

3,4

48

11,60

612

Tăieri de igienă

125,64

108

84,3

275

628,20

805

T. accidentale I

 

 

 

 

 

 

T. accidentale II

 

 

 

 

 

 

Total

148,96

1227

170,36

3234

777,9

9036

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Amenajamentul silvic analizat se integrează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, fiind o condiţie a asigurării continuităţii vegetaţiei fondului forestier. Se va avea în vedere armonizarea amenajamentului forestier cu planul de management a sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Dintre obiectivele urmărite prin efectuarea lucrărilor de îngrijire a arboretelor cele mai importante sunt:

  • realizarea compoziției optime a arboretelor;
  • păstrarea și ameliorarea stării de sănătate a arboretelor;
  • creșterea gradului de stabilitate și rezistența a arboretelor la acțiunea agresivă a factorilor externi și interni destabilizatori (vânt, zăpadă, boli, dăunători, poluare etc.);
  • creșterea productivității arboretelor și a pădurii în ansamblul său, precum și creșterea calității lemnului produs;
  • intensificarea efectelor de protecție și creșterea calității factorilor de mediu (protecția solului, purificarea aerului, menținerea peisajului natural etc.);
  • mărirea  capacității  de  fructificație  a  arboretelor  și  ameliorarea  condițiilor  de regenerare;
  • recoltarea masei lemnoase în vederea valorificării ei.

Nu s-au propus executarea de noi instalații de transport, și nu sunt necesare construcții forestiere.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Suprafaţa luată în studiu se suprapune parțial (311,07 ha) cu situl de importanță comunitară ROSPA0082 - Munții Bodoc Baraolt;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: - nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop: gestionarea durabilă a pădurii, creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor.

Se vor respecta prevederile din rezoluţiile Conferinţelor Ministeriale pentru Protecţia Pădurilor din Europa, de la Helsinki (1993) şi Lisabona (1998):

  • menţinerea şi sporirea adecvată a resurselor forestiere dar în acelaşi timp conservarea biodiversităţii în cadrul ecosistemelor forestiere;
  • executarea lucrărilor de regenerare la momentul oportun;
  • adaptarea periodizării operaţiunilor silviculturale şi de tăiere astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor de animale sensibile, în special cuibăritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure;
  • păstrarea unor distanţe adecvate pentru a nu perturba speciile rare sau periclitate a căror prezenţă a fost confirmată;
  • în arboretele tinere se va menţine şi un anumit procent de specii pionere care sunt folosite ca hrană de speciile de mamifere sălbatice;
  • rotația ciclică a zonelor cu grade diferite de intervenție în timp și spațiu;
  • se interzice organizarea unor parchete de exploatare în zonele favorabile existenţei unor bârloguri în perioada noiembrie - martie;

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din implementarea anumitor poiecte/planuri/activităţi în suprafaţa studiată se va analiza individual, la reglementarea acestora;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Efectuarea lucrărilor propuse prin amenajament are un efect pozitiv şi benefic atât asupra mediului şi implicit şi asupra sănătăţii umane.

În caz de calamităţi (incendii, alunecări de teren, uscări anormale, doborâturi şi rupturi de vânt şi de zăpadă etc.), măsurile de gospodărire vor fi în conformitate cu O.M.670/2014, completat cu Odinul 766/2018, privind modificarea şi completarea normelor tehnice silvice pentru amenajarea pădurilor. Acestea reglementează procedura şi situaţiile în care se solicită modificarea prevederilor amenajamentelor silvice.

În funcţie de gradul de vătămare a arboretelor din cauza factorilor destabilizatori (biotici sau abiotici), vor fi prevăzute următoarele măsuri:

a) extragerea arborilor afectaţi (prin tăieri de igienă sau prin tăieri accidentale);

b) extragerea integrală a materialului lemnos, urmată de împăduriri cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;

            c) schimbarea compoziţiei-ţel de regenerare.

În toate situaţiile, lucrările vor avea în vedere ca biodiversitatea pădurilor să fie cât mai puţin diminuată.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Amenajamenttul se referă la o suprafaţă de 320,83 ha;

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul plan conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amenajementul forestier se suprapune pe o suprafață de 311,07 ha cu situl ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt.

Evaluarea adecvată a amenajamentului silvic fost derulată de către APM Covasna conform prevederilor Ordinului nr. 262/2020 pentru modificarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 19/2010.

- Având în vedere că 311,07 ha din suprafața amplasamentului amenajementului forestier (din totalul de 320,83 ha fond forestier), se află inclusă în perimetrul sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc – Baraolt, planul propus intră sub incidența art. 28 din Ordonanța de Urgentă a Guvernului nr. 57/2007 (Guvernul României 2007) privind regimul ariilor protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011. De asemena planul intră și sub incidența art. 6, punctul 2 din Hotărârea nr. 236 din 15.03.2023.

Memoriul de prezentare aferent amenajamentului silvic conține informațiile necesare conform prevederilor Ord. 262/2020.

Documentația a fost analizată în cadrul Comisiei Special Constituite din data de 07.09.2023, și reprezentantul administratorului ariei natural protejate ROSPA0082 – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont a solicitat depunerea documentației în vederea avizării.

În urma corelării prevederilor Planului de management al sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt aprobat prin OMMAP nr. 1643/2016, Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont, reprezentantul Consiliului Județean Covasna, administrator al ariei naturale protejate, în calitate de administrator desemnat al ariei naturale protejate ROSPA0082 a emis Avizul favorabil cu condiții nr. 31/05.10.2023;

Amenajamentul U.P. VI Bodoș a intrat în vigoare la 01.01.2018 și a fost avizat în Comisia  de specialitate din M.M.A.P în data de 13.09.2018, aprobat prin O.M. nr. 50/2019 și este valabil până la data de 31.12.2027.

De asemenea, unitatea de producție a parcurs și procedura de obținere  a Decizie Etapei de Încadrare nr. 70/15.11.2018.

Deoarece prevederile amenajamentului se aplică începând cu data de 01.01.2018, în temeiul art. 22 din HG nr. 223/2023, amenajamentul se supune revizuirii numai pentru lucrările ce au rămas de excutat până la finalizarea amenajamentului (31.12.2027).

Obligaţiile titularului:

  • Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;
  • Respectarea condițiilor din Avizul nr. 31/05.10.2023 emis de Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont - Consiliul Județean Covasna – CJPNS în calitate de administrator al sitului Natura 2000 Munții Bodoc-Baraolt ROSPA0082, după cum urmează:
    • Se vor respecta prevederile Planului de management al sitului Natura 2000 ROPSA0082 Munții Bodoc-Baraolt aprobat prin OMMAP nr. 1643/2016;
    • Se interzice depozitarea deșeurilor de orice fel pe suptafața sau în vecinătatea sitului, în alte locuri decât cele special amenajate;
    • Se interzice capturarea, distrugerea sau uciderea prin orice mijloace a faunei sălbatice care ar putea ajunge pe amplasamentul destinat investiției;
    • Măruri stabilite prin Planul de management al ariei naturale protejate pentru păduri:
      • este necesară menținerea procentajului actual de pădure matură (peste 80 ani) raportat la întreaga suprafață forestieră de pe cuprinsul sitului, cod activitate 123456790.
      • menținerea unei structuri forestiere mozaicate în cadrul unităților de producție, prin păstrarea pâlcuri de 3-5 arbori bătrâni (peste 80 de ani) la hectar în zonele de recoltare, cod activitate 12456791;
      • menținerea lemnului mort pentru asigurarea condițiilor specifice de habitat pentru speciile de ciocănitori și Strix uralensis. Pentru toate subparcele/unități amenajistice, în cazul unor intervenții – lucrări de îngrijire sau exploatări forestiere se va lăsa un număr de minim 2-3 (sugestia este de 4-8) arbori/ha din categoria iescarilor, arborilor groși, scorburoși, parțial uscați, în funcție de particularitățile fiecărei unități amenajistice. O atenție deosebită se va acorda tăierilor definitive în parchetele de exploatare, când firma ce exploatează trebuie să cunoască și să aplice această prevedere. Cod activitate 123456792;
      • menținerea unui număr mare de stejari bătrâni necesari pentru asigurarea condițiilor optime de cuibărit pentru Dendrocopos medius. Pentru a asigura condiții optime de habitat, se va menține în orice condiții de exploatare/intervenții forestiere un număr de 3-4 arbori bătrâni la hectar în gorunete pure, respectiv 1-2 în cele pădurile de amestec cu Quercus sp. De asemenea, în aceste păduri se vor menține pe picior un număr de 2-3 arbori cu scorburi, neimportanți din punct de vedere economic, cu rolul de a asigura condiții optime pentru cuibărit. Pentru arboretele ce au depășit vârsta exploatabilității și care au fructificație satisfăcătoare, inclusiv regenerare naturală, se vor evita tratamentele silvice cu tăieri definitive. Pot fi aplicate doar tăieri de igienă / accidentale, însă marcarea arborilor se va face sub supravegherea administratorul ariei naturale protejate / cu consultarea specialistului ornitolog. Cod activitate 123456793;
      • stabilirea suprafețelor de zone tampon în jurul cuiburilor și limitarea/controlul activităților forestiere în zona tampon, în perioada de cuibărit pentru protecția speciilor de răpitoare și a berzei negre. În acest sens, în perimetrul cuiburilor identificate se va institui o zonă tampon cu rază de 300m în care în perioada 15 martie-15 august vor fi interzise activitățile silvice (inclusiv tăieri de conservare, igienizare etc.). Aceste activități vor fi permise în afara perioadei menționate (respectiv între 15 August – 15 Martie). Cod activitate 123460;
      • interzicerea aplicării tratamentelor chimice, cu excepția cazurilor dovedite de gradații sau defolieri și doar în cazul ineficienței sau imposibilității aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.). Aplicarea tratamentele chimice va fi limitată doar la cazurile de gradații sau defolieri care au fost dovedite prin certificat eliberat de unitățile de cercetare specifice (ICAS). Cod activitate 123461;
      • interzicerea aplicării degajărilor și curățirilor chimice în pădurile din sit. În pădurile din sit vor fi permise doar degajările efectuate manual, degajările chimice fiind interzise. Cod activitate 123462.
  • Se vor respecta epocile şi termenele de tăiere şi colectare a materialului lemnos din parchete prevăzute în OM nr. 1540/2011; respectarea normelor de exploatare a masei lemnoase și evitarea pe cât posibil a rănirii arborilor rămași pe picior sau a semințișului în cazul tratamentelor; pe cât posibil se vor vor evita lucrările silvotehnice în perioada de reproducere a speciilor de animale sau a perioadei de cuibărit a păsărilor ce habitează în pădure; se va evita organizarea simultană a parchetelor pe suprafețe învecinate;
  • Exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului; folosirea drumurilor de exploatare existente; se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi); în perioadele de îngheţ – dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel; se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • Alegerea de trasee ale căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel încât să se evite solurile cu portanță redusă, și astfel încât distanțele să fie cât mai scurte;
  • Menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei; menţinerea habitatelor marginale cum ar fi lizierele, stâncării, mlaştini, etc;
  • Se vor păstra arborii morți ”pe picior” și ”la sol” cu prilejul efectuării tăierilor de regenarare și a lucrărilor de îngrijire și conducere, în vederea conservării microflorei și microfaunei, dar și pentru protejarea unor specii de insecte și păsări care cuibăresc în acești arbori; recoltarea rațională și ecologică a ciupercilor, fructelor de pădure, a speciilor de plante medicinale;
  • O atenție deosebită se va acorda arboretelor din grupa I funcțională, de protecție, prin creșterea stabilității ecosistemice și asigurarea permanenței pădurii în spațiu și timp;
  • Nu se vor amenaja depozite de carburanţi în ariile naturale protejate şi în apropierea cursurilor de apă; nu se vor executa lucrări de reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului şi încărcare a rezervoarelor auto cu combustibil în albiile cursurilor de apă și în ariile naturale protejate; se interzice deversarea în apele de suprafaţă, apele subterane, evacuarea pe sol şi depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate;
  • Promovarea cu prioritate a regenerării naturale a arboretelor cu prilejul aplicării tratamentelor silviculturale; în cazul tăierilor progresive să fie lăsaţi suficienţi arbori în vederea asigurării regenerării naturale, dar şi pentru a oferi loc de cuibărit pentru păsări;
  • Se interzice introducerea de specii de arbori sau plante alohtone atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier cât şi pe terenurile din afara fondului forestier; extragerea speciilor alohtone prin intervențiile silvotehnice, atunci când acestea devin invazive;
  • Este interzisă incendierea vegetaţiei  sau resturilor vegetale;
  • Se interzice amplasarea de construcţii  fără aprobarea legală;
  • În vederea eliminării scurgerilor accidentale de hidrocarburi societatea va asigura controlul periodic al utilajelor din dotare, asigurând astfel o stare de funcţionare adecvată a acestora; eventualele defectiuni vor fi remediate in ateliere de reparaţii autorizate;
  • Aplicarea unor restricții de viteză pentru mijloacele auto, astfel încât să se diminueze cantitățile de praf generate;
  • Colectarea deseurilor se va efecua selectiv pe categorii de deșeuri, în recipienti special amplasati pentru acest scop în sistem impermeabil, iar golirea si transportul lor de catre o firma specializata la intervale regulate de timp; proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri; se va evita depozitarea rumegușului sau a resturilor de exploatare în zone umede;
  • Se vor respecta prevederile impuse de reglementările în vigoare în materie de manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;
  • La colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile apelor curgătoare; se vor evita traversările prin albiile apelor supraterane; în acest scop se vor amenaja/reabilita podeţe din material lemnos, fără a interveni prin decolmatare sau regularizare a albiilor naturale; platformele primare şi organizările de şantier vor fi amplasate la o distanţă de minim 50 de metri de albia minoră a pâraielor; este interzisă depozitarea materialelor lemnoase în albiile pâraielor şi văilor sau în locuri expuse viiturilor;
  • Alte lucrări  în afara celor prevăzute în amenajamentul silvic se execută cu avizul prealabil al  autorităţilor publice centrale de specialitate;
  • Se va urmări anual modul în care sunt puse în practică prevederile amnenajamentului silvic;

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările și completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Decizia Comisiei din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deșeuri în temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului;
  • Legea nr. 249 din 28 octombrie 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje;
  • HG nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, HG nr. 1132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi a deşeurilor de baterii şi acumulatori;
  • Lege nr. 811 din 19.08.2020 privind gestionarea deșeurilor nepericuloase compostabile;
  • Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul nr. 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei cu modificarile și completările ulterioare;
  • H.G. nr. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea nr. 86/2014 de aprobare a O.U.G. nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199 (*actualizată*);
  • Legea nr. 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • HG nr. 1004/2016 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Regulamentul 995/2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn utilizând sistemul „due diligence”.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

  • Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna în data de 09.08.2023 și 16.08.2023;
  • Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;
  • Convocatorul transmis către membrii CSC nr. înreg. 7095/05.09.2023 și procesul verbal al ședinței nr. 19/05.07.2023.

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Se va solicita acord de mediu pentru lucrări de înfiinţare de drumuri forestiere, împădurirea de terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră sau defrişare în scopul schimbării destinaţiei terenului, conform Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                         Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Csáki Gabriela