Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 13.10.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de Kovács Ödön, Kovács Erika cu domiciliul în mun. Tg. Secuiesc, str. Petőfi Sándor, nr. 1, jud. Covasna, privind ”ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL – COMPLEX AGRO-INDUSTRIAL ȘI ZONĂ DE PRESTĂRI SERVICII - CERNAT”, propus a fi amplasat în comuna Cernat, satul Cernat, extravilan, CF 31904, 31905, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 8081/04.10.2023 în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 12.10.2023 (proces-verbal ședință nr. 29/12.10.2023);

- Memoriul tehnic de prezentare PUZ; Regulamentul de urbanism PUZ;

 

în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL – COMPLEX AGRO-INDUSTRIAL ȘI ZONĂ DE PRESTĂRI SERVICII - CERNAT”, propus a fi amplasat în comuna Cernat, satul Cernat, extravilan, CF 31904, 31905, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Obiectul planului urbanistic constă în introducerea în intravilanul satului Cernat a două loturi CF 31904 si CF 31905, având suprafata cumulată de 14.300 mp. Dupa aprobrare PUZ zona reglementata sa fie declarata zona functionala de zona activitati agroindustriala si prestari servicii si sa fie permisa, pe baza unui nou Certificat de Urbanism si DTAC, sa se construiasca cladiri cu caracter functional de prelucrări si depozitari produse agricole si zona de prestari servicii – spalatorie auto self service.

În prima etapă, se propune realizarea unei statii de spalare self-service ptr. autoturisme. Terenul aferent etapei 1 este in suprafata de 1.320 mp. Se vor asigura trasee auto corespunzatoare normelor in vigoare si desfasurarii corespunzatoare a fluxului tehnologic parcaje pentru autoturisme (asteptare și stergere uscare dupa spalare, parcaj ptr. aspirator auto). Constructiile realizate in etapa 1 vor consta dintr-o platforma betonata pe care se vor amplasa cele 4 posturi de spalare si containerul de intretinere Ac = 150 mp. Restul suprafetei de 1.170 mp aferent etapei 1, este ocupată de spatii de circulatie auto si parcaje in suprafata de 911 mp, si spatii verzi amenajate in suprafata de 259 mp. Separat de suprafata de 1320 mp aferent strict spalatoriei, tot in etapa 1 se va realiza un drum de acces cu latimea de 7 m, cu acces din DN 11, pe o lungime de cca. 49 m, în suprafata de 321 mp. Adiacent drumului de acces, spre vecinul din vest, se va lasa liber o zona cu latimea de 0,5 m, ca spatiu verde, in suprafata de 18 mp. SINTEZA etapa 1: Suprafata teren (spalatorie + drum acces) = 1.659 mp. Ac = 150 mp, Ad = 150 mp carosabil = 911 mp + 321 mp = 1.232 mp, spatii verzi = 259 mp + 18 mp. = 277 mp.

În etapa a doua, pe terenul liber ramas (in suprafata totală de 12.641 mp) se intentionează realizarea pe o suprafata de 9.800 mp a unui ansamblu de cladiri parter si partial P+2, de tip hale industriale, cladiri administrative si prestari servicii cu functiunea de prelucrari produse agricole si depozitare produse agricole, birouri administrative si cladire multifunctionala de prestari servicii. In interiorul acestei zone aferenta cladirilor din etapa 2, in suprafata de 9.800 mp, se vor realiza: clădiri de tip industrial P, administratve P+1 si partial P+2, clădire prestari serv., platforme carosabile, spatii verzi amenajate. Pe suprafata de teren ramasa de 2.841 mp se va realiza: continuarea drumului de acces de 7m, latime inceput în et. 1. in suprafata de 2.640 mp., asigurand astfel accesul la cladirile propuse, cu legatura spre drumul de exploatare - spre vest (spre proprietatea vecina) o zona verde cu latimea de 0,5 m, in suprafata de 201 mp.  SINTEZA etapa 2: Suprafata teren (zona agroindustriala + drum acces) = 12.641 mp, Ac = 5.000 mp, Ad = 5.400 mp, carosabil = 1.900 mp + 2.640 mp = 4.540 mp, spatii verzi = 2.900 mp + 201 mp = 3.101 mp.

 SINTEZA PUZ etapa 1+2: Suprafata teren = 14.300 mp, Ac = 5.150 mp, Ad = 5.550 mp, carosabil = 5.772 mp, spatii verzi = 3.378 mp. POT maxim propus = 60 % CUT maxim propus = 0,7. Regimul de inaltime al cladirilor propuse s-a stabilit in functie de destinatia constructiilor: acestea vor avea un regim de maxim P+2. Alimentarea cu apă: în etapa 1 (numai ptr. functionarea statiei de spalare auto ): realizarea unui put sapat cu statie de hidrofor pentru asigurarea apei tehnologice folosita exclusiv pentru spalatul masinilor (nu se foloseste ptr. consum uman). În etapa 2, numai când se vor realiza etapizat cladirile ptr. asigurarea activitatilor agroindustriale: executarea unui bransament la reteaua existentă de distributie apa potabilă a satului. Canalizare menajeră: în etapa 1 (numai ptr. functionarea statiei de spalare): statia de spalare nu va avea grupuri sanitare si nu va produce ape uzate menajere; apele uzate tehnologice de la spălare inainte de a fi evacuate la statia de pompare ape uzate SP1, vor fi trecute printr-un separator de produse petroliere cu decantare. De la stația de pompare SP1 apele uzate vor fi evacuate în colectorul de ape uzate menajere de lîngă DN11, situat la cca. 50m vest de amplasament. In etapa 2 (în completare, ptr. functionarea cladireii de prestari servicii): se va realiza o retea canalizare menajera in incintă din PVC Dn 160mm – 200mm echipata cu camine de vizitare etanse. Aceasta va fi racordat la statie de pompare cu refulare SP1 (realizata la etapa 1) si mai departe la canalizarea menajera din DN11, cu conducta de refulare Pe 75 mm.

Încălzirea construcțiilor din etapa 2 se va realiza cu pompa de caldură apa- apa, aer-apa sau centrală electrică. Alimentarea cu energie electrica a cladirilor se va face din retelele existente în zona si racordarea noilor consumatori prin intermediul unui nou post de transformare amplasat la limita vestică a zonei studiate.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: planul urbanistic este corelat cu prevederile PUG; realizarea unui complex agroindustrial și de servicii se încadrează în strategiile de dezvoltare regionale și locale.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: - planul prevede realizarea de spații verzi în suprafață de 3.378 mp;

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: lipsa rețelei centralizate de alimentare cu apă potabilă în zonă;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale;   

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): teren cu suprafața totală de 14.300 mp, impact nesemnificativ pe amplasament şi în vecinătatea acestuia.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul;

Evaluarea adecvată: nu este cazul, planul nu intră sub incidenţa art. 28 din OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, amplasamentul nu se suprapune cu arii naturale protejate;

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 21/15.09.2023 emis de Primăria Cernat;

- conform Punctului de vedere nr. 1983/11.10.2023, emis de Direcția Județeană pentru Cultură, întrucât se propune reglementarea unor terenuri aflate in extravilan, documentalia se va inainta spre avizare de către DJC Covasna, îm baza Ordinului MC nr. 3189 din 24.09.2020;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- pentru prevenirea poluării accidentale a solului şi subsolului, se vor utiliza doar mijloace de transport şi utilaje corespunzătoare normelor tehnice în domeniu, astfel încât să se preîntâmpine deversările de motorină sau uleiuri de la motoarele acestor;

- amenajarea corespunzătoare a organizărilor de şantier în ceea ce priveşte utilităţile (apă, electricitate, dotarea cu grupuri sanitare ecologice, colectarea apei uzate menajere, parcări pentru utilaje, maşini de transport, după caz) şi depozitarea materialelor periculoase şi inflamabile conform legislaţiei în vigoare;

- monitorizarea gestiunii deşeurilor rezultate din activitatea de organizare de şantier, în etapa de construcţie;

- mijloacele de transport pentru materialele pulverulente vor fi prevăzute cu prelată pentru evitarea împrăştierii de particule cu ajutorul vântului; mijloacele de transport vor rula cu viteză redusă, pentru limitarea antrenării particulelor minerale, a prafului în atmosferă şi pentru limitarea poluării fonice şi a nivelului de vibraţii;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea prevederilor OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului (*actualizată);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor;

- în situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna, Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată: - Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în Observatorul de Covasna din datele de 06.10.2023 și 09.10.2023;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 13.10.2023;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în Observatorul de Covasna din data de 08.06.2023.

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                                Ing. Farkas János