Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 20.12.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de VURA JUDIT-IMOLA, VERESS ILDIKÓ cu sediul/domiciliul în județul Covasna, com. Arcuș, sat Arcuș, str. Mikes Kelemen, nr. 6, privind ”ELABORARE PUZ - ZONĂ REZIDENȚIALĂ” propus a fi amplasat în com. Arcuș, sat. Arcuș, CF 28281 Arcuș, înregistrată la APM Covasna cu nr. 9734/29.11.2023, în baza:

  • Hotărârii nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordinul nr. 1.682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de XX.2023 desfăşurat la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. XXX.2023);

- planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- Avizul de oportunitate nr. 8 din 20.03.2023 din partea Consiliului Județean Covasna;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- Dovadă plată 500 lei OP nr. XXXX;

--în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

ELABORARE PUZ – ZONĂ REZIDENȚIALĂ”, propus a fi amplasat în com. Arcuș, satul Arcuș, CF 28281 Arcuș, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul a fost elaborat în vederea introducerii terenului în intravilan în vederea extinderii zonei rezidențiale reglementate printr-un PUZ anterior. Terenul reglementat prin PUZ anterior aprobat cuprinde 14 loturi pentru case individuale, prin prezentul PUZ se propun pe partea opusă a străzii încă 11 loturi, rezultând astfel o zonă compactă cu 25 de loturi pentru case individuale. Circulațiile și toate utilitățile vor fi rezolvate unitar pentru întreaga zonă rezidențială.

Terenul ce face obiectul studiului reprezintă o singură parcelă cu o suprafață totală de 30.000 mp. Terenul este relativ plan fiind este liber de construcții, are o formă dreptungiulară. Terenul apartine unor persoane fizice, cf. extrasului CF anexat, respectiv Vura Judit Imola și Veress Ildiko și este folosit ca teren agricol. Amplasamentul este situat între str. Poiana Arcuslui și un drum de exploatare.

Vecinătăți:

Nord – drum de exploatare; Sud – str. Poiana Arcușului; Est – terenuri agricole în extravilan; Vest – Zonă rezidențială – PUZ Zonă locuințe individuale pr. nr. 182/2020, aprobat anterior.

Accesul: se menține drumul de exploatare existent, se prevede spațiul necesar modernizării acestuia.

 

Bilanțul teritorial comparativ

SPECIFICAȚIE

Existent

Propus

 

mp

%

mp

%

Teren arabil în extravilan

30.000

100

-

-

Zonă rezidențială

-

-

30.000

100

TOTAL

30.000

100

30.000

100

 

P.O.T. max. 30%. C.U.T. 0,6.

Lotizare:

Se propune realizarea a 50 de loturi pentru case de locuit-anexe gospodărești.

Loturile au o suprafață cuprinsă între 408mp si 1021mp, cu un front stradal de 19m si o adâncime variabilă, între 21.5m și 39.4m. În capete loturile au o suprafață mai mare si o forma neregulată.

Loturile se pot comasa, cu respectarea reglemetărilor propuse (POT, CUT, regim de înălțime, retrageri) Zona de circulații va trece în domeniul public.

Functiuni propuse:

Functiune principală: case de locuit individuale

Functiuni complementare: anexe gospodaresti, anexe agricole, garaje, foisoare, parcaje acoperite, retele edilitare

Functiuni admise cu conditii: spații de cazare turistică, cu conditia ca amprenta la sol a acestora să nu depășească 120mp

Regimul de înălțime: Regimul maxim de înălțime al clădirilor: P.+1, cu sau fără subsol/demisol  pentru locuințe și alte funcțiuni admise, P pentru anexe

Înălțimi maxime admise: Hmax la cornișă: 6m, Hmax la coamă: 12m.

Spații verzi: În spațiul comun se prevede o fâșie de 0.5m de iarbă de-a lungul străzilor. Sub această fâșie se vor amplasa rețelele edilitare. Spatiile verzi realizateîin incinte vor reprezenta min. 40% din totalul fiecărui lot.

Dezvoltarea echipării edilitare

Alimentarea cu apă: se va realiza din sistemul de alimentare cu apă a localității Arcuș, prin branșare la conducta stradală existentă, executată prin intermediul unei investiții private în zona cartier Poiana Arcușului, CF. nr. 28281. Extinderea rețelei de apă în zona studiată în PUZ, se va face cu conducta PE 63, DN 63 mm, pe baza avizului tehnic nr. 9533/08.11.2022, emis de Gospodărie Comunală S.A. Sfântu Gheorghe.

Racordarea clădirilor la conducta principală se va realiza prin intermediul a câte 1 buc branșament pentru fiecare proprietate realizată din conducta PE 32 mm. Măsurarea consumului de apă se va face prin intermediul al câte unui apometru, montat în cămin, la limita prorietății.

Canalizare menajeră – soluția prevăzută în PUZ:

Apele uzate menajere provenite din grupurile sanitare vor fi colectate și evacuate la câte un bazin vidanjabil etanș, cu un volum de V = 10 mc, amplasate la fiecare clădiri aferente, de unde vor fi vidanjate periodic de către o firmă specializată la stația de epurare a mun. Sfântu Gheorghe. Calitatea apelor uzate menajeră se va incadra în normele NTPA 002.

Având în vedere prevederile H.G 714/2022, cap. I, art.1, alin (1) acest sistem de colectare se poate autoriza doar acolo unde instalarea unei rețele publice de canalizare nu se justifică din punct de vedere al impactului asupra mediului sau din motive economice.

În perspectivă, când va fi extinsă canalizarea menajeră existentă, toți utilizatorii se vor racorda la sistemul de canalizare centralizată a com. Arcuș.

Canalizarea pluvială: Colectarea apelor meteorice de pe partea carosabilă a noii străzi se va putea face prin rigole deschise .Apele meteorice colectate de pe acoperișuri sunt ape convențional curate vor fi colectate prin jgheaburi și burlane și deversate în fiecare incintă spre zonele verzi, respectiv spre rigolele stradale.

Alimentarea cu energie electrică se va face din reteaua publică de alimentare cu energie electrică existentăîin zonă pe baza unui proiect realizat de o firma abilitata cu avizul S.C. Electrica S.A. Se incurajeaza amplasarea pe acoperișuri a panourilor fotovoltaice.

Încălzirea clădirilor se va realize individual prin intermediul unor centrale termice proprii pe combustibil solid sau energie electrică.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele

Amplasamentul planului se află în extravilanul com. Arcuș și prevede extinderea intravilanului prin realizarea unei zone rezidențiale cu mai multe loturi pentru case de locuit.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Planul prevede reglementarea unei suprafețe de 30.000 mp, pentru extinderea intravilanului și continuarea lotizării terenurilor pentru construirea de case de locuit și anexe gospodărești. Planul prevede asigurarea de spații verzi de min. 40% din cadrul fiecărui lot..

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: rezolvarea echipării edilitare.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: efect direct, permanent, local;

b) natura cumulativă a efectelor: Conform Certificatului de Urbanism nr. 8/03.01.2023, eliberat de Consiliul Județean Covasna, terenul identificat cu nr. cad. 28281, este în proprietatea solicitantelor și se află în extravilanul localității conform PUG. Folosința actuală a terenului: arabil. Terenul are o suprafață totală de 30.000 mp.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul, planul nu prevede activități industriale cu risc pentru sănătatea umană și pentru mediu.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): planul se referă la reglementarea unei suprafețe de 30.000 mp, impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: pentru plan s-a emis avizul de specialitate nr. 126/U/06.11.2023 din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna.

 (ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare şi funcţionare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: amplasamentul nu este cazul..

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 8/03.01.2023, eliberat de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea condițiilor din Avizul de gospodărire a apelor nr. 84/18.12.2023, emis de către SGA Covasna:

            Beneficiarul este obligat să obţină toate acordurile şi avizele legale necesare promovării lucrărilor de investiţie.

            Având în vedere prevederile HG. 714/2022, cap I., art. 1, alin. (1), beneficiarul PUZ-ului în faza premergătoare obținerii autorizației de construire va notifica SGA Covasna în privința realizării sistemului de canalizare menajeră, fiind obligat să ia în vedere obligativitatea racordării sistemului de canalizare menajeră centralizată existentă în comuna Arcuș.

            Se vor respecta  prevederile H.G. 714/2022 privind aprobarea Criteriilor pentru autorizarea, construcția înscrierea, înregistrarea, controlul, exploatarea și întreținerea sistemelor individuale adecvate de colectare și epurare a apelor uzate.

            În cazul în care, pe timpul execuţiei apar noi elemente neprevăzute în documentaţia tehnică de fundamentare, beneficiarul va anunţa autoritatea de gospodărire a apelor.

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ord. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, cu modificările și completările ulterioare;

- Legea nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; HG nr. 188/2002 aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr. 17/2023 pentru aprobarea OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor.

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularilor planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 17.10.2023 şi 19.10.2023;

- Convocatorul nr. 10069/12.12.2023, transmis către membrii CSC privind participarea la ședinta din data de 14.12.2023 și procesul verbal al ședinței nr. 35/14.12.2023 (înregistrat la APM Covasna cu nr. 10147/14.12.2023);

- Proiectul Deciziei etapei de incadrare și anunțul public privind decizia de incadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro

- Anunțul titularului privind decizia etapei de incadrare, publicat în ziarul ..... în data de ......

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

 

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

ng. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   ecol. Balázsi Beáta