Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE din 25.01.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de U.A.T. INTORSURA BUZAULUI, cu domiciliul/sediul în orasul Intorsura Buzaului, strada Mihai Viteazul, nr. 173, județul Covasna, privind Elaborare Plan Urbanistic Zonal – CENTRU DE COLECTARE DESEURI CU APORT VOLUNTAR-P.N.R.R., propus a fi amplasat în orașul Intorsura Buzaului,  nr. cad. 26619, CF 26619 Intorsura Buzaului, extravilan, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 8630/20.10.2023, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. nr. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 09.11.2023 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 32/09.11.2023);

- având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- Punct de vedere transmis de Administratia Bazinala de Apa Buzau-Ialomita, inregistrat cu nr. 9216/09.11.2023,

- Punct de vedere transmis de Primaria Intorsura Buzaului inregistrat cu nr. 645/25.01.2024, privind Notificarea transmisa de DSP Covasna,

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

Planul Urbanistic Zonal – CENTRU DE COLECTARE DESEURI CU APORT VOLUNTAR-P.N.R.R.,   amplasat în  orașul Intorsura Buzaului,  nr. cad. 26619, CF 26619 Intorsura Buzaului, extravilan, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 Obiectul lucrarii

Proiectul de fata propune amenajarea si reglementarea  unei  zone aflate in extravilanul orasului Intorsura Buzaului, pentru infiintarea unui centru de colectare de deseuri prin aport voluntar.

 Acest proiect urmeaza sa se realizeze prin Planul National de Redresare si Rezilienta   PNRR.

Descrierile planului sunt facute pe baza elementelor tehnice din proiectul tip pentru aceste investitii.

Centrul de colectare prin aport voluntar va asigura colectarea separată a deșeurilor menajere care nu pot fi colectate în sistem door-to-door, respectiv deșeuri reciclabile și biodeșeuri care nu pot fi colectate în pubelele individuale, precum și fluxuri speciale de deșeuri (deșeuri voluminoase, deșeuri de echipamente electrice și electronice, baterii uzate, deșeuri periculoase, deșeuri din construcții și demolări, precum și alte tipuri de deșeuri, în conformitate cu proiectul tip pus la dispoziție de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.)

Zona vizata pentru amplasament se afla in extravilanul orasului Intorsura Buzaului,  in partea de nord a localitatii. Terenul este accesibil de pe un drum local care deriva din DJ 121 A spre vest.

Ansamblul se va contura ca o zona de servicii publice de gospodarie comunala.

Date privind evolutia zonei :

Amplasamentul studiat se afla situat in extravilanul orasului Intorsura Buzaului. Acesta se intinde pe un teren cu o cadere usoara de la vest spre est, cu foarte mici denivelari. Zona Inrosura Buzaului este  o zona cu potential economic important, bazat mai cu seama pe situarea pe traseul drumurilor publice circulate, astfel accesibila usor.  Exista in zona interes pentru dezvoltarea in perspectiva apropiata a unor zone agricole, mici zone de productie, servicii diverse, zone de sport si agrement.

Elemente ale cadrului natural :

Zona studiata este situata in extravilanul orasului Intorsura Buzaului.

Suprafata totala de teren vizata este de 3.947  mp, aflata in prorietatea publica a orasului,  din care se propun reglementari pe 3.947 mp. Terenul figureaza in CF nr. 26619  ( 3.947 mp ), cu folosinta actuala de „ pasune „. Se noteaza  Hotararea nr. 85 / 2023 a Consiliului Local al orasului privind aprobarea scoaterii definitive din circuitul agricol a suprafetei de 3.947 mp teren extravilan, avand categoria de folosinta „ pasune „ pentru Proiectul de utilitate publica si interes local „ Infiintarea unui centru de colectare deseuri prin aport voluntar”, realizat prin Planul National de Redresare si Rezilienta PNRR.

Caracteristicile zonei :

Intreaga zona este influentata hotarator de situarea favorabila in cadrul judetului, de accesibilitatea din directiile importante de interes, cu deosebire din directiile Brasov si Sf.Gheorghe. Astfel, locul este usor accesibil din toate directiile ca trasee si durata in timp.

Ocuparea terenurilor :

Principalele caracteristici ale functiunilor ce ocupa zona studiata :

Zona de amplasament vizata se intinde pe un teren in suprafata totala de 3.947 mp.  Functiunile actuale sunt de exploatatie agricola ( pasune ). Pe teren nu exista constructii sau amenajari.

Relationari intre functiuni

Sub aspectul pozitiei , in zonele mai apropiate sau mai  indepartate exista  zone de locuit cu specific rural la distanta mai mare de 200 m.

Gradul de ocupare a zonei  :

In prezent terenul studiat este liber de construcţii.

Asigurarea cu servicii a zonei, in corelare cu zonele invecinate:

Zona efectiva de reglementat nu este traversata de culuare tehnice.

Se poate realiza racordul la retele de utilitati urbane existente in localitate.

Asigurarea cu spatii verzi:

Terenurile care compun amplasamentul sunt ocupate in timpul verii de vegetatie spontana. Nu exista pe amplasament  spatii verzi special amenajate cu rol decorativ sau de protectie.

Existenta unor riscuri naturale in zona studiata sau in zonele vecine:

Amplasamentul vizat nu se afla in zona de risc la inundatii. Pa distanta de cca. 130 m spre sud curge paraul Floroaia, la cota asiguratoare. Nu sunt evidente riscuri la alunecari de teren. Studiul geotehnic va evidentia punctual  situatia terenului din punct de vedere geotehnic si hidrologic.

 

 

Bilant teritorial – situatia existenta

Bilant teritorial existent

Specificatie

mp

%

suprafata totala reglementata

3.947

100,00

suprafata ocupata de constructii

0,00

0,00

suprafata ocupata de circulatii carosabile

0,00

0,00

suprafata ocupata de circulatii pietonale

0,00

0,00

suprafata ocupata de echipare edilitara

0,00

0,00

suprafata ocupata de vegetatie agricola spontana

3.947

100,00

suprafata totala ocupata

3.947

100,00

Suprafata ocupata cu destinatii speciale

0,00

0,00

procent de ocupare a terenului P.O.T.

0,00 %

coeficient de utilizare a terenului C.U.T.

0,00

Echipare edilitara :

In zona imediat apropiata exista retea de distributie a energiei electrice.  Exista de asemenea retea de alimentare cu apa, retea de canalizare si retea de telecomunicatii, la care se poate face racordul noilor obiective.

 

Alimentare cu apă:

Alimentarea cu apa se va realiza prin racord la sistemul centralizat de distributie existent in zona.

In curte se va amplasa un container pentru paza si depozit. In container se vor amenaja doua grupuri sanitate cu cate un closet si un lavoar. Penrtru spalarea curtii si stropirea spatiilor verzi se va monta un robinet antiinghet pe peretele containerului.

 

Canalizare menajeră:

Canalizarea menajera  se va realiza prin racord la sistemul centralizat de colectare a apelor uzate menajere existent in zona.

 

Incalzire

Spatiile interioare din containerul de paza vor fi incalzite cu  radiatoare electrice montate pe perete. In camera de paza se va monta si un eparat de aer conditionat.

Apa calda menajera se va produce cu un boiler electric.

 

Alimentare cu energie electrică:

Pentru asigurarea alimentarii cu energie electrica necesara circuitelor de iluminat interior si exterior , precum si pentru prize se va face racord la reteaua de distributie a energiei electrice existenta in zona. Se va asigura si instalatie de forta, instalatii de legare la pamant, instalatii de paratraznet si instalatie de curenti slabi.

 

Telecomunicaţii:

Se va realiza racordul la retele de telecomunicatii existenta in zona, prin extinderea celor existente, pentru asigurarea accesului la internet.

Gospodarie comunala :

Pe amplasament se va realiza o platforma care va avea containere pentru diferite sorturi de deseuri voluminoase, cu aport voluntar. Intregul proiect se refera la un program de gospodarie comunala special.

 

Modernizarea circulatiei:

Organizarea circulatiei la zona studiata va asigura conditii de trafic greu pentru acesul autoutilitarelor de stins incendiul, politie, salvare, accesul autovehiculelor de transport deseuri si pentru accesul pietonal.

Circulatia interioara a incintei va fi  astfel rezolvata incat sa nu pricinuiasca momente sau puncte conflictuale de circulatie..

 

 

 

 

Bilant teritorial – situatia propusa

Bilant teritorial suprafata reglementată:

Specificatie

mp

%

suprafata totala reglementata

3.947

100,00

suprafata ocupata de  platforma betonata

2.330

59,03

suprafata ocupata de circulatie carosabila, platforma pietonala si constructii, trotuar public

137

3,47

suprafata ocupata de alte functiuni

0,00

0,00

suprafata ocupata de echipare edilitara

72

1,82

suprafata ocupata de teren neamenajat

0

0,00

suprafata ocupata de edificabil ( din total )

2.538

64,30

suprafata ocupata de spatii verzi

1.408

35,68

suprafata ocupata destinatii speciale

0,00

0,00

Suprafata totala ocupata                                            3.947            100,00           

Indici de ocupare a terenului :

Procent de ocupare a terenului POT maxim  = 60,00 %

Coeficient de ocupare a terenului CUT maxim = 0,60

 

Obiective de utilitate publica propuse :

Obiectivele principale propuse sunt :

  • Platforma betonata
  • Containere pentru deseuri
  • Acces poarta cu cantar auto
  • Spatii verzi
  • Impremuiri

Terenul se afla in proprietatea publica a orasului Intorsura Buzaului, intregime.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: nu este cazul.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea și dezvoltarea zonei.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, explotare corespunzătoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu este cazul;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate):  Suprafata totala de teren vizata este de 3.947  mp, aflata in prorietatea publica a orasului,  din care se propun reglementari pe 3.947 mp. Terenul figureaza in CF nr. 26619  ( 3.947 mp ), cu folosinta actuala de „ pasune „. Se noteaza  Hotararea nr. 85 / 2023 a Consiliului Local al orasului privind aprobarea scoaterii definitive din circuitul agricol a suprafetei de 3.947 mp teren extravilan, avand categoria de folosinta „ pasune „ pentru Proiectul de utilitate publica si interes local „ Infiintarea unui centru de colectare deseuri prin aport voluntar”, realizat prin Planul National de Redresare si Rezilienta PNRR,

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice și nu se află în zonă de protecție monumente istorice și/sau ale naturii.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 54/11.08.2023 emis de Primaria Orasului Intorsura Buzaului, judetul Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- in cadrul Sedintei Comitetului Special Constituit din data de 09.11.2023 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 32/09.11.2023), Directia Judeteana de Cultura Covasna a solicitat depunerea documentatiei pentru avizare ;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau

silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante

din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/19.08.2021 privind regimul deșeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Observatorul de Covasna în data de 14.10.2023 şi 27.10.2023;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

- Convocatorul transmis către membrii CSC și procesul verbal al ședinței CAT, nr. 32/09.11.2023;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului.

 Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

Șef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                               Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                           Ing. Bote Daniela