Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 29.01.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de UAT ORAȘ ÎNTORSURA BUZĂULUI cu sediul în județul Covasna, oraș Întorsura Buzăului, str. Mihai Viteazul, nr. 173, privind ”STRATEGIA INTEGRATĂ DE DEZVOLTARE URBANĂ A ORAȘULUI ÎNTORSURA BUZĂULUI PENTRU PERIOADA 2023-2030 (SIDU)”, propus a fi amplasat în UAT Întorsura Buzăului, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 10429/21.12.2023, în baza:

  • Hotărârii nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordinul nr. 1.682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 18.01.2024 desfăşurat la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. 2/18.01.2024, nr. înreg APM Covasna 458/18.01.2024 și proces-verbal ședință nr. 3/26.01.2024, nr. înreg APM Covasna 719/26.01.2024 );

- planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- Adresa nr. 82/17.01.2024 din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna;

- Adresa nr. 810/M.L./19.01.2024 din partea ABA Buzău Ialomița, înregistrată la APM Covasna cu nr. 537/22.01.2024;

- OP nr. XXX

--în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

STRATEGIA INTEGRATĂ DE DEZVOLTARE URBANĂ A ORAȘULUI ÎNTORSURA BUZĂULUI PENTRU PERIOADA 2023-2030 (SIDU)”, propus a fi amplasat în UAT Întorsura Buzăului, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

SIDU - Scopul unei strategii de dezvoltare locală este să identifice direcțiile prioritare de intervenție în regiunea vizată, pentru o perioadă definită de timp. La baza elaborării unei strategii stă viziunea de dezvoltare iar proiectele reprezintă mijloacele prin care aceasta se implementează. Strategia reprezintă unul dintre principalele instrumente de planificare pe termen mediu și lung, având ca element central utilizarea optimă și responsabilă a resurselor disponibile, pentru a crea coeziune urbană și pentru a maximiza oportunitățile sustenabile de dezvoltare urbană.

Asumarea implementării SIDU va conduce la conturarea unui mediu stabil și predictibil pentru comunitatea vizată, creând premisele pentru dezvoltarea urbană sustenabilă.

Orașul Întorsura Buzăului întreprinde demersuri susținute în vederea asigurării convergenței cu standardele prevăzute pentru mediul urban din România, precum și cu cele deţinute de orașe similare din ţări membre ale Uniunii Europene, fapt ce se reflectă pe deplin în acțiunile sale prezente și în direcțiile de dezvoltare pe care și le propune pentru viitor.

Viziunea unei comunități prevede dezvoltarea acesteia pe termen lung, 10-20 de ani. Viziunea de dezvoltare a Orașului Întorsura Buzăului are ca orizont anul 2030.

Întorsura Buzăului va fi un oraș inteligent, verde, cu conectivitate crescută, cu un sistem de educație performant, un mediu antreprenorial activ și cu o administrație pentru oameni.

Orașul Întorsura Buzăului va reprezenta un model de dezvoltare și cooperare comunitară, ce integrează tradițiile și dezvoltarea rurală și urbană într-o structură coerentă, cu o cultură și identitate locală bogate și bine definite

Analiza situației existente

Caracterizarea generală:

Întorsura Buzăului este un oraș mic, situat în partea sudică a județului Covasna, fiind poziționat la granița cu județul Brașov, la o distanţă de 41 km de orașul Braşov, la 114 km de orașul Buzău şi la aproximativ 220 km de Bucureşti.

Teritoriul administrativ al orașului Întorsura Buzăului este compus din: orașul reședință Întorsura Buzăului și din satele Brădet, Floroaia și Scrădoasa.

Localitățile învecinate sunt: comuna Barcani, la NE; comuna Sita Buzăului, la SE; comuna Vama Buzăului, la S; comunele Teliu și Dobârlău, la N.

Suprafaţa administrativă a orașului Întorsura Buzăului este 60,97 km², 747 hectare teren fiind încadrate în intravilanul orașului.

Localitatea a fost declarată oraş în 1968. În prezent, orașul Întorsura Buzăului este cunoscută pentru tradițiile și obiceiurile populare bine păstrate și are titlul neoficial de "Pol al frigului în România", datorită iernilor deosebit de reci care pun stăpânire pe depresiunea Întorsura Buzăului.

Oraşul Întorsura Buzăului se află în proximitatea municipiilor Brașov și Sfântu Gheorghe, la distanțe de 43 respectiv 41 km față de acestea și este străbătut de drumul național 10 (DN10, Brașov - Buzău). Drumul național 13E (DN13E) face legătura dintre Feldioara și Întorsura Buzăului, via Sfântu Gheorghe.

Accesul în depresiunea Întorsura Buzăului se poate face și feroviar, pe linia Brașov – Întorsura Buzăului, cunoscută pentru cel mai lung tunel feroviar din România, de 4,3 km. La data elaborării prezentei strategii însă, transportul feroviar pe această linie este suspendat, până la refacerea podului de la Budila, prăbușit după inundațiile grave din iunie 2018.

Transportul în comun este asigurat doar pentru elevi, prin intermediul microbuzelor școlare, de către Serviciul de Transport Public Local aflat în subordinea Primăriei Orașului Întorsura Buzăului.

Orașul Întorsura Buzăului dispune în prezent de un sistem de alimentare cu apă potabilă centralizat de 46,5 km lungime, și de o rețea de canalizare de 44,1 km.

În orașul Întorsura Buzăului, serviciile de salubritate și managementul deşeurilor sunt asigurate de S.C. Salubritatea IBSV S.R.L., societate aflată în subordinea Consiliului Local.

Serviciul public de alimentare cu energie termică Întorsura Buzăului asigură producerea, transportul, distribuția și furnizarea de energie termică la nivel local. Sistemul centralizat de încălzire este pe bază de combustibil solid: biomasă.

Orașul Întorsura Buzăului dispune în prezent de o suprafață de 14 ha spații verzi, ceea ce reprezintă 1,84 % din suprafața în intravilan a acestuia. În oraş sunt amenajate trei parcuri cu alei, bănci, foişoare şi elemente de joacă destinate copiilor.

Întorsura Buzăului deţine un potential turistic și de dezvoltare valoros, determinat, în primul rând, de peisajul pitoresc - cu frumuseţi naturale neatinse, bogat în munți, ape minerale, cascade, păduri de foioase și conifere, pajişti, faună, floră şi un aer proaspăt şi curat dar şi de un bogat patrimoniu cultural, tradiţii şi obiceiuri. Luând în considerare patrimonial natural, calitatea aerului, peisajele impresionante, tradiţiile şi obiceiurile bine păstrate, zona deține un potențial semnificativ de dezvoltare a diferitelor sectoare din industria turismului, cum ar fi turismul de aventură, vânătoarea, camping-ul, turismul nautic şi, nu în ultimul rând, cel cultural și chiar cel religios.

În vecinătatea centrului orașului, în locul numit Dealul Taberei, din DN10 spre Sărămaș, la cca 700 m, a fost amenajată și concesionată către un investitor privat Pârtia de schi Întorsura Buzăului.

Factori strategici cheie

• Identitate locală, cooperare și dezvoltare comunitară: utilizarea identității locale și cooperării pentru dezvoltarea unui model de dezvoltare comunitară funcțional și performant;

• Conectivitate și poziționare: utilizarea poziționării geografice pentru realizarea unei conectivități crescute care să stimuleze dezvoltarea economică locală;

• Educație conectată la nevoile comunității: dezvoltarea unui sistem de educație complex, capabil să utilizeze resursele comunității în mod creativ și să o conecteze cu competențele viitorului.

Direcții strategice de dezvoltare:

La nivel european există în prezent o preocupare semnificativă și structurată vizând dimensiunile ecologice și digitale ale dezvoltării durabile. Aceste două priorități sunt preluate și integrate în strategia de dezvoltare a Orașului Întorsura Buzăului la nivelul obiectivelor strategice de dezvoltare dintr-o perspectivă transversală. Astfel, ca toate direcțiile și obiectivele strategice trebuie să includă componentele ecologice și digitale, cu aplicabilitate specifică în fiecare din aceste domenii.

În cadrul direcției strategice care vizează creșterea calității vieții, trebuie incluse măsuri care vizează îmbunătățirea condițiilor de locuire ale populației prin încurajarea unor construcții verzi și/sau creșterea eficienței energetice prin anvelopare termică.

Componenta digitală ar trebui să urmărească integrarea tehnologiei în viața de zi cu zi a cetățenilor și companiilor (de pildă prin mutarea cât mai multor servicii publice online sau prin crearea și promovarea unor instrumente participative digitale).

Educație și calitătatea vieții

• Dezvoltarea unui sistem de educație performant, conectat cu nevoile comunității. Acest lucru se poate realiza prin dezvoltarea unui plan integrat de dezvoltare în domeniul educației care să implice toți factorii locali într-un efort comun și integrat. Un prim pas ar fi înființarea unui campus școlar care să cuprindă toate formele de învățământ și integrarea lui în sistemul de învățământ superior în parteneriat cu universitățile din polii universitari învecinați și care să reunească administrația locală, alte instituții publice, firme, ONG-uri.

• Promovarea unei politici echilibrate de coeziune socială și susținerea grupurilor defavorizate;

• Dezvoltarea unui sistem medical de calitate prin cooperarea unităților medicale existente în oraș pentru crearea unui sistem complementar și specializat;

• Dezvoltarea unei comunități sănătoase prin stimularea sportului în școli, sportului comunitar și sportului de performanță;

• Promovarea unor politici sociale coerente prin conectarea cu strategia în domeniu existentă la nivel județean (Strategia de dezvoltare a serviciilor sociale în județul Covasna pe anii 2021 - 2027);

• Promovarea unor politici culturale care să maximizeze avantajele competitive generate de identitatea locală.

Dezvoltare economică

• Dezvoltarea capacităților antreprenoriale prin programe cu impact în acest domeniu (educație, sprijinirea organizării de conferințe sau evenimente, infrastructură, facilități fiscale, suport pentru relocare sau revenirea în localitate a antreprenorilor);

• Stimularea cooperării agenților locali prin pachete integrate de turism, dezvoltarea infrastructurii turistice, investiții în dezvoltarea unei forțe de muncă specializate în domeniu.

• Dezvoltarea agriculturii locale atât la nivel industrial, cât și la nivelul fermierilor locali (sprijin pentru inițiative de asociere, platforme logistice, centre de depozitare, susținerea cercetării, negociere comună cu lanțurile mari de magazine, etc.);

• Dezvoltarea industriei alimentare bazată pe un lanț integrat de producție - prelucrare-distribuție conectat cu specificul local;

• Dezvoltarea unor politici pentru atragerea investitorilor (de la infrastructură la personal specializat la marketing);

• Dezvoltarea domeniului ITC prin cooperare cu clusterele de specialitate, atragerea de resursa umană și de investitori relevanți în acest domeniu, sprijinirea organizării unor evenimente specializate (conferințe, simpozioane, târguri, etc.);

• Identificarea ariilor cu potențial și dezvoltarea zonei de R&D (Research and Development), atât în cadrul entităților private, cât și publice;

• Dezvoltarea, diversificarea și susținerea infrastructurii locale de afaceri - rețea de parcuri industriale, incubatoare de afaceri, centre de afaceri, acceleratoare de afaceri, centre de transfer tehnologic, spații de co-work etc.;

• Sprijin pentru dezvoltarea sectorului IMM local - investiții în modernizarea tehnologică, inovare, digitalizare, dezvoltarea abilităților și competențelor resursei umane, participare în structuri și programe de colaborare și conectare la rețele naționale și internaționale;

• Sprijin pentru dezvoltarea inițiativelor private în domeniul culturii și al industriilor creative (dezvoltarea competențelor antreprenoriale ale resursei umane din aceste domenii, promovare națională și internațională, incubatoare de industrii creative / culturale)

Capacitate Administrativă și Digitalizare

• Creșterea capacitații administrative care să ofere cetățenilor, investitorilor, mediului nonprofit, o experiență pozitivă și funcțională în relația lor cu administrația. Acest element poate fi stimulat prin investiții în educația funcționarilor, digitalizare și cooperare locală.

• Digitalizarea și creșterea capacității la nivelul administrației locale prin programe specifice:

- Cursuri de pregătire în domeniu pentru funcționariipublici;

- Oferirea graduală a unor servicii digitale și suport instituțiilor și cetățenilor;

- Standardizarea seturilor de date colectate și generate de instituție;

- Folosirea programatică a unor soluții software comune acolo unde este posibil;

• Dezvoltarea capacității administrative prin politici de creștere a abilitaților și competențelor resursei umane din cadrul autorității publice locale și de eficientizare a funcționării aparatului administrativ.

Conectivitate fizică

• Investiții în reabilitarea drumurilor pentru optimizarea conectivității cu rețeaua națională și îmbunătățirea conectivității localităților rurale și urbane care sunt în afara culoarelor de transport;

• Conectarea cu infrastructura aeriană de la nivelul județului Brașov și cu cea rutieră (autostrăzi) care vor asigura deschiderea spre alte regiuni din România și spre Europa;

• Dezvoltarea transportului între localitățile învecinate, în corelație cu nevoile de mobilitate ale populației și integrând o componentă verde puternică (vehicule electrice, soluții velo);

• Încurajarea unor politici care vizează mobilitatea urbană durabilă la nivelul comunităților învecinate, crearea de infrastructură velo și interconectarea ei cu alte moduri de transport local, crearea și/sau îmbunătățirea infrastructurii pietonale care să permită mersul pe jos în siguranță.

Politici publice locale verzi și integrate

• Utilizarea experienței și bunelor practici în ceea ce privește managementul deșeurilor pentru promovarea unui sistem integrat la nivel local;

• Dezvoltarea unor politici verzi integrate la nivelul orașului;

• Privilegierea investițiilor în înlocuirea combustibililor fosili cu surse de energie alternativă;

• Încurajarea proiectelor de dezvoltare locală durabilă care re-valorizează natura;

• Înființarea unei platforme pentru colectarea deșeurilor, altele decât cele menajere;

• Retehnologizarea sistemelor clasice de producere a energiei, prin stimularea utilizării de surse alternative de energie

• Creșterea procentajului populației conectate la sisteme de canalizare cu epurare și tratarea apelor uzate în trepte superioare de epurare

• Îmbunătățirea calității apei din sistemele publice de aprovizionare cu apă potabilă, astfel încât toate să poată fi autorizate din punct de vedere sanitar

• Dezvoltarea sistemului de colectare selectivă a deșeurilor astfel încât gradul de colectare selectivă

• Sprijinirea instalării de stații de încărcare electrice sau alte surse nepoluate (hidrogen) pentru autoturisme;

• Sprijinirea transportului în comun, public și privat fără emisii de noxe/nepoluant;

• Facilitarea instalării de sisteme de încălzire care utilizează energie regenerabilă în clădirile publice.

• Promovarea criteriilor de eco-condiționalitate în rândul fermierilor și sprijinirea activităților agricole care să respecte principiile de eco-condiționalitate (atât în cazul gestionării pășunilor și fânețelor, cât și în cazul terenurilor arabile);

• Sprijinirea formelor asociative ale fermierilor pentru crearea de facilități crescătorilor de animale și dezvoltarea unei infrastructuri de valorificare a produselor acestora, inclusiv prin dotarea acestora cu utilaje performante și construirea unui abator

Obiectivele și investițiile realizate/în curs de realizare în 2023 -2030 sunt cuprinse în tabelul de la pag. 35-41 din documentul de bază: SIDU Întorsura Buzăului.

Analiza SWOT

În vederea propunerii unor acțiuni realiste, concrete, era nevoie ca Strategia de dezvoltare să fie fundamentată de o analiză a stării orașului, prin care sunt evidenţiate resursele, constrângerile şi opţiunile de dezvoltare. Astfel, analiza SWOT a constituit un instrumentul de bază în procesul de identificare a celor mai importante direcţii strategice şi priorităţi care să conducă la dezvoltarea economică şi coeziunea socială în perioada următoare.

Obiective SMART de dezvoltare strategică

Pe baza analizei SWOT, s-au formulat obiectivele SMART dezvoltare locală strategică pentru orașul Întorsura Buzăului.

Identificarea direcţiilor de dezvoltare a oraşului a avut la bază principiul dezvoltării locale integrate, dezvoltarea prin corelarea celor trei componente majore ale dezvoltării unei comunităţi şi anume:

  • dezvoltarea economică
  • dezvoltarea socială
  • gestionarea echilibrată a resurselor şi mediului natural.

Obiectivul general al Strategiei de Dezvoltare Locală constă în asigurarea premiselor unei dezvoltări realiste a orașului, prin determinarea nevoilor și dorințele membrilor comunităţii și proiectarea unor acțiuni fundamentate și realizabile.

În vederea realizării celor 9 obiective generale, se va urmării atingerea următoarelor obiective specifice domeniilor dezvoltării:

1. Domeniul „Administraţie publică locală eficientă”:

1.1. Creșterea capacității administrației locale de a răspunde problemelor locale, așteptărilor cetățenilor și mediului de afaceri.

Obiective specifice:

  • 1.1.1. Creşterea capacității administrative;
  • 1.1.2. Comunicarea adecvată cu cetățenii și mediul de afaceri;
  • 1.1.3. Integrarea de module online pentru aplicațiile și serviciile oferite de primărie.

1.2. Dezvoltarea unei zone funcționale urbane cu comunele adiacente orașului

Obiective specifice

  • 1.2.1. Extinderea facilităților urbane în comunele învecinate
  • 1.2.2. Realizarea de colaborări cu comunele învecinate în vederea realizării unor proiecte comune

2. Domeniul „Educație şi formare/reconversie profesională”

2.1. Dezvoltarea sistemului educațional și crearea/accesarea unui sistem de formare/reconversie profesională.

Obiective specifice

  • 2.1.1. Menţinerea şi integrarea tinerilor în viaţa socială şi economică a comunităţii;
  • 2.1.2. Creşterea accesului şi participării la formarea continua;
  • 2.1.3. Dezvoltarea și integrarea învățământului profesional și tehnic prin înființarea învățământului dual și integrarea acestuia într-un consorțiu dual regional
  • 2.1.4. Reabilitarea/reconstruirea Școlii primare din str.Aviatorului din Întorsura Buzăului
  • 2.1.5. Construirea unei grădinițe cu 2 săli în satul Floroaia
  • 2.1.6. Reabilitarea și extinderea Școlii gimnaziale „Mihail Sadoveanu” din Întorsura Buzăului
  • 2.1.7. Reabilitarea sălii de sport a Școlii gimnaziale „Mihail Sadoveanu” din Întorsura Buzăului
  • 2.1.8. Eficientizare energetică a Liceului teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului
  • 2.1.9. Eficientizare energetică a Liceului tehnologic „Nicolae Bălcescu” din Întorsura Buzăului
  • 2.1.10. Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe din oraşul Întorsura Buzăului

3. Domeniul „Economia: industria și serviciile”

3.1. Atragerea de noi investiţii şi creşterea antreprenoriatului autohton;

Obiective specifice

  • 3.1.1. Promovarea oportunităților locale pentru atragerea de investiții;
  • 3.1.2. Dezvoltarea antreprenorialului local;
  • 3.1.3. Sprijin pentru menţinerea investiţiilor existente și atragerea de noi investiții prin crearea de facilități și a unei infrastructuri adecvate

4. Domeniul „Mobilitate urbană: amenajarea teritoriului şi infrastructura de transport”

4.1. Echilibrarea funcțiilor urbane și creșterea gradului de mobilitate urbană prin crearea serviciilor de transport public local și a posibilităților de transport alternativ;

Obiectivele specifice:

  • 4.1.1. Crearea infrastructurii de transport prin achiziția de microbuze si autobuze nepoluante
  • 4.1.2. Crearea si dezvoltarea infrastructurii de transport astfel încât să fie asigurat confortul populației si mobilitatea urbana si peri urbană
  • 4.1.3. Construirea unei autogări și a unui depou pentru mijloacele de transport în comun
  • 4.1.4. Crearea de piste de biciclete pentru creșterea mobilității urbane si transport nepoluant
  • 4.1.5. Dezvoltarea unui sistem de management al traficului inteligent (ITS)
  • 4.1.6. Dezvoltarea unui sistem de transport velo (bike-sharing, bike-rent etc)
  • 4.1.7. Crearea infrastructurii pentru stimularea achiziționării de vehicule nepoluante (stații de încărcare)

5. Domeniul “Eficiență energetică”

5.1. Modernizarea sistemului energetic local si realizarea tranziției către un sistem bazat pe energie verde;

Realizarea de investiţii în sectorul de energie curată şi eficienţă energetică în vederea asigurării contribuţiei la obiectivele privind consumul final de energie provenită din surse regenerabile. Aplicarea măsurilor de producere a energiei din surse regenerabile și creșterea performanței energetice pentru clădiri publice de interes local din Orașul Întorsura Buzăului si pentru iluminatul public.

Obiective specifice:

  • 5.1.1. Creșterea nivelului de independență energetică a Orașului Întorsura Buzăului prin obținerea de energie din surse regenerabile pentru consumul propriu ca urmare a investiției realizate prin proiect (putere instalată din surse regenerabile de energie realizată prin proiectul de investiții (Pi) / Capacitate instalată a echipamentelor puse în funcțiune cu ajutorul investiției realizate (Cp): 410 kW);
  • 5.1.2. Creşterea ponderii energiei regenerabile în totalul consumului de energie primară, ca rezultat al investiţiilor de creştere a puterii instalate de producere a energiei electrice din surse regenerabile în Întorsura Buzăului prin producție anuală de energie verde realizată cu ajutorul echipamentelor de producție realizate prin intermediul investițiilor (Q) de 496,40 MWh/an;
  • 5.1.3. Reducerea emisiilor de carbon în atmosferă ca urmare a investiției realizate prin proiect de la 477,85 in anul 2021 la 48,27 TCO2 pentru primul an calendaristic după realizarea proiectului (GES1).
  • 5.1.4. Extinderea iluminatului public și înlocuirea corpurilor de iluminat existente cu corpuri de iluminat eficiente energetic, dimabile și dispecerizabile

6. Domeniul „Mediul înconjurător și dezvoltarea durabilă”

6.1. Integrarea protecției mediului în activitățile economice, sociale și administrative de la nivelul tuturor activităților publice ale orașului și stabilirea de reguli clare, adaptate specificului local, pentru domeniul privat;

Obiective specifice:

  • 6.1.1. Creşterea calității aerului;
  • 6.1.2. Reabilitarea solului degradat şi împiedicarea degradării acestuia;
  • 6.1.3. Îmbunătăţirea sistemului de protecție a apelor;
  • 6.1.4. Limitarea poluării fonice;
  • 6.1.5. Protejarea biodiversității.

7. Domeniul „Dezvoltare și protecție socială”

7.1. Asigurarea de sprijin pentru persoanele defavorizate si crearea condițiilor de evoluție pentru fiecare membru al colectivității;

Obiective specifice:

  • 7.1.1. Medierea cererii și ofertei de locuri de muncă;
  • 7.1.2. Îmbunătăţirea condiţiilor de locuire;
  • 7.1.3. Asigurarea infrastructurii pentru sănătate;
  • 7.1.4. Sporirea nivelului de siguranţă în oraş;
  • 7.1.5. Asigurarea unor prestaţii adecvate de asistenţă socială
  • 7.1.6. Înființarea unui centru de zi pentru persoanele vârstnice
  • 7.1.7. Construire de locuințe sociale
  • 7.1.8. Amenajare teren în cartierul de locuințe cu familii defavorizate

9.Înființarea unui centru social pentru îngrijirea persoanelor vârstnice și cu dizabilități

8. Domeniul „Cultură și culte”

8.1. Promovarea de activități specifice cultelor religioase si culturii de masa;

Obiective specifice:

  • 8.1.1. Dezvoltarea patrimoniului cultural local
  • 8.1.2. Organizarea de evenimente culturale de amploare;
  • 8.1.3. Sprijinirea inițiativelor culturale locale.
  • 8.1.4. Finalizarea, reabilitarea și dotarea Centrului Multifuncțional
  • 8.1.5. Reabilitare, extindere, modernizare și dotare Centru Cultural

9. Domeniul „Sport şi agrement”

9.1. Crearea facilităților pentru sport și agreement.

Obiective specifice:

  • 9.1.1. Valorificarea infrastructurii pentru practicarea sportului
  • 9.1.2. Construire teren multisport – Școala gimnazială „Mihail Sadoveanu”
  • 9.1.3. Dezvoltarea infrastructurii pentru agrement în zona camping
  • 9.1.4. Crearea de trasee turistice pentru drumeții pe jos sau cu bicicleta
  • 9.1.5. Crearea unei păduri parc și a unor spații de agrement prietenoase cu mediul
  • 9.1.6. Amenajarea bazei sportive a orașului
  • 9.1.7. Valorificarea obiectivului „Dealul taberei”
  • 9.1.8. Achiziționarea, reabilitarea și valorificarea monumentului „Moara de apă” cuprins în lista monumentelor a Ministerului culturii
  • 9.1.9. Înființarea unui obiectiv turistic de tip parc de aventură
  • 9.1.10. Construirea unui bazin de înot

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Strategia are la bază și s-a elaborat în concordanță cu următoarele documente, strategii și programe UE, naționale și județene:

Context european: Carta de la Leipzig și Versiunea reînnoită; Agenda teritorială 2030; Pactul Verde European; Strategia digitală. UE; Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR); pachetul legislativ privind politica de coeziune post2020;

Context regional: Strategia de Dezvoltare a Regiunii Centru 2023-2030, parte integrantă a Planului de Dezvoltare a Regiunii Centru 2023-2030. Strategia de dezvoltare a regiunii Centru are în vedere obiectivele majore stabilite la nivel european în cadrul Noii Politici de Coeziune pentru perioada 2023-2030.

Context județean: Planul Potsa - Strategia Integrată de Dezvoltare a Județului Covasna pentru perioada 2023-2030. La momentul elaborării prezentului document, Planul Potsa se află în faza de consultare publică.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: SIDU se bazează pe cele 9 direcții de dezvoltare enumerate mai sus și constituie documentul principal pentru dezvoltarea durabilă și integrată, în perspectivă a orașului Întorsura Buzăului.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: SIDU prevede Politici publice locale verzi și integrate, ce vizează următoarele aspecte principale:dezvoltarea managementului deșeurilor, inclusive a colectării selective, politici verzi integrate la nivelul orașului; promovarea și încurajarea utilizării surselor de energie alternativă în locul combustibililor fosili, dezvoltarea sistemelor de alimentare cu apă și canalizare, promovarea instalării stațiilor de încărcare electrice sau alte surse nepoluate (hidrogen) pentru autoturisme, dezvoltarea și sprijinirea transportului în comun, promovarea criteriilor de eco-condiționalitate și a formelor ssociative pentru fermieri.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA) și contribuie la implementarea legislației europene și naționale în domeniul dezvoltării urbane.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: SIDU, este un document strategic, care va avea efecte pe termen scurt, mediu și lung în perioada 2023-2030;

b) natura cumulativă a efectelor: SIDU se referă la o serie de programe, care împreună vor contribui la dezvoltarea orașului Întorsura Buzăului.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): SIDU a fost elaborat în baza consultării populației și prin implementarea programelor propuse va contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață a locuitotilor din oraș.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate):

Strategia s-a elaborat pentru UAT Întorsura Buzăului, incluzând și satele aparținătoare: satele Brădet, Floroaia și Scrădoasa

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: Conform punctului de vedere nr. 82/17.01.2024, din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna: ”Intenția formulată la pag 71. (Achiziționarea, reabilitarea și valorificarea monumentului ”Moara de apă” cuprins în lista monumentelor a Ministerului Culturii), este binevenită”

De asemenea, se atrage atenția asupra următoarelor aspecte:

”- vânzarea de monument istoric se realizează cu respectarea dreptului de preempțiune al statului român

- intervențiile pe monumentele istorice se execută pe baza avizului de specialitate din partea DJC Covasna.”

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

 

 

 

 

Obligaţiile titularului:

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- respectarea condiției inclusă în punctul de vedere transmis de către ABA Buzău_Ialomița nr. 810/ML/19.01.2024: ”înainte de începerea execuției investițiilor cuprinse în Strategie, care implică lucrări pe ape și în legătură cu apele subetrane și de suprafață așa cum sunt definite în Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, dacă intră sub incidența art. 48 și 54 ale Legii apelor nr. 107/1996, trebuie solicitate și obținute avize de gospodărire a apelor în condițiile prevăzute de legilația în domeniu la faza de studiu de fezabilitate pentru fiecare investiție.”

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- repectarea prevederilor Legii nr. 17/2023 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002 aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

Elaborarea Strategiei de dezvoltare locală trebuie să fie un demers cât mai incluziv și transparent, cu implicarea activă a comunității locale căreia îi este destinată - prin inițierea și menținerea dialogului public și a consultărilor cu toți factorii interesați (mediul public, privat, ONG-uri, media, investitori, membri ai comunității), în scopul determinării și al formulării priorităților de dezvoltare. să reprezinte piloni de dezvoltare şi să asigure continuitatea pe termen lung a viziunii de dezvoltare.

La baza analizei SWOT s-a aflat un amplu proces de consultare publică bazat pe aplicarea de chestionare in format fizic si online in anul 2021, prin implicarea voluntara a ONG-urilor din localitate si a liceenilor si cadrelor didactice din Întorsura Buzăului. (Anexa 1 – Chestionar aplicat pentru realizarea SDL).

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 22.12.2023 şi 29.12.2023;

- Convocatorul nr. 352/15.01.2024, transmis către membrii CSC, privind participarea la ședinta din data de 18.01.2024 și procesul verbal al ședinței nr. 2/18.01.2024, înregistrată la APM Covasna cu nr. 458/18.01.2024;

- Convocatorul nr. 592/23.01.2024, transmis către membrii CSC, privind participarea la ședinta din data de 26.01.2024 și procesul verbal al ședinței nr. 3/26.01.2024, înregistrată la APM Covasna cu nr. 719/26.01.2024;

- Proiectul Deciziei etapei de incadrare și anunțul public privind decizia de incadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro.

- Anunțul titularului privind decizia etapei de incadrare, publicat în ziarul ..... în data de ......

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiilor /lucrărilor propuse în prezenta Strategie se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                   Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                      ecol. Balázsi Beáta