Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din XX.XX.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de ASOCIAȚIA PROPRIETARILOR DE PĂDURI PRIVATE TAMÁSNÉVÁPÁJA cu sediul în județul Covasna, com. Brăduț, nr. 241, privind ”AMENAJAMENTUL SILVIC AL FONDULUI FORESTIER PROPRIETATE PUBLICĂ APARȚINÂND PAROHIILOR REFORMATE SÂNCRAI, DOBOLII DE JOS, BELIN, AITA MARE, AITA MEDIE, FILIA, BRĂDUȚ, PAROHIILOR UNITARIENE RACOȘUL DE SUS, COMUNA VÂRGHIȘ ȘI PROPRIETATE PRIVATĂ APARȚINÂND VÂRGHIȘ, DOBOȘENI, ȘCOLII GENERALE FILIA, ȘCOLII GENERALE BORBATH KAROLY VÂRGHIȘ, ȘCOLII GIMNAZIALE BENKO JOZSEF, SC TRESOL COORDINATION SA, UNOR PERSOANE FIZICE ASOCIATE DIN COMUNA VALEA CRIȘULUI- U.P. V. GEREND AITA”, propus a fi amplasat în UAT-urile: Ilieni, Estelnic, Comandău, Vârghiș, Valea crișului, Bățanii Mari, Brăduț, Bodoc, Aita Mare, Belin, Baraolt, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7052/04.09.2023, în baza:

  • Hotărârii nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Hotărâre nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • Ordinul nr. 1.682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 01.02.2024 (proces-verbal nr. 900/01.02.2024);

- Adresa Ministerului Mediului nr. 20162/C.A./10.04.2020 privind modul de parcurgere a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamente silvice;

- ANEXA 1 Criterii de evaluare pentru etapa de încadrare în procedura de evaluare adecvată pentru amenajamentele silvice menționate la art. 6 alin (2) din HG nr. 236/2023, întocmit de către Compartimentul Arii Protejate din cadrul A.P.M. Covasna în data de 25.01.2024

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

AMENAJAMENTUL SILVIC AL FONDULUI FORESTIER PROPRIETATE PUBLICĂ APARȚINÂND PAROHIILOR REFORMATE SÂNCRAI, DOBOLII DE JOS, BELIN, AITA MARE, AITA MEDIE, FILIA, BRĂDUȚ, PAROHIILOR UNITARIENE RACOȘUL DE SUS, COMUNA VÂRGHIȘ ȘI PROPRIETATE PRIVATĂ APARȚINÂND VÂRGHIȘ, DOBOȘENI, ȘCOLII GENERALE FILIA, ȘCOLII GENERALE BORBATH KAROLY VÂRGHIȘ, ȘCOLII GIMNAZIALE BENKO JOZSEF, SC TRESOL COORDINATION SA, UNOR PERSOANE FIZICE ASOCIATE DIN COMUNA VALEA CRIȘULUI - U.P. V. GEREND AITA” amplasat în județul Covasna, are posibile efecte semnificative asupra mediului şi este necesară evaluarea de mediu, cu includerea cerințelor specifice pentru evaluarea adecvată.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

Documentaţia conţine:

  • Notificările înregistrate la APM Covasna cu nr. 7052/04.09.2023 și 10008/08.12.2023;
  • Memoriu de prezentare a amenajamentului;
  • Piese desenate;
  • Aviz CTAS nr. 59/05.04.2017 pentru amenajamentul silvic al fondului emis de Ministerul Apelor și Pădurilor Comisia tehnică de avizare pentru silvicultură;
  • Proces-verbal Conferința a I-a de amenajare nr. 279/18.12.2016;
  • Proces-verbal Conferința a II-a de amenajare nr. 161/15.06.2016;
  • Dovada achitării tarifului etapei de încadrare OP nr. NP/04.09.2023;
  • Anunț public privind solicitarea avizului de mediu: ziarul Observatorul de Covasna din data de 23.08.2023 și ziarul Mesagerul de Covasna din data de 25.08.2023

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Suprafaţa totală a fondului forestier proprietate privată aparţinând persoanelor juridice și fizice conform Protocolului de asociere nr. 6/03.11.2015 și act adițional din data de 14.10.2021, U.P. V Gerend Aita, amplasat în județul Covasna care face obiectul amenajării este de 672,7 ha, conform documentelor de proprietate prezentate în documentația atașată Procesului verbal al Conferinței II.

Amplasamentul amenajamentului silvic:

Terenurile studiate provin din restituirea fondului forestier către actualii proprietari.

Restituirea s-a făcut de pe raza fostelor Ocoale silvice Şugaş, Baraolt, Tălişoara, Comandău, Sânzieni şi Rupea, respectiv de pe unitatea teritorială administrativă Ilieni, Estelnic, Comandău, Vârghiş, Valea Crişului, Băţanii Mari, Brăduţ, Bodoc, Aita Mare, Belin şi Baraolt de pe raza judeţului Covasna.

Din punct de vedere adminstrativ-teritorial, suprafața luată în studiu, se află pe raza UAT-lor: Ilieni, Estelnic, Comandău, vârghiș, Valea Crișului, Bățanii Mari, Brăduț, Bodoc, Aita Mare, Belin, Baraolt, județul Covasna.

În prezent suprafața fondului forestier studiată este administrată de către: O.S. Tălișoara, O.S.P. Hatod, O.S. Comandău, și O.S.P. Mereni.

 

Nr. crt.

Judeţul

Unitatea teritorial – administrativă

Denumire  O.S., U.P. de provenienţă

Trup de pădure

Parcele aferente

Suprafaţa

(ha)

1

Covasna

Ilieni

 

O.S. Şugaş

U.P. II

Pr. Fogot

29, 30, 80

60,0

2

Estelnic

O.S. Sânzieni

U.P. VII

Pr. Lutoasa

78

0,6

3

Comandău

O.S. Comandău

U.P. III

Pr. Topliţa

153, 155, 172

23,2

4

Vârghiş

O.S. Tălişoara

U.P. II

Livezi

201, 298

21,4

5

Pr. Vârghiş

202, 207, 240, 282

24,6

6

Pr. Cepei

223

6,5

7

O.S. Tălişoara

U.P. I

Pr. Rica

252, 253

2,5

8

Valea Crişului

O.S. Şugaş

U.P. III

Pr. Iavoroş

302, 304, 305, 310

9,2

9

Pr. Vadaş

365, 367, 368

52,2

10

Pr. Almaş

391, 392, 393, 394

24,5

11

Băţanii Mari

O.S. Baraolt

U.P. II

Pr. Hosszu

428

11,1

12

Pr. Întunecat

461

10,8

13

Brăduţ

O.S. Tălişoara

Pr. Satului

501, 505, 521, 523

30,6

14

Pr. Lugoj

537, 538, 539, 540

74,1

15

Pr. Gerend

567, 568

42,0

16

Pr. Coşag

585, 590, 596

47,8

17

Bodoc

O.S. Şugaş

U.P. VI

Pr. Talomir

652

3,2

18

Pr. Fântâna lui Iuda

673, 674

16,7

19

Aita Mare

O.S. Baraolt

U.P. IV

Pr. Câmpu Mare

700, 701, 799

60,0

20

Pr. Pietrosul Mare

704, 705

22,2

21

Pr. Ullok

739

20,5

22

Belin

O.S. Baraolt

U.P. IV

Pr. Kocsa

749, 750, 752

30,0

23

Baraolt

O.S. Baraolt

U.P. III

Tartoma

801

3,3

24

Pr. Apa Vântului

867

19,0

25

Pr. Somosag

883

10,0

26

O.S. Rupea

U.P. VI

Racoş

994, 995

46,7

Total

672,7

 

 

Repartiţia fondului forestier pe categorii de folosinţe

A.       Păduri şi terenuri destinate împăduririi şi reîmpăduririi: 671,4 ha, din care 671,4 ha păduri și

B.       Terenuri afectate gospodăririi silvice: 1,3 ha, din care: 0,3 ha terenuri pentru hrana vânatului și 1,0 ha terenuri cultivate pentru nevoile administrației.;

S-au constituit două subunităţi de gospodărire şi anume:

- SUP  A  – codru regulat - sortimente obişnuite                        -      645,1 ha (96%)

- SUP M  – conservare deosebită                                                  -     26,3  ha  ( 4%).

Zonarea funcțională:

În concordanţă cu obiectivele social-economice fixate, condiţiile staţionale existente, ţelurile de gospodărire adoptate şi structura reală a arboretelor, fondul forestier a fost încadrat, la actuala amenajare, în grupa

-        I funcţională (603,5 ha) și în grupa a II-a funcțională (67,9 ha) în următoarele categorii funcționale, conform tabelului:

Tipul de categorie funcţională

Categorii funcţionale

Ţeluri de gospodărire

Suprafaţa

ha

%

T.II - păduri cu funcţii speciale de protecţie situate în staţiuni cu condiţii grele sub raport ecologic, precum şi arboretele în care nu este posibilă sau admisă recoltarea de masă lemnoasă, impunându-se numai lucrări speciale de conservare

1-2A

Protecţie (protecţia terenurilor cu înclinare mai mare de 35 de grade)

22,3

3

1 – 2I

Protecțe (protecţia terenurilor cu înmlăştinare permanetă)

4,0

1

Total T.II

26,3

4

T.IV – păduri cu funcţii special de protecţie şi producţie, pentru care se reglementează procesul de producţie lemnoasă – produse principale, dar cu restricţii special în aplicarea măsurilor de gospodărire

1 – 2L

Păduri situate pe terenuri cu substrat litologic vulnerabil (T IV)

1,9

1

1 – 4I

Păduri situate de-a lungul şoselelor

(T IV)

1,6

1

1 – 5M

Păduri din rezervaţii ale biosferei neincluse în categoriile funcţionale 1.5 a,c,d,e (T IV)

573,7

85

Total T.IV

577,2

87

T.VI – păduri cu funcţii de producţie

2 – 1B

Producţie

67,9

10

Total T.VI

67,9

10

TOTAL U.P.

671,4

100

 

 

Subunități de gospodărire:

În raport cu obiectivele urmărite și funcțiile de producție și de protecție stabilite s-au constituit două subunități de producție sau protecție:

SUP A – codru regulat – sortimente obișnuite                                      645,1 ha (96%)

SUP M – conservare deosebită                                                         26,3 ha (4%).

Bazele de amenajare adoptate sunt:

» regimul: codru;

» compoziţia ţel: 53FA 29GO 3MO 4DR 11DT

» tratamente :  - tăieri progresive şi tăieri rase.

» exploatabilitatea:

» tehnică: - vârsta medie a exploatabilităţii – 108 ani - S.U.P. A;

» ciclul: - 110 ani S.U.P. A.

Relația cu ariile natural protejate/situri Natura 2000:

Suparafața amenajamentului silvic se suprapune parţial cu următoarele situri Natura 2000:

- ROSPA 0082 Munţii Bodoc – Baraolt – 338,3 ha;

- ROSPA 0027 Dealurile Homoroadelor – 91,1 ha;

- ROSCI 0091 Herculian – 171,4 ha şi

- ROSCI 0036 Cheile Vârghişului – 10,0 ha.

Suprafața totală a arboretelor incluse în situri Natura 2000 este de 600,8 ha, deoarece 25,8 ha au funcții prioritare de protecție – TII și 1,3 ha sunt terenuri afectate gosporăririi silvice.

Alte constatări și măsuri:

Amenajamentul U.P. V Gerend Aita a intrat în vigoare la data de 01.01.2016 şi a fost avizat în Comisia de specialitate din M.M.A.P. prin Avizul CTAS nr. 59 din 05.04.2017.

Situaţia lucrărilor propuse, executate şi rest de executat, conform evidenţelor Ocoalelor Silvice Tălişoara, OSP Hatod, OS Comandău şi OSP Mereni, cu care proprietarii de păduri incluse în Amenajamentul silvic UP V Gerend Aita au contract de prestări servicii se prezintă conform tabelului:

 

Categorii de lucrări

Prevederi amenajament

Realizări

Realizări

Realizări

Realizări

Realizări

Rest de executat

2016-2023 (OS Talisoara)

2016-2023 (OS Comandau)

2016-2023 (OSP Hatod)

2016-2023 (OSP Mereni)

2016-2023 (TOTAL)

2023 -2025

Supr.

Volum de extras

Supr.

Volum de extras

Supr.

Volum de extras

Supr.

Volum de extras

Supr

Volum de extras

Supr

Volum de extras

Supr.

Volum de extras

ha

mc

ha

mc

ha

mc

ha

mc

ha

mc

ha

mc

ha

mc

Împăduriri

13.41

 

4.1

 

 

 

 

 

 

 

4.1

0

9.31

0

Degajări

59.7

 

16.7

 

 

 

 

 

 

 

16.7

0

43

0

Curăţiri

66.9

164

3.8

48

 

 

 

 

 

 

3.8

48

63.1

116

Rărituri

216

6914

59.08

2164.84

6.4

296

33.6

2494

 

 

99.08

4954.84

116.92

1959.16

Tăieri de regenerare

166.8

22020

78.56

7733.31

 

 

19.2

1325

0.6

178.81

98.36

9237.12

68.44

12782.88

Lucrări de conservare

22.3

730

1

62

 

 

 

 

 

 

1

62

21.3

668

Tăieri de igienă

215.6

1886

27.2

656.05

 

 

 

 

 

 

27.22

656.05

188.38

1229.95

T. accidentale I

 

 

94.1

1395.34

 

 

 

 

 

 

94.1

1395.34

-94.1

-1395.34

T. accidentale II

 

 

7.8

245

 

 

 

 

 

 

7.8

245

-7.8

-245

TOTAL

760.71

31714

292.36

12304.54

6.4

296

52.8

3819

0.6

178.81

352.16

16598.35

408.55

15115.65

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Prevederile amenajamentului silvic se va corela cu Planurile de management ale siturilor Natura 2000: ROSPA 0082 Munţii Bodoc – Baraolt, ROSPA 0027 Dealurile Homoroadelor, ROSCI 0091 Herculian, ROSCI 0036 Cheile Vârghişului.

Nu s-au propus executarea de noi instalații de transport, și nu sunt necesare construcții forestiere

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Amenajamentul silvic menţine sau reface starea de conservare favorabilă a habitatelor naturale, prin gospodărirea durabilă a pădurilor, reprezentând o condiţie de bază pentru managementul responsabil al habitatelor forestiere şi al speciilor a căror existenţă depinde de pădure.

De asemenea, obiectivele asumate de amenajamentul silvic pentru pădurile studiate trebuie să fie conforme şi să susţină integritatea reţelei Natura 2000 şi conservarea pe termen lung a habitatelor forestiere identificate în zona studiată.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: amplasamentul se suprapune cu siturile Natura 2000: ROSPA 0082 Munţii Bodoc – Baraolt, ROSPA 0027 Dealurile Homoroadelor, ROSCI 0091 Herculian, ROSCI 0036 Cheile Vârghişului.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA) și în conformitate cu prevederile HG 236/2023.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: Amenajamentul are o durată de 10 ani și a intrat în vigoare în data de 01.01.2016. Suprafețele din amenajament se suprapun cu 4 situri Natura 2000, în acest sens este necesară analiza posibilelor efecte a lucrărilor rămase asupra ariilor naturale protejate ;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate):

Codul şi numele ANPIC

Intersectată (DA/NU)

Obiective de conservare (DA/NU)

Plan de management (DA/NU)

ANPIC inclus în zona de influenţă a PP (DA/NU justificare)

ANPIC găzduieşte specii de faună care se pot deplasa în zona PP (DA/NU justificare)

ANPIC conectată din punct de vedere ecologic cu zona PP (DA/NU justificare)

Măsuri restrictive din PM/act normativ / act administrativ

Situl Natura 2000 ROSPA 0082 Munţii Bodoc Baraolt

DA

NU

DA

338,3 ha – 50% din suprafaţa UP V Gerend Aita

DA – majoritatea speciilor protejate depind de pădure

DA – majoritatea speciilor folosesc pădurea ca loc de hrană, adăpost sau odihnă

DA, descrise în PM

Situl Natura 2000 ROSPA 0027 Dealurile Homoroadelor

DA

NU

DA

91,1 ha – 14% din suprafaţa UP V Gerend Aita

DA – majoritatea speciilor protejate depind de pădure

DA – majoritatea speciilor folosesc pădurea ca loc de hrană, adăpost sau odihnă

DA, descrise în PM

Situl Natura 2000 ROSAC 0091 Herculian

DA

NU

DA

171,4 ha – 25% din suprafaţa UP V Gerend Aita

DA – majoritatea speciilor protejate depind de pădure

DA – majoritatea speciilor folosesc pădurea ca loc de hrană, adăpost sau odihnă

DA, descrise în PM

Situl Natura 2000 ROSAC 0036 Cheile Vârghişului

DA

NU

DA

10,1 ha – 2% din suprafaţa UP V Gerend Aita

DA – majoritatea speciilor protejate depind de pădure

DA – majoritatea speciilor folosesc pădurea ca loc de hrană, adăpost sau odihnă

DA, descrise în PM

 

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: Nu este cazul.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: amplasamentul se suprapune cu siturile Natura 2000: ROSPA 0082 Munţii Bodoc – Baraolt, ROSPA 0027 Dealurile Homoroadelor, ROSCI 0091 Herculian, ROSCI 0036 Cheile Vârghişului.

Evaluarea adecvată

Având în vedere suprapunerea amenajamentului cu 4 situri Natura 2000: ROSPA 0082 Munţii Bodoc – Baraolt, ROSPA 0027 Dealurile Homoroadelor, ROSCI 0091 Herculian, ROSCI 0036 Cheile Vârghişului, conform punctului de vedere din partea Compartimentului Biodiversitate din cadrul APM Covasna, respectiv în urma consultării și punctelor de vedere membrilor Comitetului Special Constituit, titularul amenajamentului va înainta documentația la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Covasna și la Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont pentru avizare.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 23.08.2023 şi ziarul Mesagerul de Covasna din data de 25.08.2023;

- Convocatorul nr. 832/30.01.2024, transmis către membrii CSC, privind participarea la ședinta din data de 01.02.2024 și procesul verbal al ședinței nr. 04/01.02.2024, înregistrată la APM Covasna cu nr. 900/01.02.2024;

- Proiectul Deciziei etapei de incadrare și anunțul public privind decizia de incadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro.

- Anunțul titularului privind decizia etapei de incadrare, publicat în ziarul ..... în data de ......

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

În conformitate cu prevederile HG nr.1076/2004 și HG 236/2023, procedura va continua cu etapa de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu.

Definitivarea proiectului de amenajament silvic, stabilirea domeniului şi a nivelului de detaliu al informaţiilor ce trebuie incluse în raportul de mediu, precum şi analiza efectelor semnificative ale amenajamentului silvic asupra mediului se fac în cadrul grupului de lucru constituit conform art. 14 din Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2004 (Secțiunea a 2-a), cu modificările ulterioare.

În acest sens, conform prevederilor art. 14 din HG 1076/2004 titularul are obligaţia de a constitui un grup de lucru care are caracter nepermanent, fiind constituit special pentru acest plan. Activităţile grupului de lucru sunt cele stipulate în art. 16-19 din HG 1076/2004. Parcurgerea procedurii de definitivare a planului, constă în următoarele etape:

  1. Constituirea de către titular a unui grup de lucru alcătuit din :

a) reprezentanţi ai titularilor planului;

b) reprezentanţii autorităţii competente pentru protecţia mediului A.P.M. Covasna, reprezentanţii autorităţilor interesate de efectele planului: Sistemul de Gospodărire a Apelor, Garda Forestieră, Garda Naţională de Mediu, Agenția Națională pentru Arii Protejate, Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont – Consiliul Județean Covasna, Direcția de Sănătate Publică Covasna, Asociațiile de vânătoare care gestionează fonduri de vânătoare care se suprapun cu amenajament, etc.;

c) elaborator Raport de mediu, Studiu de evaluare adecvată – persoană fizică sau juridică atestată cf. Ord 1134/2020, experţi angajaţi, după caz în vederea analizării problemelor semnificative de mediu şi stabilirii măsurilor de prevenire, reducere, compensare, monitorizare a efectelor impactului asupra mediului pentru planul analizat în scopul întocmirii Raportului de Mediu de către persoanele fizice şi juridice atestate.

Titularul planului va notifica APM Covasna, data și ora la care se va întâlni grupul de lucru.

  1. Punctele de vedere exprimate în şedinţele grupului de lucru se vor consemna în procese verbale, câte un exemplar se va transmite autorităților participante.
  2. Titularul planului va prezenta grupului de lucru obiectivele specifice ale amenajamentului.
  3. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului/ariilor naturale protejate şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului, şi determină obiectivele/aspectele de mediu relevante în raport cu obiectivele specifice ale planului.
  4. Titularul planului va proiecta alternative posibile, luând în considerare obiectivele şi aria geografică a planului, problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului precum şi obiectivele de mediu relevante şi le va aduce la cunoştinţa grupului de lucru.
  5. Grupul de lucru analizează modul în care alternativele propuse îndeplinesc obiectivele de mediu relevante pentru plan.
  6. Pe baza recomandărilor grupului de lucru, titularul planului va elabora detaliat alternativele care îndeplinesc obiectivele de mediu relevante.
  7. Persoanele fizice şi juridice atestate conform Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.134/2020 analizează efectele semnificative asupra mediului ale amenajamentului silvic propus de titular, folosind criteriile prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2004, cu modificările ulterioare, şi stabilesc măsurile de prevenire şi de reducere a efectelor semnificative asupra mediului, inclusiv asupra speciilor şi habitatelor de interes comunitar şi naţional/internaţional, şi obiectivele de conservare specifice sitului relevante pentru situl respectiv, făcând recomandări în acest sens; se stabilesc, în acelaşi timp, şi măsurile de monitorizare a efectelor semnificative ale implementării amenajamentului. Măsurile şi recomandările se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  8. Titularul planului sau programului, luând în considerare informaţiile stabilite de persoanele atestate stabileşte şi prezintă grupului de lucru următoarele:

a) alternativa finală a planului sau programului;

b) măsurile de prevenire, reducere şi compensare a efectelor semnificative asupra mediului;

c) programul de monitorizare a efectelor semnificative asupra mediului ale implementării planului sau programului. Alternativa finală reprezintă proiectul de plan sau de program.

  1. Persoanele fizice şi juridice atestate conform Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.134/2020 întocmesc raportul de mediu și studiul de evaluare adecvată analizează măsurile propuse de titular şi stabilesc dacă obiectivele amenajamentelor silvice respectă obiectivele specifice de conservare a ariilor naturale protejate de interes comunitar, identificând măsurile necesare de conservare a acestora care trebuie să fie respectate în cadrul acestora, inclusiv măsurile de reducere şi programul de monitorizare.
  2. Persoanele atestate conform Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.134/2020 elaborează raportul de mediu şi studiul de evaluare adecvată, după caz,
  3. Raportul de mediu respectă conţinutul-cadru din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2004, cu modificările ulterioare, şi se realizează pe baza informaţiilor şi concluziilor rezultate din studiul de evaluare adecvată. Elaborarea studiului de evaluare adecvată se realizează conform conţinutului-cadru din Anexa nr. 5A din Ghidul Metodologic la Ordinul 1682/2023.
  4. Raportul de mediu identifică, descrie şi evaluează potenţialele efecte semnificative asupra mediului ale implementării amenajamentului silvic, luând în considerare obiectivele şi aria geografică ale amenajamentului silvic, precum şi obiectivele specifice ale speciilor şi habitatelor şi obiectivele de conservare a ariilor naturale protejate din zona amplasamentului. Impactul asupra schimbărilor climatice, inclusiv asupra capacităţii pădurii de a capta şi stoca CO_2 din atmosferă, va fi evaluat în conformitate cu Ghidul Comisiei Europene privind integrarea biodiversităţii şi a schimbărilor climatice în procedurile de evaluare de mediu
  5. După întocmirea raportului de mediu și a studiului de evaluare adecvată, recomandările prevăzute în acesta se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  6. În termen de 5 zile calendaristice de la finalizarea raportului de mediu și a studiului de evaluare adecvată, aveţi obligaţia de a-l transmite la A.P.M. Covasna în vederea continuării procedurii de reglementare a planului.

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                   Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                      ecol. Balázsi Beáta