Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE din 14.03.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de KISGYORGY LAJOS-GABOR PFA, cu domiciliul/sediul în comuna Arcus, satul Arcus, strada Kriza Janos, nr. 14, județul Covasna, privind Elaborare Plan Urbanistic Zonal – ZONA REZIDENTIALA, propus a fi amplasat în comuna Arcus, satul Arcus, strada Boga Laszlo,  Nr. FN, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2036/05.03.2024, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. nr. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 14.03.2024 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 8/14.03.2024);

- având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

Planul Urbanistic Zonal – ZONA REZIDENTIALA, amplasat în  comuna Arcus, satul Arcus, strada Boga Laszlo,  Nr. FN, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 

 

 Obiectul lucrarii

Obiectul Planuluilui Urbanistic Zonal:

Prin tema de proiectare initiatiorul lucrarii solicita lotizarea terenului în vederea construirii de case de locuit individuale.

Documentatia este elaborata pe baza prevederilor din Certificatul de Urbanism nr.431 din 25.07.2023  eliberat de Consiliul Judetean Covasna.

Prevederi ale Cetificatului de Urbansim:

  • regimul juridic

terenul este în proprietatea unei persoane fizice, respectiv Kisgyorgy Lajos-Gabor și conform extrasului CF este în patrimoniul de afectiune al Kisgyorgy Lajos-Gabor PFA (initiatorul lucrarii.  Terenul nu se afla în zona de protecția monumete istorice sau ale naturii.

  • regimul economic

Terenul are o suprafata de 4800mp

Conform PUG aprobat terenul este in intravilan, zona rezidentiala

Folosinta actuala a terenului este arabil.

  • regimul tehnic

Se solicita elaborare PUZ, indicii urbanistici vor fi stabiliti prin PUZ

Exista posibilitatea racordarii la retelele centralizate de alimentare cu apa, canalizare și alimentare cu energie electrică.

Terenul ce face obiectul studiului este un teren situat la vest de strada Boga Laszlo.

Acestaeste în proprietatea unei persoane fizice, respectiv Kisgyorgy Lajos-Gabor este în patrimoniul de afectiune al Kisgyorgy Lajos-Gabor PFA (initiatorul lucrarii)  conform extrasului de carte funciara  anexat în copie prezentei documentatii, respectiv:

nr. CF

Proprietar

Categoria  de folosinta

mp

28043

Kisgyorgy Lajos-Gabor

arabil

4800

Obiectul P.U.Z.-ului constă în analizarea si rezolvarea problemelor functionale si tehnice din teren în acord cu strategia de dezvoltare a admnistratiei locale.

Date privind evolutia zonei :

Localitatea Arcus este in imediata apropiere fata de municipiul Sfantu Gheorghe motiv pentru care este o mare cerere pentru construirea de case de locuit individuale

In zona, pe strada Boga Laszlo exista case de locuit individuale.

Elemente ale cadrului natural :

Terenul prezinta o panta descendenta pe directia nord-sud, cu o diferenta e nivel de aprox. 4m. Parcela este strabatututa de un mic curs de apa neclasificat.

Caracteristicile zonei :

Terenul care o suprafata de 4800 mp  si este in intravilanul localitatii.

Terenul ce face obiectul lucrarii este adecvat functiunii propuse. Se propune extinderea zonei rezidentiale.

Ocuparea terenurilor :

Principalele caracteristici ale functiunilor ce ocupa zona studiata :

POTexistent = 0.00%

CUTexistent = 0.00

Gradul de ocupare a zonei  :

Terenul este liber de construcții.

Terenul ce face obiectul acestui PUZ este situat in zona nord-vestica a satului, la vest de str. Boga Laszlo,

nord:  terenuri agricole in intravilan, case de locuit individual

sud:   case de locuit individuale, terenuri agricole in intravilan

est:   strada Boga Laszo

vest:  IM Capeni

Asigurarea cu spatii verzi:

Spatiile verzi  realizate in incinte vor reprezenta min. 40% din totalul fiecarui lot. 

Pe circulatia comuna se prevede o fasie de 0.5m de iarba de-a lungul aleii carosabile. Sub aceasta fasie se vor amplasa retele edilitare.

 

 

Bilant teritorial  comparativ - zona reglementata

 

existent

propus

 

mp

%

mp

%

Teren arabil în intravilan

4800

100.00

-

-

Zona loturi case de locuit

-

-

3688

76.83

Zona circulatii

 

 

1112

23.17

TOTAL

4800

100.00

4800

100.00

Functiuni propuse

  • Functiune principala

case de locuit individuale

  • functiuni complementare

anexe gospodaresti, anexe agricole, garaje, foisoare, parcaje acoperite, retele edilitare

  • functiuni admise cu conditii

spatii de cazare turistica,  cu conditia ca amprenta la sol sa fie sub  120mp

Regimul de înaltime

Regimul maxim de inaltime  al cladirilor:  

P.+1, cu sau fără subsol/demisol  pentru locuinte și alte functiuni admise

P pentru anexe

Inaltimi maxime admise fata de cota +/-0.00

  • Hmax la cornisa: 6m
  • Hmax la coama: 12m

Aliniamentul

Aliniamentul reprezinta demarcarea intre spatiul privat si cel public.

Aliniamentul se mentine la limita proprietatii.

Amplasarea in parcela

Constructiile vor fi amplasate in zona edifidicabila, se vor respecta conditiile de insorire

Zona edificabila

Pe fiecare lot s-a stabilit zona edificabila, se vor respecta retragerile prevazute pe plansa de reglementari, respectiv:

- fata de strada Bago Laszlo min. 5m

- fata de vecinatati și strada propusa: min. 2m

Regimul de aliniere al constructiilor

Constructiile vor fi aliniate la limitele de proprietate.

Modul de utilizare al terenului

În vederea folosirii în mod eficient a suprafetei de teren existente în zona s-au stabilit valori maxime ale coeficientului de utilizare a terenului (CUT) si a procentului de ocupare a terenului (POT) in zona studiata si care sunt indicate în fisa de reglementari existente în cadrul Regulamentului urbanistic zonal.

POTmax. = 30%

CUTmax. = 0.6

Indici de utilizarea terenului:

POT max. = 30%   CUTmax.=0.6

Echiparea edilitara

Echiparea edilitara se face unitar pentru intreaga zona rezidentiala. Retelele existente pe strada Bago Laszlo vor fi extinse pe strada propusa. Casele vor fi racordate la acestea.

Alimentarea cu apă

-Necesarul de apa potabila  conform breviarului de calcul anexat este urmatorul :

Necesarul total pentru zona studiata

Q zi med. =2,88 mc/zi

Q zi max. =3,74 mc/zi

Q h max. =0,44mc/h = 0,13l/s

 Necasarul  de apa pe cladire :

       

Q zi med. =0,48mc/zi

Q zi max. =0,62mc/zi

Q h max. =0,052 mc/h = 0,014 l/s

 

Alimentarea cu apa a zonei de locuinte se prevede a se realiza  prin racordarea la conducta de distributie existenta  PEID-63mm amplasata pe str. Boga Laszlo . 

 Racordarea la incinta studiata se va realiza prin intermedil unui camin de vane de sectionare si de golire  .

Bransamentele la fiecare cladire  se vor executa individual prin intermediul  unei conducte de bransare pe-32 mm

Contorizarea apei consumate se va realiza prin intermediul  apometrelor Dn 20 mm (montate in camine la limita proprietatii ,separate pentru fiecare cladire)

 Canalizarea menajera

Apele uzate menajere provenite de la locuintele din zona studiata se vor evacua la canalul menajer PVC-KG-200mm amplasat pe str. Boga Laszlo prin intermediul unei canalizari stradale PVC-KG-200 propuse

Racordarea la conducta de canlizare menajera propusa ( stradala ) se va realiza prin intermediul unor camine de bransare PVC-400mm ( cate o bucata la limita fiecarei  proprietati .)

In incinta fiecarei proprietati  canalizarea menajera se va executa din tuburi PVC-KG, S.N.4 , cu diametre De 110 mm. La schimbarile de directie se vor executa camine de vizitare din PVC-De 400 mm

Debitul de apa uzata menajera conform breviarului de calcul anexat este:

        Total apa uzata menajera aferent zonei studiate

Q uz.zi med. =4,48 mc/zi

Q uz.zi max. =5,82 mc/zi

Q uz. h max. =0,49 mc/h = 0,14 l/s

     

Debitul de apa uzata menajera pe cladire :

 Q uz.zi med. =0,56mc/zi

Q uz.zi max. =0,73mc/zi

Q uz. h max. =0,06 mc/h = 0,016 l/s

 Canalizarea pluviala

Colectarea apelor meteorice de pe partea carosabila a noii strazi  se va putea face prin rigole deschise . Apele meteorice colectate de pe acoperisuri sunt ape conventional curate vor fi colectate prin jgheaburi si burlane si deversate in fiecare incinta spre zonele verzi, respectiv spre rigolele stradale.

*Realizarea lucrarilor de alimentare cu apa si canalizare menajera se va face tinand cont de toate Normativele si STAS-rile in vigoare existente la data elaborarii etapelor urmatoare de proiectare.

Alimentarea cu energie electrică

Alimentarea cu energie electrică se va face din reteaua publica de alimentare cu energie  electrică  existenta in zona pe baza unui proiect realizat de o firma abilitata cu avizul S.C. Electrica S.A. Se incurajeaza amplasarea pe acoperisuri a panourilor fotovoltaice.

 Incalzirea

Incalzirea cladirilor se va realize individual prin intermediul unor centrale termice proprii  pe combustibil solid sau energie electrica,  preferabil cu pompe termice.

 Alimentarea cu gaze naturale

Nu exista retele de distributie  gaze naturale in zona amplasamentului.

 Gospodaria comunala

In zona studiata se va rezolva in mod corespunzator colectarea si depozitarea temporara a deseurilor menajere. Acestea se vor colecta containerizat si se vor depozita apoi in depozite agrementate din zona. Materialele refolosibile, PET-uri, textile, sticla si metal se vor colecta separate si se vor preda la unitati specializate de colectare.

Protectia mediului

Orice interventie antropica in mediu are repercusiuni asupra acestuia.

Obiectivul propus prin prezentul proiect este un ansamblu  de constructii al caror specific este neagresiv fata de factorii de mediu : apa, aer,sol, subsol si asezari umane.

Nu se pune problema emanatiilor nocive, nu se produc noxe si deseuri periculoase pentru mediu.

In consecinta, aspectele de protectie a mediului se rezuma la rezolvarea utilitatilor de asa maniera incat sa nu impieteze asupra integritatii factorilor de mediu, conform celor propuse la capitolele respective, folosind instaltii, echipamente si utilaje ale caror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecie a mediului.

Spatiile verzi amenajate vor avea o pondere de min 40% din fiecare lot.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: nu este cazul.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea și dezvoltarea zonei.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, explotare corespunzătoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu este cazul;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate):  

Terenul care o suprafata de 4800 mp  si este in intravilanul localitatii.

Terenul nu se afla în zona de protecția monumete istorice sau ale naturii.

  • regimul economic

Terenul are o suprafata de 4800mp

Conform PUG aprobat terenul este in intravilan, zona rezidentiala

Folosinta actuala a terenului este arabil.

  • regimul tehnic

Se solicita elaborare PUZ, indicii urbanistici vor fi stabiliti prin PUZ

Terenul este inscris in CF nr. 28043 Arcus avand categoria de folosinta: arabil.

Documentatia este elaborata pe baza prevederilor din Certificatul de Urbanism nr.431 din 25.07.2023 și a avizului de oportunitate nr. 1 din 18.01.2024 eliberate de Consiliul Judetean Covasna.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice și nu se află în zonă de protecție monumente istorice și/sau ale naturii.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 431 din 25.07.2023  emis de Consiliul Judetean Covasna, judetul Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea HG 714/2022, art.11, respectiv proprietarul spațiilor conectate la sistemul individual adecvat de epurare are obligația să înscrie sistemul de epurare în registrul autorității publice locale pentru evidența unor astfel de sisteme, în termen de 120 de zile de la conectarea incintei la sistemul de colectare și/sau epurare a apelor uzate.

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau

silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante

din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/19.08.2021 privind regimul deșeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Observatorul de Covasna în data de 16.02.2024 şi 19.02.2024;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

- Convocatorul transmis către membrii CSC și procesul verbal al ședinței CAT, nr. 8/14.03.2024;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului.

 Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra

deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Șef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                               Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                           Ing. Bote Daniela