Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 19.03.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de REGIA NAȚIONALĂ A PĂDURILOR – ROMSILVA prin DIRECȚIA SILVICĂ COVASNA cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Kós Károly, nr. 5/A, județul Covasna, privind avizarea Amenajamentului Ocolului Silvic Tălișoara amplasat pe raza județelor Covasna (4066,41 ha – 77,81%), Harghita (850,35 ha – 16,27%) și Brașov (309,45 – 5,92%), în conformitate cu prevederile articolului 22 din HG nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice (lucrările silviculturale rămase de execuat până la expirarea valabilității amenajamentului, 31.12.2026), înregistrată la APM Covasna cu nr. 10244/18.12.2023, în baza:

  • Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • HG nr. 236/15.03.203 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • Ordinul MMAP nr. 1682/2023 Ghid metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 29.02.2024 (proces-verbal nr. 6/29.02.2024);

- Adresa MMAP nr. 159333/LAN/28.03.2018, prin care se deleagă către APM Covasna competența parcurgerii etapelor procedurale de realizare a evaluării de mediu conform HG nr. 1076/2004;

- Decizia etapei de încadrare nr. 20/24.04.2018 emis de APM Covasna pentru acest amenajament;

- Memoriul de prezentare întocmit conform conținutului cadru din Anexa nr. 3A și a metodologiei de elaboare a acestuia prevăzută în Anexa nr. 6C din Ordinul M.M.A.P. nr. 1682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, înregistrat la APM Covasna cu nr. 1363/14.02.2024;

- Punctul de vedere nr. 2324/28.02.2024 emis de Agenția pentru Protecția Mediului Brașov;

- Avizul favorabil cu condiții nr. 10/ST CV/11.03.2024 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna;

- Avizul favorabil cu condiții nr. 8/12.03.2024 emis de Consiliul Județean Covasna – CJPNS;

- lista de control etapă de încadrare EA întocmit de Comp. CFM din cadrul APM Covasna;

în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

Amenajamentul Ocolului Silvic Tălișoara amplasat pe raza județelor Covasna (4066,41 ha – 77,81%), Harghita (850,35 ha – 16,27%) și Brașov (309,45 – 5,92%), lucrările silviculturale rămase de execuat până la expirarea valabilității amenajamentului, 31.12.2026, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu. Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Suprafaţa totală a Ocolului Silvic Tălişoara, organizat în 3 unităţi de producţie, este de 5226,21 ha, din care suprafaţa fondului forestier proprietate publică a statului administrat de Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva, prin Direcţia Silvică Covasna, Ocolul Silvic Tălişoara, este de 5109,78 ha. Amenajamentul fondului forestier proprietate publică a statului, pentru UP I Şugaş, UP II Baraolt şi UP III Tălişoara, a fost aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor nr. 572/22.05.2018 şi a intrat în vigoare la 01.01.2017 fiind valabil până la data de 31.12.2026.

          Administrativ, pădurile sunt situate pe teritoriul a 26 unităţi administrativ teritoriale, din judeţele: Covasna (4066,41 ha - 77,81%), Harghita – (850,35 ha - 16,27%) şi Braşov (309,45 ha – 5,92%).

          Repartizarea suprafeţei OS Tălişoara (UP I - UP III) pe unități teritorial-administrative este redată în tabelul următor:

Nr. crt.

Judeţul

Unitatea administrativ – teritorială

U.P.

Suprafaţa

(ha)

Nr.

Denumire

1

Covasna

Mun. Sfântu Gheorghe

I

Şugaş %

145.40

2

Oraşul Baraolt

II

Baraolt %

250.08

III

Tălişoara %

15.96

Total

266.04

3

Comuna Hăghig

I

Şugaş %

346.31

II

Baraolt %

96.54

Total

442.85

4

Comuna Ilieni

I

Şugaş %

38.38

5

Comuna Vâlcele

I

Şugaş %

889.52

6

Comuna Arcuş

I

Şugaş %

339.94

7

Comuna Valea Crişului

I

Şugaş %

13.66

II

Baraolt %

88.94

Total

102.60

8

Comuna Bodoc

I

Şugaş %

115.47

II

Baraolt %

50.85

Total

166.32

9

Comuna Malnaş

I

Şugaş %

44.81

II

Baraolt %

4.45

Total

49.26

10

Comuna Băţani

I

Şugaş %

50.95

II

Baraolt %

284.92

Total

335.87

11

Comuna Bixad

I

Şugaş %

112.55

12

Comuna Micfalău

I

Şugaş %

0.35

13

Comuna Ghidfalău

I

Şugaş %

82.79

14

Comuna Aita Mare

II

Baraolt %

55.24

15

Comuna Belin

II

Baraolt %

254.07

16

Comuna Brăduţ

III

Tălişoara %

524.97

17

Comuna Vârghiş

III

Tălişoara %

260.26

Total

4066.41

18

Harghita

Mun. Miercurea Ciuc

III

Tălişoara %

476.82

19

Comuna Cozmeni

I

Şugaş %

0.38

20

Comuna Sântimbru

III

Tălişoara %

1.13

21

Comuna Mereşti

III

Tălişoara %

339.75

22

Comuna Ocland

III

Tălişoara %

9.31

23

Comuna Sâncrăieni

III

Tălişoara %

22.96

Total

850.35

24

Braşov

Comuna Homorod

III

Tălişoara %

147.42

25

Comuna Măieruş

II

Baraolt %

121.74

26

Comuna Racoş

III

Tălişoara %

40.29

Total

309.45

Total

5226.21

 

          Reţeaua instalaţiilor de transport utilizată în gospodărirea fondului forestier însumează 493.75 km, din care: 164.40 km drumuri publice, 118.85 km drumuri forestiere proprietate publică a statului şi 210.50 km alte categorii de drumuri, asigurând accesibilitatea: fondului forestier în proporţie de 80 % și fondului forestier productiv în proporţie de 81 %. În cadrul amenajamentului actual nu au fost propuse drumuri noi.          În tabelul de mai jos este sintetizată distribuţia suprafeţelor pe categorii de folosinţă, la nivelul întregului ocol silvic:

Simbol

Categoria de folosinţă forestieră:

Suprafaţa:

ha

%

P.

Fond forestier total

5226.21

100

P.D.

Terenuri acoperite cu pădure

5103.90

98

P.C.

Terenuri care servesc nevoilor de cultură

13.26

-

P.S.

Terenuri care servesc nevoilor de producţie silvică

11.94

-

P.A.

Terenuri care servesc nevoilor de administraţie forestieră

72.53

2

P.I.

Terenuri afectate împăduririi

5.88

-

P.N.

Terenuri neproductive

10.38

-

P.F.

Fâşie de frontieră

-

-

P.T.

Terenuri scoase temporar din fondul forestier şi nereprimite

-

-

P.O.

Ocupaţii şi litigii

8.32

-

 

          Reglementarea producţiei s-a făcut în cadrul următoarelor subunităţi de gospodărire:

- S.U.P. A – codru regulat, sortimente obişnuite – 3712.49 ha;

- S.U.P. M – păduri supuse regimului de conservare deosebită – 411.11 ha;

- S.U.P. K – rezervaţii de seminţe – 179.41 ha;

- S.U.P. E – rezervaţii pentru ocrotirea integrală a naturii – 322.63 ha;

- S.U.P. O – păduri validate pentru a fi retrocedate – 478.26 ha.

          Bazele de amenajare adoptate sunt:

- regim: codru şi crâng (în salcâmete);

- compoziţia ţel: corespunzătoare tipurilor natural fundamentale de pădure, cu excepţia salcâmetelor – în care se va menţine salcâmul;

- tratamentul: tăieri progresive în molideto – făgete, făgete, gorunete şi goruneto – făgete; tăieri rase în parchete mici în arborete total derivate, în plantaţii de răşinoase situate în afara arealului natural, în arborete afectate puternic de factori destabilizatori, în molidişuri echiene şi relativ echiene; tăieri rase în benzi alăturate în molidişurile echiene cu regenerare naturală instalată, tăieri succesive în margine de masiv în molidişurile relativ pluriene; tăieri în crâng simplu în salcâmete;

- exploatabilitatea: tehnică sau de protecţie;

- ciclul: 110 ani.

          Posibilitatea de produse principale este de 14570 m3/an.

          Posibilitatea de produse secundare este 4898 m3/an.

În deceniul de aplicare s-au propus următoarele lucrări de îngrijire şi conducere:

          - degajări: 18.78 ha/an;

          - curăţiri: 39.38 ha/an, cu 238 m3/an;

          - rărituri: 152.53 ha/an, cu 4660 m3/an;

          - tăieri de igienă: 1761.05 ha/an, cu 1588 m3/an.

Cu tăieri de conservare se vor parcurge anual 19.22 ha şi se vor extrage 612 m3/an.

Lucrările de împădurire se vor executa pe o suprafaţă totală de 90.77 ha.

Terenurile din fondul forestier au următoarele folosinţe stabilite prin amenajament:

- păduri şi terenuri destinate împăduririi şi reîmpăduririi: 5109.78 ha;

- terenuri afectate gospodăririi silvice: 97.73 ha;

- terenuri neproductive: 10.38 ha;

- ocupaţii şi litigii: 8.32 ha.

În grupa I funcţională s-a încadrat o suprafaţă de 4179.80 ha (82 %), cu următoarele categorii funcţionale:

-1.1.A – păduri situate în perimetrele de protecţie a izvoarelor de apă minerală de la Bodoc (T II) – 3.51 ha;

- 1.2.A – păduri situate pe terenuri cu înclinare mai mare de 30g în zona cu roci sedimentare (cu excepţia calcarelor) şi mai mare de 35g în zona cu calcare şi roci vulcanice (T II) – 204.78 ha;

- 1.2.I – păduri situate pe terenuri cu înmlăştinare permanentă (T II) – 31.40 ha;

- 1.4.D – păduri din jurul staţiunilor balneoclimaterice Vâlcele şi Malnaş Băi (T III) – 294.78 ha;

- 1.4.K – păduri care protejează obiective speciale (T II) – 171.42 ha;

- 1.5.C – arborete care fac parte din rezervaţiile naturale Cheile Vârghişului, Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului şi Tinovul Luci (T I) – 316.80 ha;

- 1.5.H – arborete stabilite ca resurse genetice forestiere şi / sau rezervaţii de seminţe (T II) – 179.41 ha;

- 1.5.L – arborete care fac parte din zona tampon a resurselor genetice forestiere (T III) – 3.37 ha;

- 1.5.N – păduri situate în Siturile Natura 2000: ROSCI0036 Cheile Vârghişului, ROSCI0037 Ciomad – Balvanyos, ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului, ROSCI0091 Herculian, ROSCI0246 Tinovul Luci, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor şi ROSPA0082 Munţii Bodoc – Baraolt (T IV) – 2968.50 ha;

- 1.5.R – aninişurile din ROSCI0091 Herculian (T I) – 5.83 ha.

Centralizatorul lucrărilor rămase de executat în siturile Natura 2000, până la expirarea valabilității amenajamentului, 31.12.2026:

Nr. crt.

sit Natura 2000

Total suprafață din amenajament

din care au rămas de executat următoarele lucrări:

 

 

felul lucrării:

suprafață

volum

ha

ha

mc

1

ROSAC0091 (ROSCI0091) Herculian

258

Curatiri

0.63

7.39

 

 

 

Rarituri

40.49

604.00

 

 

 

T.igiena

73.80

527.00

 

 

 

T. progresive

20.64

2,324.76

 

 

 

T.rase benzi alaturate impad

3.00

1,435.04

 

 

 

T. conservare

4.82

111.00

 

 

 

Îngrijirea culturilor

4.67

0.00

 

TOTAL SIT 1

258

 

148.05

5,009.19

           

2

ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor

297.7

Curatiri

4.78

60.20

 

 

 

Rarituri

37.06

1,436.36

 

 

 

T.igiena

137.81

1,203.62

 

 

 

T. progresive

29.44

3,381.37

 

 

 

T. conservare

1.03

31.00

 

 

 

Completari, degajari

5.06

0.00

 

TOTAL SIT 2

297.7

 

215.18

6,112.55

           

3

ROSPA 0082 Munții Bodoc-Baraolt

3150.72

Curatiri

86.80

574.56

 

 

 

Rarituri

238.67

7,275.87

 

 

 

T.igiena

1,277.95

10,318.59

 

 

 

T. progresive

159.82

30,143.80

 

 

 

T.rase,impaduriri

13.77

2,095.05

 

 

 

T. conservare

147.65

3,985.50

 

 

 

Degajari

2.75

1.00

 

 

 

Impaduriri, ingrij. culturilor

23.97

0.00

 

TOTAL SIT 3

3150.72

 

1,951.38

54,394.37

           

4

ROSPA 0082 Munții Bodoc-Baraolt *

(7,23 ha inclusă în totalul de la pct. 3)

T.igiena

5.17

33.00

 

ROSCI0037 Ciomad - Balvanyos *

166.98

T. progresive

2.06

611.01

 

TOTAL SIT 4

166.98

 

7.23

644.01

 

* din suprafața de 166,98 ha, o suprafață de 7,23 ha se suprapune peste cele 2 situri

REPETIȚIE

 

SITURI

3873.4

Curatiri

92.21

642.15

 

(1+2+3+4)

 

Rarituri

316.22

9,316.23

 

 

 

T.igiena

1,494.73

12,082.21

 

 

 

T. progresive

211.96

36,460.94

 

 

 

T.rase,impaduriri

16.77

3,530.09

 

 

 

T. conservare

153.50

4,127.50

 

 

 

Degajari

2.75

1.00

 

 

 

Impaduriri, ingrij. Culturilor

33.70

0.00

TOTAL ÎN SITURI (1+2+3+4)

 

3873.4

 

2,321.84

66,160.12

           

IN AFARA SITULUI

864.33

 

535.64

17,929.27

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: amenajamentul silvic analizat se integrează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, fiind o condiţie a  asigurării continuităţii vegetaţiei fondului forestier.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

În cazul nerealizării planului („alternativa 0”) fondul forestier din zona studiată se va degrada atât din punct de vedere cantitativ cât şi calitativ. Varianta de plan supusă aprobării propune măsuri silvotehnice în acord cu Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic şi „Normele tehnice pentru amenajarea pădurilor” care presupun o gospodărire a pădurilor în conformitate cu cerinţele ecologice, economice şi sociale ale acesteia.

Obiectivul principal al planului constă în stabilirea modului de gospodărire a fondului forestier deţinut de către titular în vederea dezvoltării durabile şi în concordanţă cu obiectivele ecologice şi social-economice ale acestuia. Acesta presupune conducerea pădurii prin amenajament spre starea normală (optimă), planificarea recoltelor, conservarea biodiversităţii.

Nu s-a propus executarea de noi instalații de transport, și nu sunt necesare construcții forestiere noi.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: - menținerea stării favorabile de conservare a habitatelor și speciilor din siturile Natura 2000 cu care se suprapune amenajamentul;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: - nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop: gestionarea durabilă a pădurii, creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor. Se vor respecta prevederile din rezoluţiile Conferinţelor Ministeriale pentru Protecţia Pădurilor din Europa, de la Helsinki (1993) şi Lisabona (1998).

b) natura cumulativă a efectelor: Activitățile de management ale fondului forestier vizat de amenajament se pot cumula cu alte activități desfășurate în zonă, de recreere (drumeții), cules fructe de pădure sau ciuperci, circulație pe drumuri publice, dar cum impactul asociat planului este redus, nu se estimează nici prin cumulare impact ridicat (semnificativ) ca intensitate.Cumularea unor efecte provenind din implementarea anumitor poiecte/planuri/activităţi în suprafaţa studiată se va analiza individual, la reglementarea acestora;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Efectuarea  lucrărilor propuse prin amenajament are un efect pozitiv şi benefic atât asupra mediului şi implicit şi asupra  sănătăţii umane. În caz de calamităţi (incendii, alunecări de teren, uscări anormale, doborâturi şi rupturi de vânt şi de zăpadă etc.), măsurile de gospodărire vor fi în conformitate cu O.M.670/2014, completat cu Ordinul 766/2018, privind modificarea şi completarea normelor tehnice silvice pentru amenajarea pădurilor. Acestea reglementează procedura şi situaţiile în care se solicită modificarea prevederilor amenajamentelor silvice.

          În funcţie de gradul de vătămare a arboretelor din cauza factorilor destabilizatori (biotici sau abiotici), vor fi prevăzute următoarele măsuri:

a) extragerea arborilor afectaţi (prin tăieri de igienă sau prin tăieri accidentale);

b) extragerea integrală a materialului lemnos, urmată de împăduriri cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;

          c) schimbarea compoziţiei-ţel de regenerare.

În toate situaţiile, lucrările vor avea în vedere ca biodiversitatea pădurilor să fie cât mai puţin afectată.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): fondul forestier proprietate publică a statului administrat de Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva, prin Direcţia Silvică Covasna, Ocolul Silvic Tălișoara, este de 5226,21 ha;

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul plan conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional:

Ca urmare a aplicării criteriilor de identificare a ariilor naturale protejate aflate în zona de influenţă a planului (intersecţie, învecinare, mobilitatea speciilor şi conectivitate ecologică), au fost identificate ca fiind amplasate în zona de influenţă următoarele arii naturale protejate: ROSCI0036 Cheile Vârghişului suprapus peste RONPA0502 Cheile Vârghişului şi peşterile din chei, ROSCI0037 Ciomad-Balvanyos, ROSCI0056 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului, suprapus peste RONPA0882 Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului, ROSCI0091 Herculian, ROSCI0246 Tinovul Luci suprapus peste RONPA0482 Tinovul Luci, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor, ROSPA0034 Depresiunea şi Munţii Ciucului şi ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt.

Planul în cauză, deși nu este parte integrantă a Planurilor de Management ale Siturilor Natura 2000 pe care le intersectează, şi nici ale celor cu care interferează, este necesar pentru atingerea obiectivelor de conservare, prin planificarea managementului silvic. De asemenea, amenajamentul silvic în general, conform legislației în vigoare, necesită armonizarea cu planul de management și regulamentul ariilor protejate cu care se suprapune.

Pentru o gospodărie durabilă a arboretelor, vor fi avute în vedere următoarele prevederi ale planurilor de management aprobate ale ariilor naturale protejate din zonă:

a) pentru ROSCI0036 Cheile Vârghişului + ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor + Rezervaţia naturală Cheile Vârghişului:

- menţinerea a minim 5 – 6 arbori morţi şi / sau de biodiversitate / ha;

- menţinerea lizierelor de pădure, în zonele cu ieruncă;

b) pentru ROSCI0037 Ciomad – Balvanyos:

- păstrarea a cel puţin 5 m3/ha lemn mort, pe picior sau căzut la sol;

- restricţionarea temporară a activităţilor silvice, în perioadele de hibernare şi reproducere pentru urs, pe o distanţă de 300 – 500 m, în jurul locurilor respective;

- menţinerea / promovarea tipului natural fundamental de pădure;

- conservarea structurii naturale a pădurilor care înconjoară locurile de reproducere ale tritonului carpatic şi tritonului cu creastă;

- protecţia locurilor de reproducere ale tritonului carpatic şi tritonului cu creastă;

- amplasarea platformelor primare şi a căilor de scos – apropiat doar în afara habitatelor potenţiale pentru tritonul carpatic şi tritonul cu creastă;

- amplasarea resturilor nevalorificabile din exploatare doar în afara habitatelor potenţiale pentru tritonul carpatic şi tritonul cu creastă;

- menţinerea unor arbori morţi şi / sau arbori uscaţi în picioare, cu scorburi;

d) pentru ROSCI0091 Herculian:

- menţinerea unui număr de 5 arbori maturi / picior / ha;

e) pentru ROSPA0082 Munţii Bodoc – Baraolt:

- menţinerea a minim 2 – 3 (de preferinţă 4 – 8) arbori / ha din categoria iescarilor, arborilor groşi, scorburoşi sau parţial uscaţi;

- menţinerea zonelor bogate în subarboret sau / şi seminţiş;

- interzicerea temporară a activităţilor silvice, în perioada 15 martie – 15 august, pe o rază de 150 – 300 m, în jurul cuiburilor de răpitoare şi de barză neagră;

- menţinerea a 3 – 4 goruni sau stejari de peste 100 ani / ha în arboretele pure de cvercinee, respectiv 1 – 2 goruni sau stejari în arboretele de amestec;

- nu se vor efectua degajări şi curăţiri chimice.

Şi în arboretele din afara ariilor naturale protejate, în cazul tăierilor de igienă este de dorit să se păstreze în arborete (în special în cele cu vârste mai mari de 80 de ani) 1 – 2 arbori uscaţi (sau scorburoşi) / ha, în picioare sau căzuţi la sol, pentru a contribui la o bună conservare a descompunătorilor, dar şi pentru a oferi locuri de cuibărit pentru păsări şi lilieci.

          Lucrările propuse sunt obligatoriu de executat pe suprafeţele nominalizate, dar volumele de extras sunt orientative. Dacă, pe parcursul perioadei de aplicare a amenajamentului, se constată că şi alte arborete ajung să îndeplinească condiţiile necesare pentru a fi parcurse cu lucrări de îngrijire, acestea se pot executa, chiar dacă nu sunt cuprinse în prezentul plan. Lucrările nu trebuie judecate după valoarea materialului lemnos recoltat, ci prin prisma eficacităţii funcţionale a viitoarelor arborete mature, de aceea aceste operaţiuni trebuie executate neîntârziat, ori de câte ori este necesar.

          Recomandări necesare privind particularităţile lucrărilor se regăsesc în studiile întocmite pentru unităţile de gospodărire.

          Odată cu aplicarea lucrărilor se va urmări să se realizeze şi accesibilizarea internă a arboretelor. Intensitatea medie a intervenţiilor va fi de 31 m3/ha la rărituri, de 6 m3/ha la curăţiri şi de 0.9 m3/an/ha la tăieri de igienă. Indicele de recoltare la produse secundare va fi de 1.0 m3/an/ha.

          Menţinerea stabilităţii şi biodiversităţii ecosistemelor constituente este un deziderat de prim ordin al amenajamentului. Prin măsurile de gospodărire preconizate şi lucrările propuse, amenajamentul Ocolului Silvic Tălişoara promovează:

          1. Conservarea arboretelor cu potenţial genetic deosebit, în sistemul rezervaţiilor de seminţe şi al arboretelor resurse genetice forestiere.

          2. O suprafaţă însemnată (7% din fondul forestier) este ocupată de păduri supuse regimului de conservare specială. În aceste păduri, arborii vor fi menţinuţi până la vârste apropiate de cea corespunzătoare limitei fiziologice, iar regenerarea acestora se  face natural şi treptat, în timp. Prin acest mod de gospodărire, sunt perpetuate cel puţin speciile de păsări specializate a trăi (cuibări) în/pe arbori bătrâni.

          3. Conducerea arboretelor la vârste mari, de peste 100 ani, urmărindu-se îndeosebi regenerarea lor naturală, din sămânţă (în arboretele cu ţel de producţie).

          4. Eliminarea treptată a arborilor proveniţi din lăstari, prin toate categoriile de tăieri (de regenerare, conservare, îngrijire şi conducere a arboretelor).

          5. Păstrarea unor „arbori pentru diversitate”, constând din pâlcuri, buchete şi grupe de arbori reprezentativi, precum şi arbori uscaţi, pe picior sau la sol, în curs de

uscare, scorburoşi, cu putregai, cu prilejul executării atât a tăierilor de regenerare, tăierilor de conservare, cât şi a tăierilor de îngrijire şi conducere a arboretelor.

          6. Prin executarea tăierilor progresive/succesive, cu perioadă lungă de regenerare (20 – 30 ani), precum şi a tăierilor de conservare, se realizează un mozaic de habitate naturale cu vegetaţie forestieră în diverse stadii de dezvoltare, conferind noilor arborete o structură relativ plurienă, ceea ce este benefic pentru menţinerea/dezvoltarea populaţiilor de păsări şi animale (de talie medie şi mare).

          7. Promovarea compoziţiei la exploatabilitate şi a compoziţiei de regenerare (compoziţii – ţel) apropiate de compoziţia tipului natural fundamental de pădure, iar în cazul regenerării artificiale, folosirea de material seminologic cel puţin de provenienţă locală.

          8. Restrângerea la maximum a suprafeţelor regenerate artificial prin împădurire.

          9. Realizarea de lucrări de îngrijire şi conducere a arboretelor prin care se menţin/îmbunătăţesc starea de sănătate, stabilitatea la acţiunea factorilor vătămători (cu precădere, vânt şi zăpadă, care produc doborâturi) şi biodiversitatea naturală.

          10. Ţinerea sub control a efectivului populaţiilor de insecte care pot produce gradaţii şi protejarea duşmanilor naturali ai acestora (păsări insectivore, furnici din genul Formica ş.a.).

          11. Gospodărirea raţională a speciilor care fac obiectul activităţii de vânătoare, asigurând hrană complementară şi suplimentară (îndeosebi iarna), menţinerea efectivului şi a proporţiei sexelor la nivel optim, menţinerea stării de sănătate (evitarea producerii epizootiilor), respectarea cu stricteţe a perioadei de prohibiţie, combaterea braconajului, evitarea executării de lucrări deranjante în perioada de împerechere şi creştere a puilor etc.

          12. Recoltarea raţională a ciupercilor şi fructelor de pădure comestibile, precum şi a plantelor medicinale.

          Amenajamentul nu propune:

          ● realizarea altor construcţii silvice (sedii de canton şi district, cabane de vânătoare ş.a.), precum şi constituirea de drumuri forestiere.

          ● utilizarea, stocarea, transportul sau prelucrarea de substanţe (inclusiv pesticide) care ar putea afecta speciile sau habitatele cuprinse în ariile naturale protejate;

          ● bararea sau devierea cursurilor de apă, practicarea de activităţi generatoare de poluare fonică, luminoasă, gaze sau prin care să fie exploatate zăcăminte minerale de suprafaţă sau subterane (inclusiv apă);

          ● defrişarea terenului pentru schimbarea folosinţei acestuia;

          ● împădurirea poienilor;

          ● crearea unor bariere sau ţarcuri care să ducă la izolarea reproductivă a vreunei specii de interes comunitar.

Procedura de evaluarea adecvată a amenajamentului silvic fost derulată de către APM Covasna conform prevederilor HG nr. 236/15.03.203 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice și a Ordinului MMAP nr. 1682/2023 Ghid metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar.

Au fost parcurse următoarele etape:

- Având în vedere vă amenajamentul silvic (lucrările silviculturale rămase de execuat până la expirarea valabilității amenajamentului) se supune etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată conform Art. 6, alin (2) din HG nr. 236/2023, prin adresa nr. 10245/20.12.2023, APM Covasna a solicitat titularului completarea notificării cu memoriul de prezentare pe suport hârtie și în format electronic, întocmit conform conținutului cadru din Anexa nr. 3A și a metodologiei de elaboare a acestuia prevăzută în Anexa nr. 6C din Ordinul M.M.A.P. nr. 1682/2023 ;

- memoriul de prezentare a fost înregistrat la APM Covasna cu nr. 1363/14.02.2024; concluziile formulate de memoriul de prezentare care au stat la baza deciziei etapei de încadrare:

1. Pierdere directă prin reducerea suprafeței acoperite de habitat ca urmare a distrugerii sale fizice: nu este cazul, aplicarea amenajamentului nu va conduce la pierderi de suprafață pentru habitatele de interes comunitar, lucrările propuse nu afectează în niciun fel habitatele din ANPIC.

2. Pierderea habitatelor de reproducere, hrănire, odihnă ale speciilor: nu este cazul, aplicarea amenajamentului nu va conduce la pierderi de suprafață pentru habitate ale speciilor de interes comunitar din cadrul ariilor naturale protejate potenţial afectate de implementarea planului.

3. Alterarea/degradarea prin deteriorarea calităţii habitatului, care conduce la o abundenţă redusă a speciilor caracteristice sau la modificarea structurii biocenozei (structura specifică - sinstructura): efectuarea lucrărilor rămase, aşa cum au fost ele prevăzute în amenajamentul silvic, va determina păstrarea sau chiar îmbunătăţirea structurii şi funcţiilor specifice ale habitatelor forestiere în general, şi nu va afecta în mod negativ semnificativ calitatea acestora, starea de conservare a speciilor şi habitatelor de interes comunitar nefiind afectată.

4. Alterarea/degradarea prin deteriorare a habitatelor de reproducere, hrănire şi odihnă a speciilor: nu este cazul, nu se vor altera sau degrada habitatele importante din punct de vedere ecologic ale speciilor de interes comunitar.

5. Perturbarea prin schimbarea condiţiilor de mediu existente: strămutări ale exemplarelor speciilor, modificări comportamentale ale speciilor: amenajamentul aplicat așa cum este prevăzut, prin efectuarea lucrărilor rămase de executat, va conduce la păstrarea condițiilor de mediu și ecologice locale și nu afectează în mod semnificativ negativ habitate, habitate ale speciilor sau specii de interes comunitar. Singura formă de impact, dar cu intensitate redusă, strict localizată, pentru o perioadă de timp mică şi reversibilă, este perturbarea activităţilor diurne ale specii de pe amplasamnetul planului, dar fără pierderi de efective populaţionale şi modificări comportamentale care să afecteze starea de conservare ale speciilor ţintă.

6. Fragmentare prin crearea de bariere fizice sau comportamentale în habitatele conectate din punct de vedere fizic sau funcţional sau prin împărţirea acestora în fragmente mai mici şi mai izolate: nu este cazul. Prin efectuare lucrărilor rămase de executat, aşa cum au fost prevăzute în amenajament, nu se va înregistra fenomenul de fragmentate a habitatelor de interes comunitar şi/sau a habitatelor speciilor de interes comunitar. De asemenea, nu se vor construi drumuri noi care să constituie elemente de fragmentare. Nu vor fi executate niciun fel de lucrări de natură să ducă la fragmentarea habitatelor de interes comunitar sau a speciilor de interes comunitar care să determine izolarea genetică a populaţiilor acestor specii.

7. Reducerea efectivelor populaţionale ca urmare a mortalităţii directe generate de plan sau ca urmare a celorlalte forme de impact: speciile de amfibieni sunt singurele specii ale căror populaţii pot înregistra o reducere temporară a efectivelor populaţionale ca urmare a mortalităţii indirecte datorate efectuării lucrărilor rămase de executat în cazul în care indivizii ale acestor specii se găsesc în bălţile formate pe drumurile forestiere, ca urmare a transportului materialului lemnos. Deşi posibile, dar puţin probabile, aceste pierderi nu sunt de natură a afecta starea de conservarea a speciilor respective. Impactul este unul nesemnificativ, de scurtă durată şi strict localizat. Mai mult decât atât, prin implementarea activităţilor din plan se vor crea noi habitate de reproducere şi hrănire pentru speciile de amfibieni, impactul pe termen mediu şi lung asupra acestor specii şi a efectivelor lor populaţionale fiind unul pozitiv.

8. Reducerea efectivelor populaţionale ca urmare a mortalităţii directe generate de plan sau ca urmare a celorlalte forme de impact: nu este cazul, proiectele pe care le pregătește efectuarea lucrărilor rămase de executate nu vor induce forme de poluare a mediului care să se repercuteze ulterior și asupra obiectivelor de conservare.

9. Incertitudinile identificate: nu au fost identificate incertitudini, toate cele 3 arii naturale protejate în cadrul cărora se vor efectua lucrările rămase de executat, şi la nivelul cărora se va manifesta impactul potenţial al acestor activităţi, au planuri de management aprobat, care conțin suficiente detalii despre speciile și habitatele de interes comunitar, care au permis o identificare şi evaluare obiectivă a impacturilor potenţiale atâ asupra obiectivelor de conservare ale acestor arii naturale protejat, cât şi asupra stării de conservare a speciilor şi habitatelor de interes comunitar pentru care au fost declarate.

- s-au obținut avize favorabile cu condiții de la administratorii ariilor naturale protejate cu care se suprapune amenajamentul silvic: Avizul favorabil cu condiții nr. 10/ST CV/11.02.2024 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna; Avizul favorabil cu condiții nr. 8/12.03.2024 emis de Consiliul Județean Covasna – CJPNS;

- s-au solicitat puncte de vedere de la APM Harghita și APM Bacău, Adresa APM Covasna nr. 1448/16.02.2024;

- Amenajamentul silvic a fost analizat în şedinţa CSC desfăşurată la APM Covasna în data de 29.02.2024 (proces-verbal şedinţă nr. 6/29.02.2024);

- Punctul de vedere nr. 2324/28.02.2024 emis de Agenția pentru Protecția Mediului Brașov;

- s-a definitivat lista de control EA al etapei de încadrare de către compartimentul Arii Protejate din cadrul APM Covasna (nr. Înregistrare APM covasna 1798/28.02.2024);

- în urma desfăşurării etapei de incadrare s-a considerat că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată;

 

Obligaţiile titularului:

  • Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;
  • Pentru speciile de interes comunitar sunt interzise: recoltarea, capturarea, distrugerea, uciderea sau vătămarea exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • Se vor respecta epocile şi termenele de tăiere şi colectare a materialului lemnos din parchete prevăzute în OM 1540/2011; respectarea normelor de exploatare a masei lemnoase și evitarea pe cât posibil a rănirii arborilor rămași pe picior sau a semințișului în cazul tratamentelor; pe cât posibil se vor vor evita lucrările silvotehnice în perioada de reproducere a speciilor de animale sau a perioadei de cuibărit a păsărilor ce habitează în pădure; se va evita organizarea simultană a parchetelor pe suprafețe învecinate;
  • Exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului; folosirea drumurilor de exploatare existente; se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi); în perioadele de îngheţ – dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel; se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • Alegerea de trasee ale căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel încât să se evite solurile cu portanță redusă, și astfel încât distanțele să fie cât mai scurte;
  • Menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei; menţinerea habitatelor marginale cum ar fi lizierele, stâncării, mlaştini, etc;
  • Nu se vor amenaja depozite de carburanţi în ariile naturale protejate şi în apropierea cursurilor de apă; nu se vor executa lucrări de reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului şi încărcare a rezervoarelor auto cu combustibil în albiile cursurilor de apă și în ariile naturale protejate; se interzice deversarea în apele de suprafaţă, apele subterane, evacuarea pe sol şi depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate;
  • Se interzice introducerea de specii de arbori sau plante alohtone atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier cât şi pe terenurile din afara fondului forestier; extragerea speciilor alohtone prin intervențiile silvotehnice, atunci când acestea devin invazive;
  • Este interzisă incendierea vegetaţiei  sau resturilor vegetale;
  • Se interzice amplasarea de construcţii  fără aprobarea legală;
  • În vederea eliminării scurgerilor accidentale de hidrocarburi societatea va asigura controlul periodic al utilajelor din dotare, asigurând astfel o stare de funcţionare adecvată a acestora; eventualele defectiuni vor fi remediate in ateliere de reparaţii autorizate;
  • Aplicarea unor restricții de viteză pentru mijloacele auto, astfel încât să se diminueze cantitățile de praf generate;
  • Colectarea deseurilor se va efecua selectiv pe categorii de deșeuri, uleiurile uzate în recipienti special amplasati pentru acest scop în sistem impermeabil, iar golirea si transportul lor de catre o firma specializata la intervale regulate de timp; proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri; se va evita depozitarea rumegușului sau a resturilor de exploatare în zone umede;
  • Se vor respecta prevederile impuse de reglementările în vigoare în materie de manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;
  • La colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile apelor curgătoare; se vor evita traversările prin albiile apelor supraterane; în acest scop se vor amenaja/reabilita podeţe din material lemnos, fără a interveni prin decolmatare sau regularizare a albiilor naturale; platformele primare şi organizările de şantier vor fi amplasate la o distanţă de minim 50 de metri de albia minoră a pâraielor; este interzisă depozitarea materialelor lemnoase în albiile pâraielor şi văilor sau în locuri expuse viiturilor;
  • Alte lucrări în afara celor prevăzute în amenajamentul silvic se execută cu avizul prealabil al  autorităţilor publice centrale de specialitate;
  • Se va urmări anual modul în care sunt puse în practică prevederile amenajamentului silvic;
  • Nu se va exploata arboretele situate pe stâncării, pe grohotișuri, pe terenuri cu eroziune în adânsime și pe terenuri cu înclinarea mai mare de 300 pe substrate de fliș (facies marnos, marnos-argilos și argilos), nisipuri, pietrișuri și loess, precum și cel situat pe terenuri cu înclinare mai mare de 350 pe late substrate litologice;
  • Pentru exploatarea arboretelor din bazinele torențiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajare a pădurilor sau amenajarae a bazinelor hidrografice, trebuie obținut aviz de gospodărire a apelor conform Legii apelor nr. 107/1996 (*actualizată*), art. 48 și 50, dacă lucrările de exploatare se încadrează la:
  • ”d) construcţii de apărare împotriva acţiunii distructive a apei: îndiguiri, apărări şi consolidări de maluri şi albii, rectificări şi reprofilări de albii, lucrări de dirijare a apei, combaterea eroziunii solului, regularizarea scurgerii pe versanţi, corectări de torenţi, desecări şi asanări, alte lucrări de apărare;”
  •  h) plantari şi defrişări de vegetaţie lemnoasă, perdele antierozionale şi filtrante în zonele de protecţie sau în albiile majore, care nu fac parte din fondul forestier;
  • În conformitate cu prevederile art. 31 din Legea apelor nr. 107/1996 (*actualizată*), pentru ”pădurile cu funcţii speciale de protecţie din bazinele de recepţie ale lacurilor de acumulare, cele din bazinele cu grad mare de torenţialitate şi predispuse eroziunii, din albiile majore ale râurilor, din zonele dig-mal, precum şi benzile de pădure situate de-a lungul râurilor neîndiguite aparţin grupei de păduri cu funcţii speciale de protecţie a apelor şi sunt gospodărite ca atare prin tratamente intensive, interzicându-se tăierile rase sau tratamentele cu perioada scurta de regenerare. Pădurile din zonele de munte şi de deal trebuie astfel gospodărite încât să nu contribuie la formarea inundaţiilor şi la producerea eroziunii solului.”
  • Pe parcursul realizării lucrărilor cuprinse în amenajamentul silvic, se vor lua toate măsurile de prevenire și combatere a poluărilor accidentale ale apelor de suprafață/subterane.

Condiții prevăzute în avizul nr. 10/ST CV/11.03.2024 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna:

1. Se vor respecta măsurile din Regulamentul și Planul de management al siturilor Natura 2000 ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor şi ROSCI0036 Cheile Vârghişului, aprobat prin Ordinul 996/2016:

Art. 11.

(1) Pe terenurile care fac parte din fondul forestier inclus în arie se execută numai lucrările care sunt în concordanță cu planul de management al ariei ROSPA0027 și reprezintă măsurile de conservare.

(2) Alte lucrări în afara celor prevăzute în amenajamentele silvice se execută cu avizul custozilor, precum și cu aprobarea autorităților publice naționale, regionale și locale de mediu și de silvicultură.

(3) Reamenajarea pădurilor de pe teritoriul ariei se va face în colaborare cu custozii, ținându- se cont de obiectivele de conservare stabilite în cadrul ariei.

(4) Amenajamentele silvice și pastorale, atât pentru fondul forestier de stat cât și pentru cel privat de pe raza ariei, nu pot fi supuse aprobării decât cu avizul custozilor, în scopul punerii în concordanță cu planul de management al ariei.

(5) Adoptarea soluțiilor tehnice pentru lucrările forestiere prevăzute în amenajamentele silvice se va realiza după consultarea și obținerea acordului custozilor. Custozii au dreptul de a verifica modul de aplicare în practică a tipului, intensității și volumului tratamentelor/tăierilor în fondul forestier și în vegetația forestieră din afara fondului forestier de pe raza ariei, pentru a se asigura de menținerea stării de conservare a habitatelor și speciilor.

(6) Se interzice introducerea de specii de arbori/plante alohtone, atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier, cât și pe terenurile din afara fondului forestier.

(7) Arboretele cu specii exotice/alohtone vor fi înlocuite cu specii de arbori autohtone, de către proprietarii acestora, în colaborare cu custozii ariei la vârsta exploatabilității tehnice ale acestora.

Pentru speciile de mamifere, pești, păsări și nevertebrate de interes comunitar de pe raza ariilor protejate ROSAC0036 (ROSCI0036) Cheile Vârghişului, ROSAC0091 (ROSCI0091) Herculian, ROSCI0246 Tinovul Luci și ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor  sunt interzise: recoltarea, capturarea, distrugerea, uciderea sau vătămarea și orice alte forme legate de acestea ale exemplarelor, aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

Se vor respecta toate măsurile necesare menținerii stării de conservare favorabilă a habitatelor și a speciilor pentru care au fost declarate ariile naturale protejate ROSAC0036 (ROSCI0036) Cheile Vârghişului, ROSAC0091 (ROSCI0091) Herculian, ROSCI0246 Tinovul Luci și ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor;

În cazul în care pe suprafața a amenajamentului silvic, vor fi identificate zone cu bârloage de urs, vizuini de lupi, râși și vidre, vor fi stabilite măsuri de protecție din partea administratorului ariei în vederea conservării speciilor și habitatelor pentru care a fost desemnat situl;

Pe suprafețele ce se suprapun cu ROSAC0036 (ROSCI0036) Cheile Vârghişului și se vor păstra arborii cu scorburi ce pot fi utilizate ca locuri de cuibărit (de către păsări, mamifere mici şi fauna de chiroptere), al arborilor bătrâni, cel puțin 7 arbori/ha;

Pe suprafețele ce se suprapun cu ROSAC0036 (ROSCI0036) Cheile Vârghișului, ROSAC0091 (ROSCI0091) Herculian și ROSCI0246 Tinovul Luci pentru minimizarea impactului asupra speciilor trebuie se vor menține un volum suficient de lemn mort în pădure, cel puțin 20 mc/ha (la sol sau pe picior, cu diametru mai mare de 35 cm);

Pe suprafețele ce se suprapun cu ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor pentru minimizarea impactului asupra speciilor trebuie se vor menține un volum suficient de lemn mort în pădure, cel puțin 10 mc/ha (la sol sau pe picior, cu diametru mai mare de 35 cm);

Pe suprafețele ce se suprapun cu ROSAC0036 (ROSCI0036) Cheile Vârghișului, ROSAC0091 (ROSCI0091) Herculian respectiv ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor, pentru minimizarea impactului asupra speciilor trebuie menținute arbori de biodiversitate (arbori vii din cele mai mari clase de vârstă), cel puțin 5 arbori/ha;

Proporția și suprafața totală a pădurilor mature cu vârste de peste 80 de ani trebuie menținută la cel puțin 40% din suprafața totală a pădurilor;

Se vor asigura condiții necesare speciilor de faună sălbatică, dependente de habitatele forestiere, prin menținerea permeabilității și evitarea fragmentării habitatelor forestiere;

Vor fi promovate regenerările naturale care se instalează, acestea creând locuri de adăpost pentru speciile de carnivore mari – lup, urs și râs;

Prin lucrările propuse de amenajament trebuie menținută și îmbunătățită starea de conservare a habitatelor forestiere, trebuie menținută structura naturală a pădurii, sau dirijarea evoluției pădurii spre o structură naturală;

2. Pe suprafețele ce se suprapun cu rezervațiile RONPA0482 Tinovul Luci (ROSCI0246 Tinovul Luci) respectiv RONPA0502 Cheile Vârghişului şi peşterile din chei conform OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, Art 23, punctul (2)

”În rezervaţiile naturale nu sunt permise activităţi de utilizare a resurselor naturale. Prin excepţie, sunt permise numai acele intervenţii care au drept scopuri protejarea, promovarea şi asigurarea continuităţii existenţei obiectivelor pentru care au fost constituite, precum şi unele activităţi de valorificare durabilă a anumitor resurse naturale.”

Prin analiza hărților amenajistice reiese, că u.a. 469G are în compoziție specia anin și în acest fel se suprapune parțial cu un probabil habitat prioritar și anume 91E0* Păduri aluviale cu Alnus glutinosa şi Fraxinus excelsior (Alno-Padion, Alnion incanae, Salicion albae). Conform planului de management starea de conservare la nivel de sit este nefavorabilă și are ca obiectiv pentru acest tip de habitat îmbunătățirea stării de conservare. Datorită acestei indicații, în aceste habitate se va evita extragerea arinului, respectiv împădurirea cu alte specii decât arin, pentru a evita deteriorarea habitatului. 

Condiții prevăzute în avizul nr. 8/12.03.2024 emis de Consiliul Județean Covasna – CJPNS:

  • se vor respecta prevederile Planului de management al sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1643/2016;
  • este obligatorie comunicarea descoperirii unor cuiburi de păsări răpitoare și barză neagră către Administrația sitului;
  • se interzice depozitarea deșeurilor de orice fel pe suprafața sau în vecinătatea sitului, în alte locuri decât cele special amenajate;
  • la exploatarea masei lemnoase se va evita degradarea solului;
  • colectarea lemnului cu tractoare în perioadele cu precipitații abundente este interzisă;
  • se va evita colectarea lemnului pe albiile cursurilor de apă permanente; traversarea acestora se va face pe podețe sau, în perioada de iarnă, pe pod de gheață;
  • măsuri stabilite prin Planul de management al sitului Munții Bodoc-Baraolt pentru păduri:
  • este necesară menținerea procentajului actual de pădure matură (peste 80 ani) raportat la întreaga suprafață forestieră de pe cuprinsul sitului, cod activitate 123456790,
  • menținerea unei structuri forestiere mozaicate în cadrul unităților de producție, prin păstrarea de pâlcuri de 3-5 arbori bătrâni (peste 80 ani) la hectar în zonele de recoltare, cod activitate 123456791;
  • menținerea lemnului mort pentru asigurarea condițiilor specifice de habitat pentru speciile de ciocănitori și Strix uralensis. Pentru toate subparcele/unități amenajistice, în cazul unor intervenții – lucrări de îngrijire sau exploatări forestiere se va lăsa un număr de minim 2-3 (sugestia este de 4-8) arbori/ha din categoria iescarilor, arborilor groși, scorburoși, parțial uscați, în funcție de particularitățile fiecărei unități amenajistice. O atenție deosebită se va acorda tăierilor definitive în parchetele de exploatare, când firma ce exploatează trebuie să cunoască și să aplice această prevedere. Cod activitate 123456792;
  • menținerea unui număr mare de stejari bătrâni necesari pentru asigurarea condițiilor optime de cuibărit pentru Dendrocopos medius. Pentru a asigura condiții optime de habitat, se va menține în orice condiții de exploatare/intervenții forestiere un număr de 3-4 arbori bătrâni la hectar în gorunete pure, respectiv 1-2 în cele pădurile de amestec cu Quercus sp. De asemenea, în aceste păduri se vor menține pe picior un număr de 2-3 arbori cu scorburi, neimportanți din punct de vedere economic, cu rolul de a asigura condiții optime pentru cuibărit. Pentru arboretele ce au depășit vârsta exploatabilității și care au fructificație satisfăcătoare, inclusiv regenerare naturală, se vor evita tratamentele silvice cu tăieri definitive. Pot fi aplicate doar tăieri de igienă / accidentale, însă marcarea arborilor se va face sub supravegherea administratorul ariei naturale protejate / cu consultarea specialistului ornitolog. Cod activitate 123456793;
  • stabilirea suprafețelor de zone tampon în jurul cuiburilor și limitarea/controlul activităților forestiere în zona tampon, în perioada de cuibărit pentru protecția speciilor de răpitoare și a berzei negre. În acest sens, în perimetrul cuiburilor identificate se va institui o zonă tampon cu rază de 300m în care în perioada 15 martie-15 august vor fi interzise activitățile silvice (inclusiv tăieri de conservare, igienizare etc.). Aceste activități vor fi permise în afara perioadei menționate (respectiv între 15 August – 15 Martie). Cod activitate 123460;
  • interzicerea aplicării tratamentelor chimice, cu excepția cazurilor dovedite de gradații sau defolieri și doar în cazul ineficienței sau imposibilității aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.). Aplicarea tratamentele chimice va fi limitată doar la cazurile de gradații sau defolieri care au fost dovedite prin certificat eliberat de unitățile de cercetare specifice (ICAS). Cod activitate 123461;
  • interzicerea aplicării degajărilor și curățirilor chimice în pădurile din sit. În pădurile din sit vor fi permise doar degajările efectuate manual, degajările chimice fiind interzise. Cod activitate 123462.

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  • HG 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, HG 1132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi a deşeurilor de baterii şi acumulatori;
  • Lege nr. 811 din 19.08.2020 privind gestionarea deșeurilor nepericuloase compostabile;
  • Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • H.G. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199 (*actualizată*);
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • HG nr. 923 din 28 octombrie 2020 pentru aprobarea unor măsuri tranzitorii necesare aplicării unitare a normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a celor privind provenienţa şi circulaţia materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului;
  • Regulamentul Nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn utilizând sistemul „due diligence”.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu:

- Anunţurile titularului privind depunerea notificării de revizuire a amenajamentului, publicate pe pagina de internet https://weradio.ro/ în datele de 18.01.2024 şi 22.01.2024;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 19.03.2024;

- Anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat pe pagina de internet https://weradio.ro/ în data de ...03.2024.

 

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii. Nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului.

 

Se va solicita acord de mediu pentru lucrări de înfiinţare de drumuri forestiere, împădurirea de terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră sau defrişare în scopul schimbării destinaţiei terenului, conform Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

 Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                      Întocmit,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                               Ing. Farkas János