Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 25.03.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de SC ECAR SRL cu domiciliul/sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Mikes Kelemen, nr. 35, respectiv SC SANSAN SRL cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Romului Cioflec, nr. 9, bl. 20A, sc. A, ap. 7, județul Covasna, privind Elaborare PLAN URBANISTIC ZONAL MODIFICATOR: ZONĂ SERVICII (MODIFICARE PROIECT NR. 25/2004, APROBAT CU HCL ARCUȘ 34/2008), propus a fi amplasat în comuna Arcuș, sat Arcuș, str. Gr. Szechenyi Istvan, nr. 5/H și 6, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2146/08.03.2024, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 1682/14.06.2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

  • consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 21.03.2024 (proces-verbal nr. 9/21.03.2024);
  • având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;
  • în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;
  • Extrase de carte funciară pentru informare CF nr. 23525 Arcuș, CF nr. 23526 Arcuș;
  • Certificat de urbanism nr. 458/16.09.2022 emis de Consiliul Județean Covasna;
  • Aviz de oportunitate nr. 9/22.03.2023 emis de Consiliul Județean Covasna;

 

D e c i d e:

 

Planul urbanistic zonal modificator: Zonă servicii (Modificare proiect nr. 25/2004, aprobat cu HCL Arcuș 34/2008), propus a fi amplasat în comuna Arcuș, sat Arcuș, str. Gr. Szechenyi Istvan, nr. 5/H și 6, judeţul Covasna nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Obiectivul PLANULUI URBANISTIC ZONAL prevede modificarea unei părți din PUZ-ul nr. 25/2004, aprobat cu HCL Arcuș nr. 34/2008, astfel zona va deveni o zonă de servicii cu caracter logistic, modificând astfel reglementările inițiale din zonă de locuințe o parte și de cazare agrement și sport. În partea estică, zona de producție, depozitare rămâne neschimbată, acolo fiind proprietară firma KBS SPED SRL, având domeniu de activitate transporturi.

Terenul care face obiectul prezentei documentații de urbanism PUZ se află în intravilanul comunei Arcuș, la est de sat Arcuș, pe strada Szechenyi Istvan (sau drumul DC 31) care leagă drumul european E578 (DN 12) de localitate. Zona este ocupată preponderent de spații pentru industrie și servicii și se află în vecinătatea stației de carburanți și RAR de pe E578 (DN12).

Terenul pentru care s-a solicitat modificare PUZ curpinde două loturi aflate în proprietatea unor persoane juridice SC ECAR SRL și SC SANSAN SRL, conform extraselor de carte funciară nr. 23525, 23526 Arcuș, cu suprafața totală de 13400 mp.

Terenul aferent este liber de construcții, există în schimb o fundație veche de peste 15 ani care va fii dezafectată.

Se dorește delimitarea unei zone edificabilă în scopul construirii unor hale pentru spații de depozitare mărfuri nepoluante, nealimentare, garaje pentru mașini utilitare de mare tonaj, ateliere vulcanizare, reparații, service ITP, spălătorie, parcare tiruri, zonă administrativă birouri, locuință de serviciu, cazare șoferi, platformă de depozitare container, împrejmuire și totemuri, panouri publicitare.

Vecinătăți:

  • La vest terenuri agricole
  • La est zonă de producție
  • La sud pârâu și terenuri agricole
  • La nord strada Szechenyi Istvan (drum communal DC31 A).

Bilanț teritorial suprafața reglementată:

Zone funcționale

Suprafață (mp)

%

Construcții

maxim

8040

60

Spațiu verde min 20 %

estimativ

2680

20

Circulații auto, parcări și pietonale propuse

estimativ

2680

20

TOTAL suprafață Zonă servicii CF

 

13400

100

TOTAL suprafață Zonă servicii

 

13400

100

Circulații auto și pietonale reglementate

 

 

 

TOTAL suprafața CIRCULAȚII

 

5360

40

Zonă verde

 

 

 

TOTAL suprafața Zona verde

 

2680

20

TOTAL SUPRAFAȚĂ REGLEMENTATĂ

 

13400

100

Indici urbanistici:

  • POTmaxim = 60%
  • CUT maxim = 1,20.

Terenul are o accesibilitate direct de pe strada Szechenyi Istvan (DC 31A) prin front stadal mai mare de 200 ml.

Echiparea tehnico-edilitară:

Alimentarea cu apă: pe stada Szechenyi Istvan există rețea de alimentare cu apă. Construcțiile propuse vor fi racordate la acesta prin extinderea rețelei.

Canalizare: apele uzate menajere vor fi evacuate în rețeaua de canalizare existentă de pe DN 12 prin extinderea acesteia.

Apele meteorice de pe amplasament vor fi colectate prin rigole și șanțuri și evacuate la rigola stradală. Apele pluviale de pe platforme, considerate contaminate vor fi trecute printr-un decantor și un separator de hidrocarburi.

Energia termică spațiile interioare vor fi încălzite de la centrale electrice/termice proprie sau alte instalații de încălzire adecvate, eventul se pot utiliza și panouri solare – fotovoltaice.

Elimentarea cu energie electrică: pe strada Szechenyi Istvan există rețea de distribuție a curentului electric. Construcțiile propuse vor fi racordate la acesta, cu avizul furnizorului, pe baza unui proiect de specialitate.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: conform Certificatului de urbanism nr. 458/2022 parcelele se află în intravilanul localității.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea și dezvoltarea zonei.

Strategia de dezvoltare a județului Covasna pe termen scurt și mediu, aprobată de consiliul județean Covasna în anul 2006, prevede dezvoltarea economică accelerată a județului. Această dezvoltare are în vedere creșterea economică, creșterea nivelului de trai și reducerea șomajului. Dezvoltarea durabilă a județului este prioritatea administrației publice locale județene și locale.

Amplasamentul studiat se află în intravilanul localității conform PUZ aprobat.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Obiectivul propus prin plan va fi un ansamblu omogen de amenajări și construcții funcționale ale căror specific de activitate este neagresiv față de factorii de mediu, apă, aer, sol, subsol și așezări imane în limitele unei utilizări corecte.

În consecință, aspectele de protecția mediului se rezumă la rezolvarea utilităților de așa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, o explotare corespunzatoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu este cazul;

b) natura cumulativă a efectelor: amplasamentul studiat se află situat în intravilanul localității Arcuș. Conform PUZ aprobat terenul se află ca fonă ”Complex multifuncțional” – zonă de locuit, respectiv zonă de cazare, agrement și sport. Pentru realizarea investiției noi propuse este necesară intocmirea acestui PUZ Modificator.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  la amplasarea construcțiilor și amenajărilor se vor avea în vedere prevederile Cdului Civil referitoare la vecinătăți precum și prevederile legate de însorire.

Pe teren se vor realiza construcții și amenajări care trebuie să respecte normele în vigoare privind protecția mediului.

Toate construcțiile și amenajările care se vor realiza vor trebui să respecte normele în vigoare privind tehnica securității municii și pe cele referitoare la paza contra incendiilor.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): suprafața totală de teren reglementată în prezentul plan urbanistic este de 13400 mp, aflată în proprietatea unor pesoane juridice: SC ECAR SRL și SC SANSAN SRL, conform extraselor de carte funciară nr. CF 23525, 23526 Arcuș;

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 458/16.09.2022, emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei (*actualizată*);

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, aprobată de Legea nr. 17/2023; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

  • Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în Covasna media în data de 13.03.2024 şi 18.03.2024;
  • Anunțul public privind proiectul etapei de încadrare + Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;
  • Anunț public afișat de titular în ziarul Covasna media din data de xxxxxx privind decizia etapei de încadrare;
  • Convocatorul nr. 2597/18.03.2024 transmis către membrii CSC;
  • Dovada achitării tarifului aferent planului OP nr. 59/12.03.2024.

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG nr. 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                         Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Csáki Gabriela