Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 11.04.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de Composesoratul Nagycsoport, comuna Ghelința, nr. 731, jud. Covasna prin SC NEW WAY SRL, cu sediul în oraș Brașov, str. Carpaților, nr. 59A, jud. Brașov, privind ”Amenajamentul fondului forestier proprietate privată a Composesoratului Nagycsoport, U.P.I Ghelința – Orbai, județul Covasna, amplasat pe raza U.A.T.: Ojdula și Ghelința – județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1986/04.03.2024, în baza:

  • OUG nr. 68/2019, Art. 6. — (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Hotărâre nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordinul nr. 262/2020 pentru modificarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 19/2010
  • Ordinul MMAP nr. 1.682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

  • consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 28.03.2024 (proces-verbal nr. 10/28.03.2024);
  • amenajamentul silvic intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • punctul de vedere al Comp. Biodiversitate din cadrul APM Covasna conform căruia o suprafață de 170,11 ha (77 % din suprafața U.P. –ului) se suprapune cu situl Natura 2000 ROSAC0130 Oituz-Ojdula;
  • în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • lista de control etapă de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe;
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

”Amenajamentul fondului forestier proprietate privată a Composesoratului Nagycsoport, U.P.I Ghelința – Orbai, județul Covasna, amplasat pe raza U.A.T.: amplasat pe raza U.A.T.: Ojdula și Ghelința, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

Documentaţia conţine:

  • Solicitare aviz mediu înregistrată la APM Covasna cu nr. 1986/04.03.2024;
  • Memoriu de prezentare a amenajamentului;
  • Piese desenate;
  • Proces verbal al Conferinţei I de amenajare nr. 331/14.09.2023;
  • Proces-verbal al Conferinței a II-a de amenajare nr. 90/11.03.2024;
  • Dovada achitării tarifului etapei de încadrare OP nr. 52/04.03.2024;
  • Anunțuri publice.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Suprafața fondului forestier:

Suprafața totală a fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Nagycsoport, U.P.I Ghelința – Orbai, județul Covasna, este de 1003,42 ha, astfel suprafața de 962,60 ha a fost cuprinsă în amenajamentul fondului forestier proprietate privată a Composesoratului Nagycsoport, U.P.I Ghelința – Orbai, județul Covasna, valabil 2014 -2023, Aviz CTAS nr. 441/11.02.2016.

Suprafața totală a fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Nagycsoport, U.P.I Ghelința – Orbai, județul Covasna, care face obiectul amenajării, este de 1006,1 ha, conform documentelor de proprietate.

Documentele care atestă proprietatea asupra fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Nagycsoport, U.P. I Ghelința – Orbai, județul Covasna, sunt:

- Titlu de Proprietate Nr. 1931/2002-20.12.2002 (CF 25550 Ghelința-8,02 ha, CF 25551 Ghelința-67,02 ha, CF 25552 Ghelința -1,39 ha, CF 25553 Ghelința- 27,31 ha, CF 25554 Ghelința-1,09 ha, CF 25555 Ghelința- 0,29 ha, CF 25556 Ghelința- 1,78 ha, CF 25557 Ghelința- 668,90 ha),

- Titlu de Proprietate Nr. 47714/25.07.2017% (CF 25732 Ghelința%-63,15 ha din 71,81 ha),

- Titlu de Proprietate Nr. 9469/20.12.2017 (CF 25384 Ojdula-0,24 ha, CF 25400 Ojdula- 90,37ha),

- Titlu de Proprietate Nr. 46253/08.02.2011% (CF 25161 Ojdula 76,54 ha din 95,0 ha). 

Fondul forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Nagycsoport, U.P.I Ghelința – Orbai, județul Covasna este la prima amenajare în forma actuală.

Amplasarea amenajamentului silvic

Suprafața fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Nagycsoport, U.P.I Ghelința – Orbai, județul Covasna, a făcut parte înainte de retrocedarea către actualul proprietar, din punct de vedere al administraţiei silvice de stat, din cadrul O.S. Brețcu (U.P. I Ojdula ), O.S. Covasna (U.P. I Ghelința Mică) și pășune împădurită.

Din punct de vedere administrativ-teritorial suprafaţa luată în studiu se află pe raza U.A.T. Ghelința și Ojdula, județul Covasna.

În prezent, pentru suprafața fondului forestier proprietate privată aparținând Composesoratului Nagycsoport, U.P. I Ghelința - Orbai, județul Covasna, Ocolul Silvic Covasna asigură serviciile silvice.

Suprafaţa luată în studiu se suprapune (170,11 ha) cu situl de importanță comunitară ROSAC0130 – Oituz-Ojdula.

Accesul în unitate este asigurat de două drumuri forestiere și trei drumuri de explatare industrială. Fondul forestier proprietate privată a Composesoratului Nagycsoport, U.P.I Ghelința – Orbai în suprafaţă de 1003,42 ha se suprapune integral cu județul Covasna, u.a.t. Ojdula și Ghelința.

Zonarea funcţională

În concordanţă cu obiectivele social - economice fixate, condiţiile staţionale existente, ţelurile de gospodărire adoptate şi structura reală a arboretelor, fondul forestier studiat a fost încadrat, la actuala amenajare în grupa I funcţională (225,32 ha) și grupa II a funcțională (780,08) ha în următoarele categorii funcţionale:

Grupa I

- 2.A – Arborete situate pe stâncării, pe grohotişuri şi pe terenuri cu eroziune în adâncime și pe terenuri cu înclinarea mai mare de 30g pe substraturi de fliș(facies marnos, marno-argilos și argilos), nisipuri, pietrișuri și loess, precum și cele situate pe terenuri cu înclinare mai mare de 35g , pe alte substraturi litologice (TII)…..........................................................................................................30,14 ha

- 3 L – Benzi de pădure din vecinătatea depozitelor de steril, cenușă și alte reziduuri, în situații în care pericolul degradării mediului înconjurător este evident (TII)................................................25,88 ha

- 5 Q – Arboretele din paduri/ecosisteme de padure cu valoare protectiva pentru habitate de interes comunitar si specii de interes deosebit incluse în arii speciale de conservare/situri de importanta comunitara în scopul conservarii habitatelor (din reteaua ecologica Natura 2000 - SCI) (TIV)….........................................................................................................................................169,30 ha

Grupa a –II- a

- 1.C - Arborete destinate să producă, în principal, lemn pentru cheresteam (T VI)..........780,08 ha.

Subunităţi de gospodărire

În raport cu obiectivele urmărite şi funcţiile de producţie şi de protecţie stabilite au fost constituite următoarele subunităţi de producţie sau protecţie:

A – Codru regulat, sortimente obişnuite.....................…………....................................949,38 ha

M – Păduri supuse regimului de conservare deosebită…………………………...............................56,02 ha

Total U.P. I:            

Bazele de amenajare

S-au adoptat următoarele baze de amenajare:

          Regimul - codru.

          Compoziţia ţel - corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile şi compoziţia ţel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;

          Exploatabilitatea - de protecţie pentru arboretele încadrate în grupa I funcţională și tehnică pentru arboretele din grupa a II a funcțională;

          Tratamente - tăieri progresive;

          Ciclul: 110 ani

Analiza şi adoptarea posibilităţii

La S.U.P. A s-au calculat următorii indicatori de posibilitate :

        C.I.        = 4725 m3/an

     Q        = -0,39

  m          =  -         

VD/10    = 1934 m3/an

VE/20    = 1695 m3/an

VF/40    = 1432 m3/an

VG/60   = 4640 m3/an

PCi        = 1432 m3/an

Pded.     = 1996 m3/an

Pind.     = 2018 m3/an

      Padoptată    = 1432 m3/an

Se propune spre adoptare posibilitate de 1432 mc/an după creșterea indicatoare.

S-a prevăzut a se executa în deceniul care urmează următoarele cantităţi anuale de lucrări de îngrijire a arboretelor:

  • degajări     -      -  ha/an
  • curățiri    -      3,62 ha/an cu un volum de extras de – 27 m3/an

-     rărituri    -      72,41 ha/an cu un volum de extras de - 2434 m3/an

Cu tăieri de igienă se estimează a se parcurge 99,83 ha/an cu un volum de extras de 84 m3/an.

Lucrări de conservare au fost prevăzute a se executa pe 2,73 ha/an, urmând a se recolta un volum de 113 m3/an.

Pierderea de masă lemnoasă anuală pentru arboretele încadrate în grupa I funcțională, pentru care nu se reglementează procesul de producție lemnoasă, conform prevederilor H.G. 447/2017, este de 110 mc.

Analiza şi adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale se va recolta din arboretele din u.a.: 20 C, 20 E, 21 C, 21 F, 22 A, 23 F, 24 A, 25 A, 25 C, 26 D, 28 A, 29 C, 32 B, 34 B, 103 A .

Curățiri s-au propus în arboretele din u.a.: 20 A, 21 A, 22 B, 22 G, 23 D, 25 D, 26 C, 42 D,

43 D, 44 E.

Rărituri s-au propus în arboretele din u.a : 18 B, 19 B, 19 C, 20 A, 20 D, 20 F, 20 G, 21 B,

21 D, 21 E  22 B, 22 C, 22 D, 22 E, 22 F, 23 A, 23 B, 23 C, 23 E, 24 B, 24 C, 24 D, 25 B, 26 C, 28 B, 29 A, 29 B, 31 B, 32 A, 32 C, 33, 34 A, 35 A, 36, 37, 38, 39, 40 A, 40 C, 41 A, 41 B, 41 C, 42 B,

42 C, 42 D, 43 A, 43 B, 43 D, 44 A, 44 E, 45, 46, 47 A, 47 C, 101, 102 A, 102 B, 102 C, 103 C,

103 D.

Lucrări de conservare s-au propus în arboretele din u.a.: 18 A, 19 A, 43 C, 44 C.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Amenajamentul silvic analizat se integrează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, fiind o condiţie a asigurării continuităţii vegetaţiei fondului forestier. Se va avea în vedere armonizarea amenajamentului forestier cu planul de management a sitului Natura 2000 ROSAC0130 Oituz-Ojdula.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Dintre obiectivele urmărite prin efectuarea lucrărilor de îngrijire a arboretelor cele mai importante sunt:

  • - realizarea compoziției optime a arboretelor;
  • - păstrarea și ameliorarea stării de sănătate a arboretelor;
  • - creșterea gradului de stabilitate și rezistența a arboretelor la acțiunea agresivă a factorilor externi și interni destabilizatori (vânt, zăpadă, boli, dăunători, poluare etc.);
  • - creșterea productivității arboretelor și a pădurii în ansamblul său, precum și creșterea calității lemnului produs;
  • - intensificarea efectelor de protecție și creșterea calității factorilor de mediu (protecția solului, purificarea aerului, menținerea peisajului natural etc.);
  • - mărirea  capacității  de  fructificație  a  arboretelor  și  ameliorarea  condițiilor  de
  • regenerare;
  • - recoltarea masei lemnoase în vederea valorificării ei.

Nu s-au propus executarea de noi instalații de transport, și nu sunt necesare construcții forestiere.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Suprafaţa luată în studiu se suprapune parțial pe o suprafață de 170,11 ha) cu situl de importanță comunitară ROSAC0130 – Oituz-Ojdula;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: - nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop: gestionarea durabilă a pădurii, creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor.

Se vor respecta prevederile din rezoluţiile Conferinţelor Ministeriale pentru Protecţia Pădurilor din Europa, de la Helsinki (1993) şi Lisabona (1998):

  • menţinerea şi sporirea adecvată a resurselor forestiere dar în acelaşi timp conservarea biodiversităţii în cadrul ecosistemelor forestiere;
  • executarea lucrărilor de regenerare la momentul oportun;
  • adaptarea periodizării operaţiunilor silviculturale şi de tăiere astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor de animale sensibile, în special cuibăritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure;
  • păstrarea unor distanţe adecvate pentru a nu perturba speciile rare sau periclitate a căror prezenţă a fost confirmată;
  • în arboretele tinere se va menţine şi un anumit procent de specii pionere care sunt folosite ca hrană de speciile de mamifere sălbatice;
  • rotația ciclică a zonelor cu grade diferite de intervenție în timp și spațiu;
  • se interzice organizarea unor parchete de exploatare în zonele favorabile existenţei unor bârloguri în perioada noiembrie - martie;

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din implementarea anumitor poiecte/planuri/activităţi în suprafaţa studiată se va analiza individual, la reglementarea acestora;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Efectuarea lucrărilor propuse prin amenajament are un efect pozitiv şi benefic atât asupra mediului şi implicit şi asupra sănătăţii umane.

În caz de calamităţi (incendii, alunecări de teren, uscări anormale, doborâturi şi rupturi de vânt şi de zăpadă etc.), măsurile de gospodărire vor fi în conformitate cu O.M.670/2014, completat cu Odinul 766/2018, privind modificarea şi completarea normelor tehnice silvice pentru amenajarea pădurilor. Acestea reglementează procedura şi situaţiile în care se solicită modificarea prevederilor amenajamentelor silvice.

În funcţie de gradul de vătămare a arboretelor din cauza factorilor destabilizatori (biotici sau abiotici), vor fi prevăzute următoarele măsuri:

a) extragerea arborilor afectaţi (prin tăieri de igienă sau prin tăieri accidentale);

b) extragerea integrală a materialului lemnos, urmată de împăduriri cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;

          c) schimbarea compoziţiei-ţel de regenerare.

În toate situaţiile, lucrările vor avea în vedere ca biodiversitatea pădurilor să fie cât mai puţin diminuată.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Amenajamenttul se referă la o suprafaţă de 1003,42 ha;

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul plan conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amenajementul forestier se suprapune pe o suprafață de 170,11 ha cu situl ROSAC0130 Oituz-Ojdula.

Evaluarea adecvată a amenajamentului silvic fost derulată de către APM Covasna conform prevederilor Ordinului nr. 262/2020 pentru modificarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 19/2010.

- Având în vedere că 170,11 ha din suprafața amplasamentului amenajementului forestier (din totalul de 1003,42 ha fond forestier - 17% din totalul suprafeței), se află inclusă în perimetrul sitului Natura 2000 ROSAC0130 Oituz-Ojdula, planul propus intră sub incidența art. 28 din Ordonanța de Urgentă a Guvernului nr. 57/2007 (Guvernul României 2007) privind regimul ariilor protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011. De asemena planul intră și sub incidența art. 6, punctul 2 din Hotărârea nr. 236 din 15.03.2023.

Memoriul de prezentare aferent amenajamentului silvic conține informațiile necesare conform prevederilor Ord. 262/2020, și se menționează următoarele:

  • Se va avea în vedere zonarea funcțională corespunzătoare a acestei suprafețe în acord cu prevederile Planului de management al Sitului Natura 2000 ROSAC0130 Oituz-Ojdula și măsurile de conservare din planul de management ale ariei naturale protejate, respectiv încadrarea în grupa și categoria funcțională 5 Q – Arboretele din păduri/ecosisteme de padure cu valoare protectiva pentru habitate de interes comunitar si specii de interes deosebit incluse în arii speciale de conservare/situri de importanta comunitara în scopul conservarii habitatelor (din reteaua ecologica Natura 2000 - SCI) T IV.

- Documentația a fost analizată în cadrul Comisiei Special Constituite din data de 28.03.2024, și reprezentantul administratorului ariei natural protejate ROSAC0130 – Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Covasna a solicitat depunerea documentației în vederea avizării.

- Luând în considerare mărimea suprafaței (170,11 ha), care se află în arie naturală protejată și în urma desfăşurării etapei de încadrare se consideră că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată;

Obligaţiile titularului:

  • Respectarea condițiilor din avizul Nr. 14/ST CV/09.04.2024 din partea administratorului ariei naturale protejate – sit Natura 2000, ROSAC0130 Oituz-Ojdula, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Covasna:
  • 1. Se vor respecta măsurile din Regulamentul și Planul de management al ariei naturale protejate ROSAC0130 Oituz-Ojdula (ROSCI0130 Oituz-Ojdula), aprobate prin Ordinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1925/2021:
  • Art. 27. – (1) Pe terenurile care fac parte din fondul forestier inclus în Sit, se execută numai lucrări și activități silvice prevăzute în amenajamentele silvice, și numai sub îndrumarea structurilor silvice de administrare legal constituite, cu respectarea reglementărilor în vigoare privind zonarea funcțională a pădurilor.
  • (2) Alte lucrări cu caracter silvic, în afara celor prevăzute în amenajamentele silvice, se execută cu avizul Administratorului, precum și cu aprobarea autorităților publice care răspund de silvicultură și de mediu.
  • (3) În cazul revizuirii/actualizării amenajamentelor silvice ale pădurilor de pe teritoriul Sitului, lucrările de amenajare, vor fi executate, ținându-se cont de obiectivele de conservare a Sitului.
  • (4) Administratorul va participa la conferințele de amenajare a pădurilor și pășunilor de pe raza sitului.
  • (5) Amenajamentele silvice elaborate după aprobarea planului de management, vor include un capitol distinct, referitor la descrierea elementelor specifice care au determinat desemnarea Sitului.
  • (6) Amenajamentele silvice și silvopastorale, atât pentru fondul forestier de stat cât și pentru cel privat de pe raza Sitului, se supun aprobării autorității publice competente ulterior obținerii avizului administratorului, în scopul corelării acestora cu regulamentul intern și cu planul de management al Sitului.
  • Art. 28. – Administratorul are dreptul de a verifica respectarea tipului, intensității și volumului tratamentelor/tăierilor în fondul forestier național și în vegetația forestieră din afara fondului forestier național de pe raza sitului.
  • Art. 29. - Administratorul are dreptul de a verifica situația aplicării anuale a prevederilor amenajamentelor silvice/studiilor de amenajare sau transformare de pe raza sitului.
  • Art. 30. – Pentru valorificarea mesei lemnoase rezultate din aplicarea lucrărilor de igienă, a lucrărilor speciale de conservare sau a tratamentelor, se vor adopta și aplica tehnologii și procedee de exploatare ecologică.
  • Art. 31. – Exploatarea mesei lemnoase în parchetele aflate pe teritoriul Sitului, se va face în baza proiectelor tehnologice de exploatare, proiecte care vor promova tehnologii cu impact negativ redus asupra mediului. Administratorul are dreptul să verifice agenții economici responsabili de exploatare, în privința respectării normelor stabilite prin exploatarea masei lemnoase, potrivit competențelor legale.
  • Art. 32. – Amenajamentele vor include date privind localizarea și distribuția elementelor de biodiversitate precizate în legislația specifică siturilor Natura 2000.

Se vor avea în vedere: speciile și habitatele naturale de interes comunitar;concentrațiile temporare de biodiversitate, de exemplu: refugii temporare pentru anumite specii.

  • Art. 33. – Este interzisă degradarea traseelor turistice și a drumurilor publice prin lucrări de exploatare a masei lemnoase. Contravaloarea lucrărilor de refacere a acestora va fi suportată de către executanții acestor lucrări.
  • 2. Se vor respecta Obiectivele de consrvare specifice definite prin parametrii și valori țintă pentru habitatele și speciile aflate în ROSAC0130 Oituz-Ojdula, aprobat prin nota 265080/BT/21.12.2021//7812/20.12.2021 de către Agenția Națională pentru Arii Protejate;
  • Pentru speciile de mamifere, amfibiene de interes comunitar de pe raza ariei protejate ROSAC0130 Oituz-Ojdula sunt interzise: recoltarea, capturarea, distrugerea, uciderea sau vătămarea și orice alte forme legate de acesteaale exemplarelor, aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • Se vor respecta toate măsurile necesare menținerii stării de conservare favorabilă a habitatelor și a speciilor pentru care a fost declarată aria naturală protejată ROSAC0130 Oituz-Ojdula;
  • În cazul în care pe suprafața amenajamentului silvic, vor fi identificate zone cu bârloage de urși, viziuni de lupi, râși și vidre, vor fi stabilite măsuri de protecție din partea administratorului ariei în vederea conservîrii speciilor și habitatelor pentru care a fost desemnat situl;
  • Păstrarea arborilor cu scorburi ce pot fi utilizate ca locuri de cuibărit(de către păsări, mamifere mici și fauna de chiroptere), a arborilor bătrâni – ăîn toate unitățile amenajistice cel puțin 7 arbori/ha;
  • Pentru minimizarea impactului asupra speciilor trebuie menținut un volum suficient de lemn mort în pădure, cel puțin 20 mc/ha (la sol sau pe picior, cu diametru mai mare de 35 cm);
  • Proporția și suprafața totală a pădurilor mature cu vârste de peste 80 de ani – cel puțin 40% din suprafața totală a pădurilor;
  • Se va asigura condiții necesare speciilor de faună sălbatică, dependente de habitatele forestiere, prin menținerea permeabilității și evitarea fragmentării habitatelor forestiere;
  • Vor fi promovate reglementărilenaturale care se instalează, acestea creând locuri de adăpost pentru speciile carnivore mari – lup, urs și râs;
  • Prin lucrările propuse de amenajament trebuie menținută și îmbunătățită satrea de conservare a habitatelor forestiere, trebuie menținută structura naturală a pădurii, sau curmarea evoluției pădurii, spre o structură naturală;
  • Nu se vor introduce specii de arbori/plante alohtone, atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier, cât și pe terenurile din afara fondului forestier.
  • Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;
  • Se vor respecta epocile şi termenele de tăiere şi colectare a materialului lemnos din parchete prevăzute în OM nr. 1540/2011; respectarea normelor de exploatare a masei lemnoase și evitarea pe cât posibil a rănirii arborilor rămași pe picior sau a semințișului în cazul tratamentelor; pe cât posibil se vor vor evita lucrările silvotehnice în perioada de reproducere a speciilor de animale sau a perioadei de cuibărit a păsărilor ce habitează în pădure; se va evita organizarea simultană a parchetelor pe suprafețe învecinate;
  • Exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului; folosirea drumurilor de exploatare existente; se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi); în perioadele de îngheţ – dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel; se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • Alegerea de trasee ale căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel încât să se evite solurile cu portanță redusă, și astfel încât distanțele să fie cât mai scurte;
  • Menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei; menţinerea habitatelor marginale cum ar fi lizierele, stâncării, mlaştini, etc;
  • Se vor păstra arborii morți ”pe picior” și ”la sol” cu prilejul efectuării tăierilor de regenarare și a lucrărilor de îngrijire și conducere, în vederea conservării microflorei și microfaunei, dar și pentru protejarea unor specii de insecte și păsări care cuibăresc în acești arbori; recoltarea rațională și ecologică a ciupercilor, fructelor de pădure, a speciilor de plante medicinale;
  • O atenție deosebită se va acorda arboretelor din grupa I funcțională, de protecție, prin creșterea stabilității ecosistemice și asigurarea permanenței pădurii în spațiu și timp;
  • Nu se vor amenaja depozite de carburanţi în ariile naturale protejate şi în apropierea cursurilor de apă; nu se vor executa lucrări de reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului şi încărcare a rezervoarelor auto cu combustibil în albiile cursurilor de apă și în ariile naturale protejate; se interzice deversarea în apele de suprafaţă, apele subterane, evacuarea pe sol şi depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate;
  • Promovarea cu prioritate a regenerării naturale a arboretelor cu prilejul aplicării tratamentelor silviculturale; în cazul tăierilor progresive să fie lăsaţi suficienţi arbori în vederea asigurării regenerării naturale, dar şi pentru a oferi loc de cuibărit pentru păsări;
  • Se interzice introducerea de specii de arbori sau plante alohtone atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier cât şi pe terenurile din afara fondului forestier; extragerea speciilor alohtone prin intervențiile silvotehnice, atunci când acestea devin invazive;
  • Este interzisă incendierea vegetaţiei  sau resturilor vegetale;
  • Se interzice amplasarea de construcţii  fără aprobarea legală;
  • În vederea eliminării scurgerilor accidentale de hidrocarburi societatea va asigura controlul periodic al utilajelor din dotare, asigurând astfel o stare de funcţionare adecvată a acestora; eventualele defectiuni vor fi remediate in ateliere de reparaţii autorizate;
  • Aplicarea unor restricții de viteză pentru mijloacele auto, astfel încât să se diminueze cantitățile de praf generate;
  • Colectarea deseurilor se va efecua selectiv pe categorii de deșeuri, în recipienti special amplasati pentru acest scop în sistem impermeabil, iar golirea si transportul lor de catre o firma specializata la intervale regulate de timp; proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri; se va evita depozitarea rumegușului sau a resturilor de exploatare în zone umede;
  • Se vor respecta prevederile impuse de reglementările în vigoare în materie de manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;
  • La colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile apelor curgătoare; se vor evita traversările prin albiile apelor supraterane; în acest scop se vor amenaja/reabilita podeţe din material lemnos, fără a interveni prin decolmatare sau regularizare a albiilor naturale; platformele primare şi organizările de şantier vor fi amplasate la o distanţă de minim 50 de metri de albia minoră a pâraielor; este interzisă depozitarea materialelor lemnoase în albiile pâraielor şi văilor sau în locuri expuse viiturilor;
  • Alte lucrări  în afara celor prevăzute în amenajamentul silvic se execută cu avizul prealabil al  autorităţilor publice centrale de specialitate;
  • Se va urmări anual modul în care sunt puse în practică prevederile amnenajamentului silvic;

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările și completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Decizia Comisiei din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deșeuri în temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului;
  • Legea nr. 249 din 28 octombrie 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje;
  • HG nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, HG nr. 1132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi a deşeurilor de baterii şi acumulatori;
  • Lege nr. 811 din 19.08.2020 privind gestionarea deșeurilor nepericuloase compostabile;
  • Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul nr. 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei cu modificarile și completările ulterioare;
  • H.G. nr. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea nr. 86/2014 de aprobare a O.U.G. nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199 (*actualizată*);
  • Legea nr. 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • HG nr. 1004/2016 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Regulamentul 995/2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn utilizând sistemul „due diligence”.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

  • Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate pe pagina de internet https://național.ro/în data de 27.02.2024 și 01.03.2023;
  • Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;
  • Convocatorul transmis către membrii CSC nr. înreg. 2792/26.03.2024 și procesul verbal al ședinței nr. 10/28.03.2024;
  • Anunțul titularului privind decizia etapei de încadrare, publicat în........ data de ......2024

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Se va solicita acord de mediu pentru lucrări de înfiinţare de drumuri forestiere, împădurirea de terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră sau defrişare în scopul schimbării destinaţiei terenului, conform Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                  Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                           Referent de specialitateStanciu Maria