Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 11.04.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE cu sediul/domiciliul în județul Covasna, mun. Sfântu Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918, nr. 2, privind ”ELABORARE DOCUMENTAȚIE DE URBANISM PUZ ZONĂ DE LOCUINȚE ȘI SERVICII STR. JOKAI MOR” – ETAPA II propus a fi amplasat în mun. Sf. Gheorghe, str. Jokai Mor, fn, înregistrată la APM Covasna cu nr. 391/16.01.2024 , în baza:

  • Hotărârii nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordinul nr. 1.682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 04.04.2024 desfăşurat la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. 11/04.04.2024);

- planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- Hotărârea nr. 467/2021 privind aprobarea Avizului de oportunitate nr. 12/07.12.2021 pentru întocmirea Planului Urbanistic Zonal ”Zonă de locuințe și servicii”, str. Jokai Mor, municipiul Sfântu Gheorghe;

- Adresa nr. 582429/18.12.2023 privind comunicarea avizului favorabil din partea Ministerului Afacerilor Interne – Direcția Generală Logistică;

- Aviz de amplasaament favorabil nr. 7060231210196/18.12.2023 din partea Distribuție Energie Electrică Romania – Sucursala Covasna;

- Comunicarea nr. 139/U/14.12.2023 din partea Direcției Județene pentru Cultură;

- Avizul de principiu nr. 327694/30.11.2023 din partea Inspectoratului de Poliție Județean Covasna – Serviciul Rutier;

- Serviciul de Telecomunicații Speciale – Unitatea Militară 0500 București nr. 20007/04.12.2023;

- Adresa Transelectrica nr. 11711/06.10.2023;

- Adresa nr. 1628006/22.09.2023 din partea Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Mihai Viteazul” al Județului Covasna;

- Adresa nr. 606918/21.09.2023 privind avizul favorabil din partea Serviciului Român de Informații;

- Aviz condiționat nr. 44428/1039/02.06.2022 din partea Transgaz SA;

- Aviz de principu PUZ nr. 5418/317450999/07.04.2022 RG din partea Distrigaz Sud Rețele;

- Aviz condiționat nr. 158 CV/18.03.2022 din partea Telekom Romania Communications SA;

- Aviz favorabil nr. 2242/23.03.2022 din partea Operatorului Regional – Jud. Covasna, Gospodărie Comunală SA, Sf. Gheorghe;

- Lista de control etapă de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe din data de 10.04.2024;

- Scutit de taxă conform prevederilor Legii nr. 302 din 27 noiembrie 2015 pentru modificarea alin. (3) al art. 56 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul;

--în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

ELABORARE DOCUMENTAȚIE DE URBANISM PUZ ZONĂ DE LOCUINȚE ȘI SERVICII STR. JOKAI MOR” – ETAPA II, propus a fi amplasat în mun. Sfântu Gheorghe, str. Jokai Mor, fn, judeţul Covasna, are posibile efecte semnificative asupra mediului, este necesară evaluarea de mediu se va supune adoptării cu aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Prezentul plan: ”Zonă de locuințe și servicii”, propus a fi amplasat în str. Jokai Mor, mun. Sf. Gheorghe, reperezintă Etapa a II-a de dezvoltare și are ca scop principal reglementarea terenurilor și schimbarea destinației acestora, respectiv a categoriei de folosință a terenurilor, din teren agricol în cea de curți - construcții. Planul în suprafață de 120 ha face parte integrantă dintr-o dezvoltare mai amplă de cca. 153 ha, pentru întreaga zonă (întregul areal de dezvoltare). Prin intervențiile propuse se urmărește urbanizarea zonei, prin noi dezvoltări de locuințe și servicii aferente acestora, tendință deja observată în teren.

În etapa de dezvoltare anterioară, prin planul cu titlul ”Zonă de locuințe și servicii, Etapa I” s-au reglementat subzonele de dezvoltare 1 și 2, intravilan - însumând o suprafață de cca. 31,83 ha.

Prezenta Etapă de dezvoltare însumează o suprafață de cca. 120 ha și se compune din subzonele de dezvoltare 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Întreaga zonă a terenurilor pe care se dorește reglementarea se învecinează (întregul areal de dezvoltare):

- La nord: strada Fermei;

- La sud: poligon de trageri MAI Sfântu Gheorghe și limita administrativă a Mun. Sfântu Gheorghe;

- La vest: Liziera pădurii, PUZ Lotizare zonă cu livezi, aprobat prin HCL nr. 107/ 2008 și Ferma de păsări (S.C. Banvit Foods S.R.L.);

- La est: Strada Jókai Mór.

Viitoarea investiție se va realiza în extravilanul Municipiului Sfântu Gheorghe, unde se propun a fi introduse în intravilan aproximativ 120 ha, în urma cărora se vor dezvolta noi construcții, în baza autorizației de construire ce se va elibera conform prevederilor prezentului Plan Urbanistic Zonal.

Conceptul viitorului ansamblu prevede crearea unui element urban care să facă legătura dintre șesutul existent și pădurea din sud-vest, cu funcțiuni mixte, beneficiind de spații versi amenajate, spații publice și trasee pietonale. Circulațiile vor fi ierarhizate în funcție de importanța și rolul lor. Funcțiunea predoinantă propusă este cea rezidențială completată cu funcțiuni de comerț, servicii, învățamânt, sănătate, agreement. Viitorul ansamblu va urmări modelul urbanistic și peisager a celor deja implementate și funcționale din vestul Europei.

Zona reglementată este împărțită în 4 cartiere aproximativ echivalente din punct de vedere al suprafeței, fiecare având caracteristici distincte după cum urmează:

- UTR 1 (PREZENTA DEZVOLTARE) - Cartierul din nord-vest având următoarele caracteristici:

▪ Suprafață de aproximativ 38 ha;

▪ Proximitate față de țesutul existent al orașului – țesut vechi la nord și țesut nou la vest;

▪ Beneficiază de vecinătatea unui cartier rezidențial nou al orașului;

▪ Are accesibilitate din Strada Nucului și din Strada Fermei – strazi principale care dau access noului cartier mai sus menționat;

▪ Prezintă declivitate relativ mare. Diferență de nivel vest la est de aproximativ 30 m pe o distanță de aproximativ 400 m;

- UTR 2 - Cartierul din nord-est având următoarele caracteristici:

▪ Suprafață de aproximativ 31 ha;

▪ Proximitate față de țesutul existent al orașului;

▪ Zona prezintă construcții cu funcțiuni multiple, cele industriale și agro-zootehnice fiind în curs de conversie;

▪ Are accesibilitate direct din Strada Jokai Mor;

▪ Prezintă declivitate relativ mică. Diferență de nivel vest la est de aproximativ 4m – 10 m pe o distanță de aproximativ 350m;

- UTR 3 (PREZENTA DEZVOLTARE) - Cartierul din sud-vest având următoarele caracteristici:

▪ Suprafață de aproximativ 52 ha;

▪ Proximitate față de Pădurea Chilieni;

▪ Are accesibilitate redusă – drumuri de pâmânt, drumuri neconstituite;

▪ Prezintă declivitate mare. Diferență de nivel de la vest la est de aproximativ 40m pe o distanță de aproximativ 500,

- UTR 4 (PREZENTA DEZVOLTARE)- Cartierul din sud-est având următoarele caracteristici:

▪ Suprafață de aproximativ 29 ha;

▪ Proximitate față de țesutul existent al orașului;

▪ Vecinătate cu o zonă de locuire, în curs de constituire, adiacentă Străzii Jokai Mor.

▪ Are accesibilitate direct din Strada Jokai Mor;

▪ Prezintă declivitate medie. Diferență de nivel vest la est de aproximativ 17m – 20m pe o distanță de aproximativ 450 m.

În plus, s-a prevăzut o zonă amplasată în centrul geomtric al arealului de dezvoltare cu rol de centru de cartier și zonă de atracție pentru cartierele preponderent rezidențiale menționate mai sus:

- UTR 5 (PREZENTA DEZVOLTARE)- Cartierul centru având următoarele caracteristici:

▪ Suprafață de aproximativ 10 ha;

▪ Amplasat între cele 4 cartiere, aproximativ în centrul geometric al dezvoltării urbanistice;

▪ Încurajarea funcțiunilor mixte de tipul funcțiuni comerciale, dotări complementare locuirii, birouri, spații verzi, spații publice, sănătate, cult, cultură, educație, etc.

▪ Are accesibilitate facilă din Strada Jokai Mor.

 

Zone de dezvoltare propuse, Etapele I și II de dezvoltare.

Subzone de dezvoltare intravilan

Suprafață (mp)

Procent

Subzona de dezvoltare 1

149.574,71

9,81%

Subzona de dezvoltare 2

168.734,50

11,07%

SUBTOTAL ETAPA I DE DEZVOLTARE - INTRAVILAN

318.309,21

20,88%

Subzone de dezvoltare extravilan

Suprafață (mp)

Procent

Subzona de dezvoltare 3

175.625,60

11,52%

Subzona de dezvoltare 4

175.810,27

11,53%

Subzona de dezvoltare 5

181.330,79

11,89%

Subzona de dezvoltare 6 (suprafață în care este zona deja constituită și introdusă în intravilan printr-o documentație de urbanism aprobată anterior)

101.024,30

6,62%

Subzona de dezvoltare 7

122.031,22

8,00%

Subzona de dezvoltare 8

292.211,52

19,17

Subzona de dezvoltare 9

158.638,00

10,40%

TOTAL

1.524.288,00

100,00%

 

Zonele funcționale propuse în cadrul UTR-urilor se prezintă astfel:

Zonă / Subzonă funcțională

POT max

CUT max

Rh max

H max

L1

Subzonă locuințe individuale cu densitate medie

35%

1.0 ADC/ mp teren

P+1E+M / P+2E

10,00 m

L2

Subzonă locuințe individuale/ colective cu sensitate medie spre mare

40%

1.2 ADC/ mp teren

P+2E+M

12,00 m

L4

Subzonă locuințe individuale în vecinătatea pădurii cu densitate mică și procent mare de spații verzi

25%

0,75 ADC/ mp teren

P+1E+M

10,00 m

M

Subzonă mixtă și centre de cartier – poli de dezvoltare urbană – servicii, comerț, centre culturale și sociale, locuințe

60%

2.00 ADC/ mp teren

P+2E+Er/M

16,00 m

V1

Subzonă spații verzi și servicii – parcuri, grădini, dotări de agrement, scuaruri publice

15%

0,3 ADC/ mp teren

P

5,00 m

V2

Subzonă spații verzi de protecție și suprafețe cu plantații înalte

10%

0,2 ADC/ mp teren

P

4,00 m

CC

Subzonă circulații principale publice

-

-

-

-

 

Bilanț teritorial existent și propus

Utilizarea terenurilor

EXISTENT

Suprafață (mp)

Procent

INTRAVILAN

Subzonă locuințe conform documentații de urbanism aprobate 1995 – 2012

70,424,24

4.62%

Subzonă mixtă – instituții publice și servicii existente, unități industriale existente și unități agricole existente

229.346,85

15.05%

Subzonă unități agricole existente

23.248,20

1.53%

Circulații

22.383,73

1.47%

EXTRAVILAN

 

1.205978,79

77.34%

TOTAL AREAL DE DEZVOLTARE

 

1.524.288,00

100,00%

 

Utilizarea terenurilor

PROPUS

Suprafață (mp)

Procent

Subzonă locuire (L)

821.112,10

68.09%

Subzonă mixtă (M)

155.646,00

12.91%

Subzonă spații verzi (V)

119.079,00

9.87%

Circulații (CC)

110.141,69

9.13%

TOTAL

1.205.978,79

100,00%

 

L1 – Subzonă locuințe individuale cu densitate medie - Este reglementată pe o suprafață de cca. 594.182,00 mp din suprafața totală a PUZ (aproximativ 49.27% din limita prezentului PUZ) caracterizându-se printr-un teritoriu compact și omogen de locuințe individuale, unde sunt permise și alte utilizări funcționale, cum ar fi dotările și echipamentele cu acces public de mici dimensiuni complementare locuirii.

UTR L1

UTILIZARE FUNCȚIONALĂ

SUPRAFAȚĂ

PROCENT

POT maxim= 35%

CUT maxim= 1,00

Rh maxim=

P+1E+M/ P+2E

H maxim= 10 m

Suprafață maximă construită

207.963,70 mp

35 %

Suprafață minimă spații verzi pe sol

148.545,50mp

25 %

Circulații carosabile/ pietonale /parcări / alte amenajări

237.672,80mp

40 %

Suprafață totală UTR

594.182,00 mp

100,00%

Procentul maxim de ocupare a terenului va fi:

- POT maxim locuințe individuale = 35%;

- POT maxim învățământ = 25%;

- POT maxim sănătate = 20%;

- POT maxim comercial și servicii = 30%;

- Nu se admite depășirea limitei construibile și depășirea retragerii față de limita posterioară.

Coeficientul maxim de utilizare al terenului va fi:

- CUT maxim locuințe individuale = 1,0

- CUT maxim învățământ = 0,9;

- CUT maxim sănătate = 0,7;

- CUT maxim comercial și servicii = 0,9;

- Nu se admite depășirea limitei construibile și depășirea retragerii față de limita posterioară.

 

L2 – Subzonă locuințe individuale/ colective cu densitate medie spre mare - Este reglementată pe o suprafață de cca. 151.798,60 mp din suprafața totală a PUZ (aproximativ 12.59% din limita prezentului PUZ). Este amplasată în proximitatea zonei mixte, fiind caracterizată prin preluarea funcțiunilor din proximitate.

UTR L2

UTILIZARE FUNCȚIONALĂ

SUPRAFAȚĂ

PROCENT

POT maxim= 40%

CUT maxim= 1,2

Rh maxim= P+2E+M

H maxim= 12 m

Suprafață maximă construită

60.719,00 mp

40 %

Suprafață minimă spații verzi pe sol

30.359,60 mp

20 %

Circulații carosabile/ pietonale /parcări / alte amenajări

60.719,00 mp

40 %

Suprafață totală UTR

151.798,60 mp

100,00%

Procentul maxim de ocupare a terenului

- POT maxim locuire individuală și colectivă = 40 %

- POT maxim comercial și servicii = 30 %

- POT maxim învățământ = 25 %

- POT maxim cultură = 25 %

- POT maxim culte = 35 %

- POT maxim sănătate = 20 %

- POT maxim construcții și amenajări sportive = 40 %.

Coeficientul maxim de utilizare a terenului va fi:

- CUT maxim locuire individuală și colectivă = 1.2

- CUT maxim comercial și servicii = 1.1

- CUT maxim învățământ = 0,9

- CUT maxim cultură = 0,9

- CUT volumetric maxim culte = 3.5

- CUT maxim sănătate = 0,7

- CUT maxim construcții și amenajări sportive = 1.2.

 

L4 – Subzonă locuințe individuale în vecinătatea pădurii cu densitate mică și procent mare de spații verzi.

Subzona funcțională L4 este o zonă exclusiv de locuințe individuale cu densitate mică. Este amplasată în proximitatea pădurii, în partea de vest a zonei de reglementare, desfășurată pe o suprafață de 75.131,50, într-un procent de 4.93%.

UTR L4

UTILIZARE FUNCȚIONALĂ

SUPRAFAȚĂ

PROCENT

POT maxim= 25%

CUT maxim= 0,75

Rh maxim= P+1E+M

H maxim= 10 m

Suprafață maximă construită

18.782,88 mp

25 %

Suprafață minimă spații verzi pe sol (de aliniament, amenajări publice, etc)

22.539,45 mp

30 %

Circulații carosabile/parcări, Circulații pietonale, Piste pentru biciclete

33.809,17 mp

45 %

Suprafață totală UTR

75.131,50 mp

100,00 %

Procentul maxim de ocupare a terenului va fi: POT maxim = 25%.

Coeficientul maxim de utilizare a terenului va fi: CUT maxim = 0,75.

 

M – Subzonă mixtă și centre de cartier – poli de dezvoltare urbană – servicii, comerț, centre culturale și sociale, locuințe

Subzona funcțională M este o zonă mixtă de servicii și locuințe. Este amplasată în centrul zonelor de locuințe, formând poli de dezvoltare urbană. Subzona M ocupă o suprafață de 155.646,00, într-un procent de 12.91%.

UTR M

UTILIZARE FUNCȚIONALĂ

SUPRAFAȚĂ

PROCENT

POT maxim= 60%

CUT maxim= 2,00

Rh maxim= P+2E+Er/ M

H maxim= 16 m

 

 

 

 

 

 

 

Suprafață maximă construită

93.387,60 mp

60 %

Suprafață minimă spații verzi pe sol (de aliniament, amenajări publice etc.)

31.129,20 mp

20%

Suprafață minimă spații verzi pe placă

15.564,60 mp

10%

Circulații carosabile/parcări, Circulații pietonale, Piste pentru biciclete

15.564,60 mp

10%

Suprafață totală UTR

155.646,00 mp

100 %

Procentul maxim de ocupare a terenului va fi:

- POT maxim locuire (individuală și colectivă) = 40 %

- POT maxim comercial și servicii = 60 %

- POT maxim învățământ = 25 %

- POT maxim cultură = 25 %

- POT maxim culte = 35 %

- POT maxim sănătate = 20 %

- POT maxim construcții și amenajări sportive = 50 %.

Coeficientul maxim de utilizare a terenului va fi:

- CUT maxim locuire (individuală și colectivă) = 1,8

- CUT maxim comercial și servicii = 2,0

- CUT maxim învățământ = 0,9

- CUT maxim cultură = 0,9

- CUT volumetric maxim culte = 3,5

- CUT maxim sănătate = 0,7

- CUT maxim construcții și amenajări sportive = 1,8.

 

V1 – Subzonă spații verzi și servicii – parcuri, grădini, dotări de agrement, scuaruri publice sau private cu acces nelimitat

Subzona funcțională V1 este o zonă mixtă de servicii și spații verzi în care se regăsesc grădini și scuaruri publice, spații de agrement publice sau private. Este amplasată dispersat, însumând o suprafață de 31.724,00 mp, într-un procent de 2.08%.

 

UTR V1

UTILIZARE FUNCȚIONALĂ

SUPRAFAȚĂ

PROCENT

POT maxim= 15 %

CUT maxim= 0,3

Rh maxim= P

H maxim= 5 m

Suprafață maximă construită

4.758,60 mp

15 %

Suprafață minimă spații verzi pe sol (de aliniament, amenajări publice etc.)

23.793,00 mp

75 %

Circulații carosabile/parcări, Circulații pietonale, Piste pentru biciclete

3.172,40 mp

10 %

Suprafață totală UTR

31.724,00 mp

100,00

Procentul maxim de ocupare a terenului va fi: POT maxim= 15%.

Coeficientul maxim de utilizare a terenului va fi: CUT maxim = 0,3.

 

 

V2 – Subzonă spații verzi de protecție și suprafețe cu plantații înalte

Această zonă se caracterizează prin amplasarea de spații verzi cu rol de protecție, cât și amplasarea în proximitateapădurii din zona de reglementare. Se caracterizează prin zone naturale, cu declivitate mare.

Procentul maxim de ocupare a terenului va fi: POT maxim= 10%.

Coeficientul maxim de utilizare a terenului va fi: CUT maxim = 0,2.

 

UTR V2

UTILIZARE FUNCȚIONALĂ

SUPRAFAȚĂ

PROCENT

POT maxim= 10%

CUT maxim= 0,2

Rh maxim= P

H maxim= 4 m

Suprafață maximă construită

13.103,25 mp

10 %

Suprafață minimă spații verzi pe sol (de aliniament, amenajări publice etc.)

61.148,50 mp

80 %

Circulații carosabile/parcări, Circulații pietonale, Piste pentru biciclete

13.103,25 mp

10 %

Suprafață totală UTR

87.355,00 mp

100,00

Procentul maxim de ocupare a terenului va fi: POT maxim= 10%.

Coeficientul maxim de utilizare a terenului va fi: CUT maxim = 0,2.

 

CC – Subzonă circulații principale publice

Această subzonă este ocupată de căile de circulații și de zonele verzi aferente acestora, ocupând o suprafață de 110.141,69 mp, într-un procent de cca. 9.13%.

UTR CC

UTILIZARE FUNCȚIONALĂ

SUPRAFAȚĂ

PROCENT

POT maxim= -

CUT maxim= -

Rh maxim= -

H maxim= -

Suprafață maximă construită

-

-

Suprafață minimă spații verzi pe sol (de aliniament, amenajări publice etc.)

-

-

Circulații carosabile/parcări, Circulații pietonale, Piste pentru biciclete

-

--

Suprafață totală UTR

110.141,69 mp

100,00

 

Condiţii de echipare edilitară

Viitoarele construcții vor fi racordate la utilităţile existente în zonă, respectiv la rețelele de alimentare cu apă potabilă, canalizare, electrice, gaze, telecomunicații

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele

Documentația P.U.Z. va ține cont de propunerile următoarelor documente / proiecte:

- Plan de menținere a calității aerului în Județul Covasna 2020 – 2025;

- Strategia de Dezvoltare Urbană a Municipiului Sfântu Gheorghe și Strategia Culturală a Municipiului Sfântu Gheorghe pe perioada 2016-2022;

- Planul de mobilitate urbană durabilă” al Municipiului Sfântu Gheorghe;

- Strategia de dezvoltare locală a Municipiului Sfântu Gheorghe 2008 - 2018;

- Politica de parcare în Municipiul Sfântu Gheorghe;

- Strategia locală de dezvoltare a servicului de iluminat public din Municipiul Sfântu Gheorghe pentru prioada 2018 – 2020;

- Planul de Acţiune pentru Energie Durabilă al Municipiului Sfântu Gheorghe şi Programul de Îmbunătăţire a Eficienţei Energetice în Municipiul Sfântu Gheorghe.

Lista studiilor și proiectelor elaborate anterior P.U.Z.:

- PUG Municipiul Sfântu Gheorghe (UTR 10; 11; 12; Trup A17-UTR 58), aprobat prin HCL nr. 93 din 1999; prelungit prin HCL nr. 367/29.11.2018;

- Actualizare PUG Municipiul Sfântu Gheorghe, în curs de avizare;

- PUZ Zona rezidențială – Zona livadă, în curs de avizare;

- PUD modificare PUZ lotizare locuinţe str. Fermei, aprobat prin HCL nr. 254/2015;

- PUZ Extindere zona de locuinţe str. Jókai Mór, aprobat prin HCL nr. 62/2010

Lista studiilor și proiectelor elaborate anterior sau concomitent P.U.Z. din zona de studiu:

- PUZ lotizare zona cu livezi, aprobat prin HCL nr. 107/2008;

- PUZ Zona de locuinţe str. Jókai Mór, aprobat prin HCL 69/ 2023;

- PUZ lotizări locuințe, Zona Poligon Sud, aprobat prin HCL 105/2005;

- PUZ Drum ocolitor – Zona de est a Mun. Sfântu Gheorghe, aprobat prin HCL 417/ 2022;

- PUZ zonă rezidențială și servicii – zona străzii Jókai Mór – partea estică;

- PUZ zonă rezidențială – Str. Jokai Mor nr. 9B, aprobat prin HCL 6 / 2018;

- PUZ zonă de locuințe și servicii – Str. Jokai Mor – Etapa I – Subzonele de dezvoltare 1 și 2 – Intravilan (parte din același areal de dezvoltare cu prezenta documentație).

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Prezentul PUZ - Etapa II – subzonele de dezvoltare 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, extravilan, în suprafață de 120 ha, face parte dintr-o propunere de dezvoltare mult mai amplă de aprox. 150 ha. cu 85-90% arabil şi livadă în formă compactă, în rest curţi, platforme betonate, construcţii. Planul are ca scop reglementarea ocupării eficiente a terenurilor, soluția urbanistică a viitorului ansamblu urmărind integrarea coerentă a acestuia în propunerile documentațiilor de tip PUZ din zonă, în care sunt evidente intențiile de dezvoltare în care predomină locuirea, serviciile și regimul de înălțime mic și mediu.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Planul Urbanistic Zonal va reglementa detaliat:

  • aprofundarea şi rezolvarea complexă a problemelor funcţionale, tehnice şi estetice ale zonei, având în vedere mobilarea în perspectivă (dimensionarea, funcţionalitatea, aspectul arhitectural) ţinând cont de condiţiile cadrului natural şi construit existent;
  • rezolvarea circulaţiei carosabile şi pietonale, traseul, profilele longitudinale şi transversale a căilor de acces, intersecţiile, nodurile de circulaţie;
  • echiparea cu utilităţi edilitare;
  • schimbarea destinaţiei, respectiv categoriei de folosinţă a terenurilor.

Planul se află în zona de protecție a fermei de păsări.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA).

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: efect direct, permanent, local;

b) natura cumulativă a efectelor: Suprafața de teren care face obiectul prezentului Plan Urbanistic Zonal este de aprox. 120 ha și vine în completarea planului elaborate anterior de aprox.32 ha, prin care s-au reglementat terenurile din intravilan. Cele două planuri vor crea un nou ansamblu urban de aprox. 150 ha.

Regimul economic: zone rezidențiale, de servicii, agricole, industriale și de parcuri. Folosința actuală: curți, construcții locuințe, servicii, arabil, livadă.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): Planul vizează reglementarea unor terenuri din extravilanul mun. Sf. Gheorghe. Zona vizată este în vecinătatea și zona de protecție a Fermei de păsări (SC Banvit Food SRL). În cadrul procedurii și pentru elaborarea varinatei finale a planului se vor consulta autoritățile interesate, populația și proprietarul fermei.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Conform Certificatului de Urbanism nr. 56 / 14.02.2022, prelungit de la data 17.02.2024 până la data de 16.02.2025, immobile în proprietatea mai multor persoane fizice/juridice. Zonă mixtă intravilan parțial reglementat, extravilan nereglementat și zona de protecție a fermei de păsări. Zonă protejată Sit arheologic 9 ”Simeria, Livada fostei CAP -Szemerja, Gyumolcsos” conform Repertoriului Arheologic Național codRAN 63401.19.

Regimul economic: Zone rezidențiale, de servicii, agricole, industrial și de parcuri folosință actuală: curți, construcții, locuințe, servicii, arabil, livadă.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural:

În vecinătatea terenurilor reglementate se află:.

- Sit arheologic 9 “Simeria, Livada fostei CAP - Szemerja, Gyümölcsös", conform Repertoriul Arheologic National cod RAN 63401.19;

Conform Comunicării nr. 139/U/14.12.2023 din partea Direcției Județene pentru Cultură documentația a fost analizată în cadrul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice nr. 02 în data de 13.12.2023 și se va emite aviz favorabil cu condiția delimitării sitului archeologic și a zonei sale pe protecție în coordinate Stereo 70. Se vor include în RLU măsurile propuse conform legilor în vigoare, necesare protejării patrimonului archeologic.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare şi funcţionare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: planul vizează dezvolatrea urbană a mun. Sf. Gheorghe, în zona Jokai Mor, reglementând suprafațele aflate în extravilanul localității. Funcțiunea predominantă propusă este cea rezidențială, cu funcțiuni complementare: servicii, învățământ, sănătate, agrement .

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularilor planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul on-line Observatorul de Covasna din datele de 20.03.2024 și 25.04.2024;

- Convocatorul nr. 2940/01.04.2024, transmis către membrii CSC privind participarea la ședinta din data de 04.04.2024 și procesul verbal al ședinței nr. 11/04.04.2024 (înregistrat la APM Covasna cu nr. 3042/04.04.2024);

- Proiectul Deciziei etapei de incadrare și anunțul public privind decizia de incadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro

- Anunțul titularului privind decizia etapei de incadrare, publicat în ziarul ..... în data de ......

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

În conformitate cu prevederile HG nr.1076/2004 procedura va continua cu etapa de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu.

Parcurgerea etapei de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu se va realiza în conformitate cu prevederile Secţiunii a-2-a din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, cu modificările şi completările ulterioare. În acest sens, conform prevederilor art. 14 din HG 1076/2004 titularul are obligaţia de a constitui un grup de lucru care are caracter nepermanent, fiind constituit special pentru acest plan. Activităţile grupului de lucru sunt cele stipulate în art. 16-19 din HG 1076/2004. Parcurgerea procedurii de definitivare a planului, constă în următoarele etape:

1.       Constituirea de către titular a unui grup de lucru alcătuit din :

a) reprezentanţi ai titularilor planului;

b) reprezentanţii autorităţii competente pentru protecţia mediului – A.P.M. Covasna, reprezentanţii autorităţilor interesate de efectele implementării planului: Consiliul Judeţean Covasna, Primăria Sfântu Gheorghe, Administraţia Bazinală de Apă Olt - SGA Covasna, Direcţia de Sănătate Publică Covasna, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Covasna, Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Mihai Viteazul” al Judeţului Covasna, Garda Naţională de Mediu - Comisariatul Judeţean Covasna, Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, Direcția pentru Agricultură a Județului Covasna, Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Covasna;

- Operatorul Regional Județul Covasna – Gospodărie Comunală SA și firma de salubrizare SC TEGA SA.

- proprietarul Fermei de păsări – SC Banvit Food SRL;

c) elaborator Raport de mediu – persoană fizică sau juridică atestată, experţi angajaţi, după caz în vederea analizării problemelor semnificative de mediu şi stabilirii măsurilor de prevenire, reducere, compensare, monitorizare a efectelor impactului asupra mediului pentru PUZ–ul analizat în scopul întocmirii Raportului de Mediu de către persoanele fizice şi juridice atestate. Şedinţele grupului de lucru vor fi organizate de către titularul planului la data şi locul stabilite de comun acord cu A.P.M. Covasna;

2.       Punctele de vedere exprimate în şedinţele grupului de lucru se vor consemna în procese verbale semnate de membrii grupului. Un exemplar al proceselor-verbale rămâne la APM Covasna.

3.       Titularul planului va prezenta grupului de lucru obiectivele specifice ale planului.

4.       Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului, şi determină obiectivele de mediu relevante în raport de obiectivele specifice ale planului.

5.       Titularul planului va proiecta alternative posibile, luând în considerare obiectivele şi aria geografică a planului, problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului precum şi obiectivele de mediu relevante şi le va aduce la cunoştinţa grupului de lucru.

6.       Grupul de lucru analizează modul în care alternativele propuse îndeplinesc obiectivele de mediu relevante pentru plan.

7.       Pe baza recomandărilor grupului de lucru, titularul planului va elabora detaliat alternativele care îndeplinesc obiectivele de mediu relevante.

8.       Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează efectele semnificative asupra mediului a alternativelor propuse de titularul, folosind criteriile prevazute in anexa nr. 1 la HG 1076/2004, şi stabilesc măsurile de prevenire, reducere, compensare şi monitorizare a efectelor semnificative ale impactului asupra mediului pentru fiecare alternativă a planului sau programului, facând recomandări în acest sens.

9.       Măsurile şi recomandările se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.

10.     Titularul planului sau programului, luând în considerare informaţiile stabilite de persoanele atestate stabileşte şi prezintă grupului de lucru următoarele:

a) alternativa finală a planului sau programului;

b) măsurile de prevenire, reducere şi compensare a efectelor semnificative asupra mediului;

c) programul de monitorizare a efectelor semnificative asupra mediului ale implementării planului sau programului. Alternativa finală reprezintă proiectul de plan sau de program.

11.     Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează măsurile propuse de titularul planului sau programului, precum şi programul de monitorizare şi întocmesc raportul de mediu. Conţinutul-cadru al raportului de mediu este cel prevazut în anexa nr. 2 la HG 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe.

12.     După întocmirea raportului de mediu, recomandarile prevăzute în acesta se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.

13.     În termen de 5 zile calendaristice de la finalizarea raportului de mediu, aveţi obligaţia de a-l transmite la A.P.M. Covasna în vederea continuării procedurii de reglementare a planului.

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                   Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                      ecol. Balázsi Beáta