Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

din data de 30.04.2024

 

          Ca urmare a notificării adresate de BORS FRANCISKA, cu domiciliul/sediul în comuna Prejmer, sat Prejmer, strada Mare, nr.888, județul Brasov, în scopul „ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL-ZONĂ DE LOCUINȚE”, amplasat în comuna Arcuș, sat Arcuș, Extras C.F. 26468, 26472, 26475, 26477,  jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3501/18.04.2024,

În baza:

- OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere, Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;

- HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;

- O.U.G. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările utlerioare;

- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe, cu modificările și completările ulterioare;

- prevederile Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările și completările ulterioare;

- Ord. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;

- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;

- Ord. nr. 1.822 din 6 octombrie 2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia de Protecţie a Mediului Covasna ca urmare a:

- consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 26.04.2024 la sediul APM Covasna;

- Proces verbal nr. 14 din data de 26.04.2024 încheiat în urma ședinței CSC;

- Avizul de oportunitate nr. 28 din 16.10.2023 din partea Consiliului Județean Covasna;

- în conformitate cu prevederile art. 5. alin (3) pct. a) și a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potențiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

Planul „ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL-ZONĂ DE LOCUINȚE”, amplasat în comuna Arcuș, sat Arcuș, Extras C.F. 26468, 26472, 26475, 26477, jud. Covasna, titulară BORS FRANCISKA, cu domiciliul/sediul în comuna Prejmer, satul Prejmer, strada Mare, nr.888, județul Covasna nu necesită evaluare de mediu și nu necesită evaluare adecvată și se va supune adoptării fără aviz de mediu.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Beneficiara imobilelor dorește să reparceleze zona, pentru a putea construi case de locuit mici(max.P+1) cu funcțiuni complementare: mici servicii, comert, anexe. Aceste doleanțe se pot satisface prin elaborarea unui PUZ, care să introducă parcelele in intravilanul comunei Arcuș cu reglementările urmatoare:

  • schimbarea destinației din teren agricol in zona de locuințe si funcțiuni complementare
  • delimitarea zonelor pentru circulații carosabile si pietonale adecvate noii funcțiuni reparcelarea zonei pentru parcele destinate locuințelor individuale mici(max.S+P+1)si functiuni complementare: servicii nepoluante(birouri, cabinete, mic comert) si anexe gospodaresti tip urban
  • stabilirea indicilor urbanistici, regimul de aliniere, etc.
  • rezolvarea utilitaților tehnico edilitare necesare
  • Intentiile inițiatoarei sunt în concordanța cu prescripțiile exprimate prin Certificatul de urbanism nr.27/13.02.2023 si a Avizului de oportunitate nr. 28/16.10.2023- eliberat de Consiliul Județean Covasna

Zona studiata se compune din 4 parcele, proprietate a initiatoarei, după cum urmează:

-Parcela 1: CF nr. 26468 Arcuș nr.top 1794/5/a/1/1; 1794/7/2/a/2/1, nr.cad. 44, S1 = 2140mp categoria de folosință: arabil

-Parcela 2: CF nr. 26472 Arcuș nr.top 1794/5/a/1/2, nr.cad. 45, S2 = 2140mp categoria de folosință: arabil

-Parcela 3: CF nr. 26475 Arcus nr.top 1794/5/a/1/3, nr.cad. 46, S3 = 2140mp categoria de folosinta: arabil

-Parcela 4: CF nr. 26477 Arcus nr.top 1794/5/a/1/4, nr.cad. 26477, S4 = 2140mp categoria de folosinta: arabil

S total = 8560mp

  Bilant teritorial comparativ

Zone functionale

Existent

Propus

mp

%

mp

%

suprafata totala -teren agricol-arabil extravilan

8560

100,00

-

-

Zona de locuinte si functiuni complementare

-

-

6960

81

Circulații carosabile, pietonale, zone verzi de tampon

-

-

1600

19

Total zona reglementata

8560

100,00

8560

100

POT exist.=00%                 CUT exist.=0,0       

Echiparea edilitară : Pe parcelele studiate nu exista utilitati tehnico edilitare, dar exista posibilitate de racordare la retelele stradale de alimentarea cu apa, canalizare, electricitate si telecomunicatii existente pe DJ121B

Echiparea technico-edilitara

Alimentarea cu energie electrica, alimentarea cu apa potabila si evacuarea apelor uzate menajere din/in retele comunale de pe drumul judetean DJ121B. Extinderea se va realiza de investitor- strategia comunei nu cuprinde extinderea retelelor edilitare in zona; colectarea deseurilor se va face de operatorul care are in cocesiune serviciul de salubritate din comuna, cu care beneficiarul va incheia un contract de prestari servicii. Drept de proprietate asupra retelelor edilitare realizate pe domeniul public se transmite catre Comuna Arcus, in vederea transferarii dreptului de administrare catre operatorul regional. Se vor avea in vedere prevederile HG nr.714/2022 privind aprobarea Criteriilor pentru autorizarea, constructia, inscrierea/inregistrarea, controlul, exploatarea si intretinerea sistemelor individuale adecvate de colectare si epurare a apelor uzate

  Locuri de parcare : nu este cazul

Modernizarea circulației

Circulatia in zona este asigurata de drumul  de exploatare pietruit De 225, derivat din drumul județean DJ 121B Sf.Gheorghe-Arcus, parțial modernizat

Drumul de servitute prin parcelele studiate de 4m latime, indicat si pe planul de identificare si dezmembrare este actual nefolosit; o carare folosita  actual trece prin mijlocul parcelelor propuse pentru reglementare, fapt deranjant, nelegitim si de desfiintat

 Regimul maxim de înălţime pentru construcţiile propuse va fi de: P+1E, preferabil P+M, cu sau fara subsol/demisol

POT max. = 30%   CUT max. = 0,6

H max. streasina la P+M- 5,00m;  H max. coama la P+M- 12,00m

H max. cornisa la P+1- 9,00m

 Se prevede realizarea unui drum de acces carosabil de 6,00m trotuar de 1,00m si zona verde tampon, cât și loc de întoarcere delimitat din ultima parcela din vestul zonei. Modernizarea drumului se va face prin grija si cheltuiala proprietarilor, nu se prevad parcari publice- spatiile de parcare  vor fi asigurate in incinte. Se va pastra încadrarea si utilitatea drumului de exploatare De225.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Zona PUZ-ului de fata se afla la extremitatea sudica a comunei Arcuș, marginit chiar de  hotarul teritoriilor administrative ale municipiului Sfântu Gheorghe si a Comunei Arcuș. Municipiul Sf. Gheorghe s-a extins în ultimii ani in directia nord – pe ambele laturi ale strazii Arcusului cu zone de locuinte, servicii si mici industrii nepoluante. Iar intravilanul Comunei Arcuș s-a extins spre sud mai ales cu zone de locuințe, astfel devenind un fel de „oras gradina” a municipiului, mulți locuitori ale orașului mutându-se în case de locuit construite recent în această zona a comunei

 Prevederi ale Cetificatului de Urbanism:

- regimul juridic: teren extravilan în  prorietatea solicitantei. Imobilul nu sunt incluse pe lista monumentelor istorice dar se află în zona de protecție monumente istorice, casa Horvath, Sf Gheorghe strada Arcușului nr. 25, cod LMI:CV –II-m-B-20982

- regimul economic: Terenul are suprafață de 8560 m2 , categoria de folosință arabil.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Lucrările propuse vor avea in vedere protejarea cadrului natural și cel construit, mărirea calitătii acestora. In cadrul functiunii stabilite prin PUZ se vor dezvolta numai activități ce pot coexista în parametrii optimi de protecția mediului: apa, aer, sol, subsol, așezări umane, în condițiile descrise în memoriul de prezentare PUZ. Construcțiile de drumuri si utilitati  se vor realiza cu respectarea normelor de protectie a mediului(materiale, tehnologii, echipamente care nu agreseaza mediul). Constructiile supraterane se vor realiza cu respectarea  normelor si prescriptiilor tehnice in vigoare referitor la calitatea constructiilor a calitatea materialelor de constructii. Nu se vor folosi materiale poluante, periculoase si nocive. Suprafetele exterioare pavate vor fi permeabile pentru apa. Nu se vor construi suprafete impermeabile betonate sau asfaltate cu suprafata mai mare de 100mp, fara rosturi, pentru a permite absorbtia lenta a apelor meteorice in sol

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Nu este cazul

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Nu este cazul.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: efecte nesemnificativ, și reversibil.

b) natura cumulativă a efectelor: Nu este cazul

c) natura transfrontieră a efectelor: Nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): Construcțiile prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate):

Terenul are suprafață totală de 8560 mp și se află în extravilanul localității, nr. cad 26468, 26472, 26475, 26477, Arcuș. Categoria de folosință actuală a terenului este arabil cf. CU nr. 27 din 13.02.2023 emis de către Consiliul Județean Covasna

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: Atât în faza de construcție, cât și în faza de funcționare a obiectivelor propuse se vor respecta standardele și normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: Prin grija beneficiarilor se va asigura o bună gospodărire și folosire a incintei.

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: conform Punctului de vedere emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr 799/25.04.2024, se află în zona de protecție monimente istorice, casa Horvath, Sf Gheorghe strada Arcușului nr. 25, cod LMI:CV –II-m-B-20982;

Obligațiile titularului:

  • Solicitarea şi obținerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 27 din 13.02.2023 emis de către Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;
  • Conform procesului-verbal nr. 14 din data 26.04.2024, încheiat în urma  ședinței CSC s-a stabilit: este în zonă de protecție monument istoric, și necesită aviz de la DJC

         Emiterea decizia etapei de încadrare fără SEA,

  • Respectarea legislației de mediu în vigoare.
  • Să respecte în integralitate prevederile următoarelor acte normative:
    • O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecția mediului;
    • O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;
    • Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
    • Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
    • OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
    • Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
    • se vor respecta prevederile HG nr. 188 / 2002, modificată prin HG 352 / 2005, privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
    • Legea nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007, privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.
  • În perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii; Nu se vor folosi materiale poluante, periculoase și nocive;

Informarea și participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind inițierea PUZ, publicate în Covasnamedia în data de  15.04.2024 și 18.04.2024;

- Convocatorul nr. 3599/22.04.2024, transmis către membrii CSC privind participarea la ședinta din data de 26.04.2024 și procesul verbal al ședinței nr. 14/26.04.2024 (înregistrat la APM Covasna cu nr. 3758/26.04.2024);

- Procesul verbal al şedinţei CSC nr. 14/26.04.2024;

- Proiectul Deciziei etapei de incadrare și anunțul public privind decizia de incadrare afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro în data de 30.04.2024

- Anunțul titularului publicat în ........................... în data de .........2024, referitor decizia de încadrare PUZ;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări sau este revizuit, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările și completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                    Întocmit,

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                    Ing. Olah-Badi Melinda