Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 din 28.05.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de Comuna Barcani cu sediul in Comuna Barcani, strada Principala, nr. 266, judetul Covasna, privind ”Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând comunei Barcani,  U.P.IV. Barcani”, amplasat pe raza U.A.T.- urilor Barcani, Sita Buzaului si Zagon – județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3506/18.04.2024, în baza:

  • OUG nr. 68/2019, Art. 6. — (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Hotărâre nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordinul nr. 262/2020 pentru modificarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 19/2010;
  • Hotărâre nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamente silvice;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

  • consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 09.05.2024 (proces-verbal nr. 15/09.05.2024);
  • amenajamentul silvic nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • Anexa 1 Criterii de evaluare pentru etapa de încadrare în procedura de evaluare adecvată pentru amenajamentele silvice menționate la art. 6 alin. (2) din HG nr. 236/2023 întocmit de Comp. Biodiversitate din cadrul APM Covasna,
  • în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • lista de control etapă de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe;
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

”Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând comunei Barcani,  U.P.IV. Barcani”, amplasat pe raza U.A.T.-urilor Barcani, Sita Buzaului si Zagon – județul Covasna, pentru lucrările rămase de executat nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

Documentaţia conţine:

  • Solicitare aviz mediu înregistrată la APM Covasna cu nr. 3506/18.04.2024;
  • Memoriu de prezentare a amenajamentului;
  • Piese desenate;
  • Dovada achitării tarifului etapei de încadrare OP nr. 478/18.04.2024;
  • Anunțuri publice.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Suprafața fondului forestier:

Suprafața totală a fondului forestier proprietate privată organizata în unitatea de productie, U.P.IV. Barcani, care face obiectul amenajării este de 1648,00 ha, conform documentelor de proprietate.Folosinta actuala este de fond forestier.

Amplasarea amenajamentului silvic

In prezent suprafata fondului forestier proprietate privată aparținând comunei Barcani,  U.P.IV. Barcani, a fost preluata in baza legilor funciare si provine din cadrul fostului O.S Intorsura Buzaului, UP III Floroaia si UP IV Zabratau si din cadrul O.S. Covasna, UP V Zabratau.

Din punct de vedere administrativ-teritorial, suprafața luată în studiu, se află pe raza UAT-urilor : Barcani, Sita Buzaului si Zagon, judetul Covasna. În prezent suprafața fondului forestier proprietate privată aparținând comunei Barcani,  U.P.IV. Barcani, județul Covasna,  este administrată de către Ocolul Silvic Buzaul Ardelean R.A.

Zonarea funcţională

În concordanță cu obiectivele social-economice fixate, condițiile staționale existente, țelurile de gospodărire adoptate și structura reală a arboretelor, fondul forestier a fost încadrat, la actuala amenajare, în grupa I funcțională, si in grupa a II-a functionala, în următoarele categorii funcționale:

  • 1.1G – Arboretele din bazinele torentiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajarea padurilor sau de amenajare a bazinelor hidrografice(TIII) – 910,26 ha,
  • 1.2A – Arboretele situate pe stancarii, pe grohotisuri si pe terenuri cu eroziune in adancime si pe terenuri cu inclinarea mei mare de 30 grade pe substrate de flis, nisipuri, pietrisuri si loess, precum si cele situate pe terenuri cu inclinare mai mare de 35 grade, pe alte substrate litologice(TII) – 14,11 ha
  • 1.2H – Arboretele situate pe terenuri alunecatoare(TII) – 5,64 ha,
  • 1.2I – Arboretele situate pe terenuri cu inmlastinare permanenta(TII)- 1,31 ha,
  • 1.5H – Arboretele constituite ca rezerrvatii seminologice(TII) -3,00 ha,
  • 2.1C –Arboretele destinate sa produca, in principal, lemn pentru cherestea(TVI)-700,53 ha,

Subunităţi de gospodărire

În raport cu obiectivele urmărite și funcțiile de producție și de protecție stabilite au fost constituite următoarele subunități de producție sau protecție:

S.U.P. A – codru regulat, sortimente obișunite: 195,77 ha;

S.U.P.K – rezervatii de seminte :3,ha,

S.U.P. M – păduri supuse regimului de conservare deosebită: 21,06 ha;

Total U.P. -  : 1634,85 ha.

    Bazele de amenajare

S-au adoptat următoarele baze de amenajare:

Regimul: codru (cu regenerare din samanta) pentru toate formatiunile forestiere din zona;

Compoziția țel: corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile şi compoziţia ţel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;

Exploatabilitatea: de protectie pentru arboretele incadrate in grupa I functionala si tehnica pentru arboretele incadrate in grupa a II- a functionala.

Tratamente – s-a adoptat tratamentul tăierilor progresive, taieri rase(substituiri).

Ciclul – 110 ani .

Reglementarea procesului de productie

Analiza si adoptarea posibilitatii

La S.U.P. A s-au calculat urmatorii indicatori de posibilitate:

S-a adoptat posibilitatea de produse principale de 5628 mc/an, dupa valoarea indicatorului rezultat prin posibilitatea dupa cresterea indicatoare.

S-a prevazut a se executa in deceniul care urmeaza urmatoarele cantitati anuale de lucrari de ingrijire a arboretelor:

  • Degajari:6,16 ha/an,
  • Curatiri:16,18 ha/an cu un volum extras de 63 mc/an,
  • Rarituri:96,90 ha/an cu un volum extras de 4210 mc/an,

Cu taieri de igiena se estimeaza a se parcurge anual 211,72 ha, cu un volum de extras de 187 mc/an,

Cu taieri de conservare se va  parcurge o suprafata de 1,69 ha/an, cu un volum de extras de 88 mc/an,

Analiza si adaptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale se va recolta din arboretele din u.a.:1C,2C,2E,3D,4F,11B,12B,13C,15B,16A,17B,23B,24B,25B,25C,27B,29A,30A,33A,33B,34B,35C,36A,98A,100B,100C.

Degajari s-au propus in arboretele din u.a.:3C,30B,43A,97B,98C,99C.

Curatiri s-au propus in arboretele din u.a:2B,4B,4D,5A,6,37A,38A.

Rarituri s-au propus in arboretele din u.a.: :1B,2D,4A,4C,4E,5B,7A,7B,8A,8B,8C,9A,10A,14C,15C,16B,18,19B,20A,20B,20C,21 22A,22B,22C,38B,39,40A,40B,41,42,44,45A,45B,46A,46B,47,48B,49,96A,97C,98B.,

Taieri de igiena s-au propus in arboretele din u.a.:1A,2A,3A,3B,4G,11A,12A,12C,13A,13B,14A,14B,15A,25D,27C,27E,34A,35A,35D,36B,37D,43B,48A,97A,98D,99A,100A.

Taieri de conservare s-au propus in arboretele din u.a.:17A,33C,33D.

Administrarea fondului forestier

In prezent, suprafata fondului forestier cuprinsa in U.P. IV Barcani, judetul Covasna are contract de administrare cu Ocolul Silvic Buzaul Ardelean R.A.

Pentru o exploatare raţională şi ecologică considerăm necesară respectarea următoarelor recomandări:

-specificarea tehnologiei în contractele, autorizaţiile de exploatare şi procesele verbale de predare;

-menţionarea în autorizaţiile de exploatare a procentului pe suprafaţă a seminţişului utilizabil înainte de tăiere şi a pierderilor admisibile;

  • arborii de pe marginea drumurilor de colectare să fie protejaţi;
  • doborârea arborilor să se facă în afara ochiurilor de regenerare;

-folosirea pe cât posibil a drumurilor de tractor existente şi reamenajate şi evitarea deschiderii de drumuri noi cu buldozerul;

  • cioatele, în special cele de răşinoase, să fie de înălţime corespunzătoare şi să fie cojite;
  • curăţarea de crăci şi martonarea acestora să se facă în afara ochiurilor de seminţiş;

-exploatarea să fie controlată periodic de către personalul de teren, care să semnaleze şi să sancţioneze eventualele nereguli;

-reprimirea parchetelor să se facă după curăţirea corespunzătoare a resturilor de exploatare.

În concluzie, administratorul fondului forestier studiat are obligaţia de a urmări respectarea strictă a restricţiilor de exploatare şi a tuturor prevederilor impuse în acest sens prin “Codul silvic” din 2008 (Legea 46/2008) şi prin celelalte normative în vigoare.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Amenajamentul silvic analizat se integrează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, fiind o condiţie a asigurării continuităţii vegetaţiei fondului forestier.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Dintre obiectivele urmărite prin efectuarea lucrărilor de îngrijire a arboretelor cele mai importante sunt:

  • realizarea compoziției optime a arboretelor;
  • păstrarea și ameliorarea stării de sănătate a arboretelor;
  • creșterea gradului de stabilitate și rezistența a arboretelor la acțiunea agresivă a factorilor externi și interni destabilizatori (vânt, zăpadă, boli, dăunători, poluare etc.);
  • creșterea productivității arboretelor și a pădurii în ansamblul său, precum și creșterea calității lemnului produs;
  • intensificarea efectelor de protecție și creșterea calității factorilor de mediu (protecția solului, purificarea aerului, menținerea peisajului natural etc.);
  • mărirea  capacității  de  fructificație  a  arboretelor  și  ameliorarea  condițiilor  de regenerare;
  • recoltarea masei lemnoase în vederea valorificării ei.

Nu s-au propus executarea de noi instalații de transport, și nu sunt necesare construcții forestiere.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Suprafaţa luată în studiu nu se suprapune cu situl de importanță comunitară ;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: - nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop: gestionarea durabilă a pădurii, creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor.

Se vor respecta prevederile din rezoluţiile Conferinţelor Ministeriale pentru Protecţia Pădurilor din Europa, de la Helsinki (1993) şi Lisabona (1998):

  • menţinerea şi sporirea adecvată a resurselor forestiere dar în acelaşi timp conservarea biodiversităţii în cadrul ecosistemelor forestiere;
  • executarea lucrărilor de regenerare la momentul oportun;
  • adaptarea periodizării operaţiunilor silviculturale şi de tăiere astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor de animale sensibile, în special cuibăritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure;
  • păstrarea unor distanţe adecvate pentru a nu perturba speciile rare sau periclitate a căror prezenţă a fost confirmată;
  • în arboretele tinere se va menţine şi un anumit procent de specii pionere care sunt folosite ca hrană de speciile de mamifere sălbatice;
  • rotația ciclică a zonelor cu grade diferite de intervenție în timp și spațiu;
  • se interzice organizarea unor parchete de exploatare în zonele favorabile existenţei unor bârloguri în perioada noiembrie - martie;

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din implementarea anumitor poiecte/planuri/activităţi în suprafaţa studiată se va analiza individual, la reglementarea acestora;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Efectuarea lucrărilor propuse prin amenajament are un efect pozitiv şi benefic atât asupra mediului şi implicit şi asupra sănătăţii umane.

În caz de calamităţi (incendii, alunecări de teren, uscări anormale, doborâturi şi rupturi de vânt şi de zăpadă etc.), măsurile de gospodărire vor fi în conformitate cu O.M.670/2014, completat cu Odinul 766/2018, privind modificarea şi completarea normelor tehnice silvice pentru amenajarea pădurilor. Acestea reglementează procedura şi situaţiile în care se solicită modificarea prevederilor amenajamentelor silvice.

În funcţie de gradul de vătămare a arboretelor din cauza factorilor destabilizatori (biotici sau abiotici), vor fi prevăzute următoarele măsuri:

a) extragerea arborilor afectaţi (prin tăieri de igienă sau prin tăieri accidentale);

b) extragerea integrală a materialului lemnos, urmată de împăduriri cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;

          c) schimbarea compoziţiei-ţel de regenerare.

În toate situaţiile, lucrările vor avea în vedere ca biodiversitatea pădurilor să fie cât mai puţin diminuată.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Amenajamenttul se referă la o suprafaţă de 1634,85 ha;

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul plan conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amenajementul forestier nu se suprapune cu limitele ariilor naturale protejate.

Obligaţiile titularului:

  • Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • HG nr. 1076 din 8 iulie 2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe.
  • HG nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice,
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările și completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Decizia Comisiei din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deșeuri în temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului;
  • Legea nr. 249 din 28 octombrie 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje;
  • HG nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, HG nr. 1132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi a deşeurilor de baterii şi acumulatori;
  • Lege nr. 811 din 19.08.2020 privind gestionarea deșeurilor nepericuloase compostabile;
  • Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul nr. 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei cu modificarile și completările ulterioare;
  • H.G. nr. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea nr. 86/2014 de aprobare a O.U.G. nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199 (*actualizată*);
  • Legea nr. 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • HG nr. 1004/2016 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Regulamentul 995/2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn utilizând sistemul „due diligence”.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

  • Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Jurnalul de mediu în data de 18.04.2024 si 22.04.2024;
  • Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;
  • Convocatorul transmis către membrii CSC și procesul verbal al ședinței CSC, nr. 15/09.05.2024;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Se va solicita acord de mediu pentru lucrări de înfiinţare de drumuri forestiere, împădurirea de terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră sau defrişare în scopul schimbării destinaţiei terenului, conform Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

 

 

 

 

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                             Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                         Ing. Bote Daniela