Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 10.06.2024

 

 

Ca urmare a notificării adresate de MUNICIPIUL TÂRGU SECUIESC prin primar Bokor Tiberiu cu sediul în municipiul Târgu Secuiesc, str. Gábor Áron, nr. 24, jud. Covasna, privind „ELABORARE PUZ PENTRU ZONA CONSTRUITĂ PROTEJATĂ - CENTRUL ISTORIC”, propus a fi amplasat în municipiul Târgu Secuiesc, Centrul istoric al municipiului Tg Secuiesc, indicativ CV-II-s-A-13273 din Lista munumentelor istorice aprobată, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4323/21.05.2024 în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 1682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 06.06.2024 (proces-verbal ședință nr. 18/06.06.2024);

- Memoriul tehnic de prezentare PUZ; Regulamentul de urbanism PUZ;

- Avizul favorabil nr. 45293/319671276/22.02.2024emis DISTRIGAZ SUD;

- Acordul în principiu nr. 744/1/21.02.2024 emis de GOSP-COM Târgu Secuiesc;

- Adresa nr. 3830037 din 21.03.2024 emisă de ISU Covasna;

- Notificare ASSP nr. 1325/1285/27.02.2024 emisă de DSP Covasna;

- Comunicare nr. 16/U/14.03.2024, emisă de DJC Covasna;

- Aviz nr. DT/2754, emis de Ministerul Apărării Naționale;

- Aviz favorabil nr. 217.805 din 21.03.2024 emis de Serviciul Român de Informații;

- Aviz de principiu nr. 80318/19.03.2024, emis de IPJ Covasna, Serviciul Rutier;

- Aviz Administratorul Drumului nr. 4323/05.03.2024;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

„ELABORARE PUZ PENTRU ZONA CONSTRUITĂ PROTEJATĂ - CENTRUL ISTORIC”, propus a fi amplasat în municipiul Târgu Secuiesc, Centrul istoric al municipiului Tg Secuiesc, indicativ CV-II-s-A-13273 din Lista munumentelor istorice aprobată, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Târgu Secuiesc este cunoscută ca „oraşul curţilor”. Piaţa centrală a oraşului este înconjurată de 72 de „curţi”.

Situaţia din prezent se prezintă astfel:

la nivelul pieţii propriu-zise:

- accesul în parcul din centrul pieţii este obstrucţionat de traficul intens şi de parcările perimetrale;

- vegetaţia abundentă şi înaltă din centrul pieţii contravine spaţialităţii acesteia;

- “perdeaua” de vegetaţie perimetrală, adiacentă trotuarului din faţa vitrinelor fracturează spaţiul şi izolează vizual trotuarul de restul pieţii.

la nivelul faţadelor dinspre piaţă ale “palatelor”:

- faţadele au suferit repetate intervenţii şi modificări, începând cu modificări din perioada socialistă, culminând cu intervenţiile ad-hoc ale perioadei din ultimele trei decenii, cu pierderea substanţei istorice. În mod paradoxal, “restaurările” cu reveniri la situaţii anterioare –insuficient documentate- au distrus în bună măsură substanţa istorică a zonei.

la nivelul curților

- lipsa reţelelor edilitare a condus la abandonarea parţială a zonei;

- intervenţiile din ultimele trei decenii, fără o strategie şi regulament urban coerent au condus la pierderea în bună parte a caracteristicilor zonei şi la destructurarea curţilor.

În zona studiată, sau în apropierea acesteia, trebuie luate în calcul următoarele

  • Lista monumentelor ce se află în zona vizată de prezentul PUZ;
  • Lista monumentelor ce se află în imediata vecinătate, pe latura de vizavi a străzilor care delimitează zona studiată:
  • Lista monumentelor în apropiere, dar în spatele construcţiilor ce alcătuiesc fronturilor străzilor adiacente se află monumentele:
  • Situri arheologice;

Zona studiată se compune din următoarele subzone:

 ansamblul CV-II-s-A-13273 Centrul istoric / municipiul Târgu Secuiesc / Piaţa Gábor Áron şi zona adiacentă pieţii, conform LMI 2015, care include suplimentar următoarele:

- cele 11 monumente din Lista monumentelor;

- curţile din primul inel din jurul pieţii Gábor Áron, ce intrunesc fără dubii criteriile unui ZCP;

 zona de protecţie a monumentelor CV-II-a-A-13295, CV-II-m-B-13278, situată în afara ansamblului CV-II-s-A-13273 , dar în interiorul limitei PUZ.

Studiul istoric zonal cu precizarea valorii elementelor componente: În esenţă, plecând de la centrul pieţii Gábor Áron spre exteriorul zonei reglementate de prezentul PUZ, pot fi distinse următoarele valori urbanistice/arhitecturale/ambientale:

- spaţiul propriu-zis al pieţii - cu statuia lui Gábor Áron în plin centru, respectiv magnoliile şi vegetaţia valoroasă menţionată în studiul peisagistic, - care este sit monument istoric de importanţă naţională;

- „palatele” P+1 ce bordează pe aliniamentul parcelelor piaţa Gábor Áron şi care împreună cu piaţa formează ansamblul urban. Aceste construcţii de regulă au un regim de front continuu, cu ganguri ce permit accesul în curţile din spatele lor. O parte dintre aceste construcţii ce flanchează piaţa sunt chiar construcţii de lemn, surprinzând o etapă de dezvoltare anterioară a ansamblului. Parte din aceste construcţii perimetrale pieţii, respectiv biserica reformată au în sine statut de monument istoric, de importanţă regională. Fosta şcoală militară / „cazarma” – puţin mai distanţată de piaţa Gábor Áron este monument istoric de importanţă naţională;

- curţile situate în spatele palatelor, compuse din străzile înguste paralele, perpendiculare pe linia „palatelor” perimetrale pieţii. Clădirile ce flanchează străzile din curţi de multe ori au şi ele regimul de înălţime, dar după 2-3 imobile regimul de înălţime devine P, rareori P+M –exceptând câteva cazuri punctuale. Cu cât ne îndepărtăm de capetele curţilor (fie dinspre piaţa Gábor Áron, fie dinspre inelul de circulaţie dinspre capetele opuse ale curţilor), cu atât creşte prezenţa anexelor gospodăreşti în curţi, respectiv cu atât mai mult sunt prezente gardurile în spatele cărora se retrag construcţiile de pe aliniament. Nu trebuie neglijată nici vegetaţia din curţi, ea fiind oricât de minimală, tot contribuie la valoarea ambientală a curţilor. La capătul opus al curţilor (faţă de piaţa Gábor Áron) deseori apar construcţii tip vilă, de factură orăşenească.

- În zona sudică, respectiv nordică a zonei reglementate de prezentul PUZ sunt zone cu morfologii mai puţin unitare, zone de tranziţii, cu diferite tipuri de arhitectură şi moduri diferite de ocupare a terenului, dar care trebuiesc atent gestionate, datorită poziţiei de „antecameră” a centrului, respectiv valorii lor ambientale. În zona sudică, regăsim punctual structura curţilor. Aceste zone sunt de două feluri:

- „curţi descoperite pe flanc”, în sensul că vecinătatea nu este o altă curte, cu o arteră importantă de circulaţie, astfel amfilada de clădiri din curte prezintă o faţadă urbană (mai puţin sau mai mult coerentă) spre aceste artere;

- Insule, cu parcelar caracteristic aşezărilor secuieşti, cu diferite grade de urbanizare;

Analiza valorilor este realizată în studiul istoric.

Bilanț teritorial

Modificările bilanţului se vor datora următorilor factori:

  • datorită structurii zonei, în speţă a curţilor, nu există posibilitatea extinderilor masive, ci doar păstrarea amprentei construcţiilor la sol, cu mici modificări (extinderi) posibile în zona mediană a curţilor, deci P.O.T., suprafeţele construite nu vor creşte semnificativ;
  • domeniul public în mare parte este ocupat de circulaţiile auto şi pietonale, şi într-o mai mică măsură, de spaţii verzi (în speţă cel din centrul pieţii Gábor Áron). În afara eliminării spaţiilor verzi nepracticabile din piaţă şi reorganizarea spaţiilor verzi utile – ceea ce va însemna o scădere în metri pătraţi ai spaţiilor verzi, dar o calitate superioară a acestora - nu se propun modificări ce ar modifica bilanţul.
  • zona de centru are funcţiuni mixte, unde reacţiile economiei de piaţă la strategia şi politicile urbane ale municipalităţii vor cvantifica procentul suprafeţelor de locuit faţă de suprafeţele de comerţ, instituţii etc.

Zona studiată a fost divizată în 12 subzone.

Se vor respecta reglementările specifice ptr. toate subzonele.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Dispoziţii generale aplicabile în ZCP Centru Istoric Tg. Secuiesc

  - unitatea de referinţă şi caracterul acesteia;

  - caracteristici ale parcelelor (formă, mărime, dimensiuni, declivităţi) ;

  - natura ocupării şi utilizării terenului / tipuri admise de ocupare şi utilizare / tipuri interzise de ocupare şi utilizare;

   - construcţii existente protejate, construcţii existente neprotejate, spaţii neconstruite protejate;

   - condiţionări diverse (vestigii arheologice probabile);

   - protecţii fată de poluare şi alte riscuri

Dispoziţii detaliate pe subzone, aplicabile în ZCP Centru Istoric Tg. Secuiesc

  • implantarea construcţiilor în raport cu limitele separatoare ale parcelelor;
  • implantarea constructiilor unele în raport cu altele pe aceeaşi parcelă;
  • P.O.T.;
  • înăltimea construcţiilor;

 aspectul exterior al clădirilor;

  • accese şi circulaţii;
  • staţionări şi pavaje;
  • echipare cu reţele tehnico-edilitare;
  • spaţii libere şi spaţii plantate;
  • spaţii amenajate cu rolul de a proteja, a securiza, a izola sau a racorda zona sau subzona PUZ-ului fata de vecinatati agresive;
  • posibilităţi maxime de utilizare a terenului;
  • C.U.T. admis;
  • condiţii de depăşire a C.U.T.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

- Propuneri privind atitudinea faţă de ţesutul urban cu toate componentele sale (parcelar, trama stradală, volume construite, spaţii libere) concretizată în: protejare, conservare, punere în valoare, demolare, completare, schimbări de utilizare)

- Propuneri privind rezolvări ale circulaţiilor carosabile, staţionărilor, circulaţiilor pietonale (cu menţiunea că unul din obiectivele esenţiale ale conservării calităţii zonei protejate constă în menţinerea nealterată a spaţiilor curţilor, pieţei Gábor Áron, respectiv ameliorarea circulaţiei - făcută numai printr-o mai bună organizare generală a circulaţiei, cu asigurarea unui număr de 700-1000 de parcări în exteriorul primului inel de curţi);

- Propuneri de racordări ale reţelelor tehnico-edilitare;

- Propuneri privind prevederile din regulament, diferenţiate pe subzonele propuse;

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: nu este cazul;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale;   

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Centrul istoric Târgu Secuiesc;

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: Se va ține cont de Avizele DJC Covasna, Lista monumentelor și de situri arheologice; Conform COMUNICARE NR: 16/U/14.03.2024 emisă de DJC Covasna documentația se trimite la CNMI.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul;

 

Evaluarea adecvată: nu este cazul, planul nu intră sub incidenţa art. 28 din OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, amplasamentul nu se suprapune cu arii naturale protejate;

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 001/10.01.2023 emis de Primăria Municipiului Târgu Secuiesc;

- conform procesului-verbal nr. 18 din data 06.06.2024, încheiat în urma  ședinței CSC s-a stabilit: - necesitatea emiterii Avizului de la Direcția Județeană ptr Cultură Covasna;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a subzonelor (12 subzone) precizate în documentaţie;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- pentru prevenirea poluării accidentale a solului şi subsolului, se vor utiliza doar mijloace de transport şi utilaje corespunzătoare normelor tehnice în domeniu, astfel încât să se preîntâmpine deversările de motorină sau uleiuri de la motoarele acestor;

- amenajarea corespunzătoare a organizărilor de şantier în ceea ce priveşte utilităţile (apă, electricitate, dotarea cu grupuri sanitare ecologice, colectarea apei uzate menajere, parcări pentru utilaje, maşini de transport, după caz) şi depozitarea materialelor periculoase şi inflamabile conform legislaţiei în vigoare;

- monitorizarea gestiunii deşeurilor rezultate din activitatea de organizare de şantier, în etapa de construcţie;

- mijloacele de transport pentru materialele pulverulente vor fi prevăzute cu prelată pentru evitarea împrăştierii de particule cu ajutorul vântului; mijloacele de transport vor rula cu viteză redusă, pentru limitarea antrenării particulelor minerale, a prafului în atmosferă şi pentru limitarea poluării fonice şi a nivelului de vibraţii;

- respectarea prevederilor OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului (*actualizată);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei (*actualizată);

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor;

- în situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna, Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată: - Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate pe pagina de internet https://covasnamedia.ro/ 05-10.06.2024;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 10.06.2024;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat ... în data de ...2024.

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

 

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

 

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

 

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

 

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                        Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta