Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 12.06.2024

 

 

 

Ca urmare a notificării adresate de RÁDULY ENIKŐ, CSOMÓS GÁBOR, RÁDULY BOTOND ÁRPÁD, RÁDULY ANNAMARIA cu domiciliul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Florilor, nr. 9, jud. Covasna, privind „ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL – LOTIZARE CASE DE VACANȚĂ ANINOASA”, propus a fi amplasat în comuna Reci, satul Aninoasa, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4662/03.06.2024 în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 1682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 12.06.2024 (proces-verbal ședință nr. 19/12.06.2024);

- Memoriu General de prezentare PUZ; Regulament aferent PUZ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

„ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL – LOTIZARE CASE DE VACANȚĂ ANINOASA”, propus a fi amplasat în comuna Reci, satul Aninoasa, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

          Obiectul lucrării “Plan Urbanistic Zonal LOTIZARE CASE DE VACANTA“ din localitatea Aninoasa - Reci , consta in realizarea unei lotizari a terenului pentru realizarea de case de vacanta. Zona propusa in suprafata totala de 5.600 mp. si este situata in partea de nord a localitatii, pe partea nordica a DN 13 E, pe malul sudic al lacului Reci. Terenul se afla in proprietatea RADULY ENIKO , CSOMOS GABOR , RADULY-ARPAD BOTOND si RADULY ANNAMARIA, CF 32746 . Terenul este reprezentat de teren proprietate particulara cu folosinta actuala de teren agricol intravilan (arabil).

Obiective principale :

- realizarea unui ansamblu de locuinte monobloc, cu delimitari parcelare, terenul liber dintre constructii se va amenaja ca teren verde de agrement si locuri de joaca folosit si ingrijit individual de locuitorii ansamblului, in idea de a realiza un spatiu urban cu locuinte de vacanta cu regim mic de inaltime , aerisit, unitar,

- realizarea POT maxim de 35%

- realizarea CUT maxim 0,5

- stabilirea de aliniamente si zone construibile

- realizarea unui regimului de inaltime P+1(M) al viitoarelor constructii

- organizarea circulatiei carosabile cu asigurarea locurilor de parcare

- realizarea infrastructurii tehnico – edilitare unitar ptr. intreaga zona

- in zon afectata de restrictia de construire fata de DN 13 E, se vor putea amenaja CONSTRUCTII PROVIZORII FARA FUNDATIE, DE TIP CHIOSCURI, mici spatii comerciale cu functiuni de tip ABC, fara factori de poluare sau generatoare de trafic greu.

STADIUL ACTUAL AL DEZVOLTARII URBANISTICE

Zona studiata , care face obiectul prezentului PUZ , are o asezare favorabila, in partea nordica a localitatii, in zona de nord DN 13 E. Din punct de vedere al teritoriului existent, zona analizata , se prezinta astfel:

- zona efectiv sistematizata in cadrul PUZ = 5.600 mp. - pe terenul analizat in PUZ nu exista constructii , terenul fiind liber de orice sarcina, este in proprietatea a patru persoane fizice

Circulatia principala in zona se desfasoara ( la Sud de amplasament ) pe DN 13 E

In restul zonei studiate, exista drumuri de deservire interioara , care delimiteaza proprietatile.

In zona studiata de prezentul PUZ nu exista retele de apa potabila.

In zona studiata de prezentul PUZ nu exista retele de apa potabila.

In zona nu exista retea subterana de de gaz metan

STABILIREA MODULUI DE ORGANIZARE ARHITECTURAL – URBANISTICA, CATEGORII DE INTERVENTIE

Caile de comunicatie : Organizarea circulatiei in cadrul anasamblului studiat , se fundamenteaza pe existenta DN 13 E, care va asigura posibilitatea de acces auto si pietonal. Se propune realizarea unui sistem circular cu sens unic cu acces direct din DN 13 E , asigurand accesul facil la toate proprietatile. Sistemul carosabil este marginit pe latura spre loturile constructiilor de un trotuar pietonal.

Pe laturile estica si nordica a zonei studiate , exista drum de exploatare aflat in proprietatea Primariei Reci care va coexista cu drumul carosabil propus cu limitele estica si nordica chiar pe limita de proprietate. Pe aceste laturi ale proprietatii zonei PUZ nu se vor executa imprejmuiri , se vor realiza eventuale plantatii verticale columnare de delimitare a celor doua drumuri care au traseu paralel.

Bilantul teritorial global al suprafetei sistematizate, se prezinta astfel :

- suprafata teren studiat PUZ = 10.700.

- suprafata teren efectiv sistematizata = 5.600. - suprafata construita maxima ( propusa ) 35% = 1960 mp

- suprafata construita desfasurata maxima (propusa) = 2.800 mp

- suprafata de drumuri carosabile = 1.092 mp. = 19,5%

- suprafata spatii verzi amenajate = 292 mp. = 5,6% - suprafete trotuare si alei pietonale = 328 mp. = 5,9% - spatii verzi zona parcelata = 1.928 mp. = 34%

- Coeficientul de Utilizare a Terenului ( CUT ) = 0,5

- Procentul de Ocupare a Terenului ( POT ) = 35 %

REGIMUL DE INALTIME AL CONSTRUCTILOR

Regimul de inaltime al cladirilor propuse s-a stabilit in functie de destinatia de constructii de locuinte de vacanta; acestea vor avea un regim de inaltime mic, max. P+1(M) cu inaltimea maxima la streasina invelitorii de 7m. de la cota +0.00.

ECHIPAREA EDILITARA PROPUSA.

Alimentarea cu apa

In vederea realizarii alimentarii cu apa si a canalizarii constructiilor care urmeaza sa se realizeze in cadrul zonei studiate , se impun luarea urmatoarelor masuri :

- pe baza unui proiect - studiu de specialitate se vor stabili , de comun acord cu Primaria Arcus , solutiile tehnice de alimentare cu apa , in sistem centralizat ZONAL a potentialilor consumatori din zona , acest studiu necesitind lucrari de proiectare care depasesc cadrul prezentului P.U.Z., fiind necesara studierea la nivelul zonei .

- s-a propus a se reliza un singur put forat cu camera de pompare subterana pentru INTREAGA ZONA SISTEMATIZATA - toate constructiile propuse se vor racorda la acest sistem de furnizare apa potabila

Diametrul conductei va asigura atit necesarul de apa pentru nevoi igenico–sanitare cit si pentru nevoi P.S.I

Pe reteaua de distributie din incinta sistematizata se vor monta hidranti de incendiu exteriori Dn 65 , cit si hidranti de gradina Dn 3/4".

Fiecare cladire se va racorda la reteaua de distributie apa din incinta prin intermediul unui apometru amplasat intr-un camin la limita proprietatii , apometre care se vor citi electronic in mod centralizat. Amplasarea putului forat se va face in punctul cel mai inalt al zonei sistematizate ptr. a asigura scurgerea libera a apei potabile.

Canalizare menajera Apele uzate menajere se vor colecta LOCAL ZONAL , prin realizarea unei fose septice vidanjabile , capsulate , amplasata subteran, urmand ca fiecare constructie sa fie racordata prin retea de canalizare locala la aceasta fosa septica vidanjabila comuna. Amplasarea fosei septice vidanjabile se va face pe punctul de cea mai joasa cota a amplasamentului studiat.

Canalizare pluviala Dirijarea apelor meteorice de pe partea carosabila si de pe trotuare, se va asigura prin rigolele si vor fi evacuate local pe terenul natural.

Alimentarea cu energie termica Din punct de vedere al alimentarii cu caldura a noilor constructii care se vor realiza, se propune incalzirea electrica sau realizarea unei centrale termice pentru fiecare cladire functionand cu combustibil solid de tip peleti / brichete, care asigura o gazeificare si randament superior.

Alimentarea cu energie electrica a zonei studiate

Alimentarea cu energie electrica a complexului se va face din retelele existente la limita zonei sistematizate, sau cu sisteme locale de tip fotovoltaic. Solutia de alimentare a posturilor de transformare se va da de catre S.C. ELECTRICA S.A. / Covasna.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: s-au materializat limitele UTR astfel:

- la Est de teren agricol proprietate particulara

- la West si Nord de drum de exploatare

- la Sud de DN13 E.

Pentru zona functionale s-au intocmit prescriptii si recomandari cu privire la regimul de amenajare propus a se institui in zona respectiva.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Functiunea dominanta a zonei sistematizate este cea de locuinte de vacanta si spatii verzi. In zon afectata de restrictia de construire fata de DN 13 E , se vor putea amenaja CONSTRUCTII PROVIZORII FARA FUNDATIE , DE TIP CHIOSCURI , mici spatii comerciale cu functiuni de tip ABC , fara factori de poluare sau generatoare de trafic greu. Avind in vedere marimea ansamblului si suprafata efectiv sistematizata , care ocupa 5.600 mp., precum si pentru a identifica cu usurinta prescriptiile si recomandarile regulamentului aferent PUZ, se propune impartirea teritoriului studiat intr-o singura Unitate Teritoriala de Referinta ( U.T.R.), ale caror limite au fost materializate dupa : criteriul functiunii predominante (de case de vacanta ) , si limitele de proprietate.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: nu este cazul;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale;   

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate):

 Zona propusa in suprafata totala de 5.600 mp. este situata in partea de nord a localitatii, pe partea nordica a DN 13 E, pe malul sudic al lacului Reci.   Conform Certificatului de Urbanism Nr. 112 din 05.03.2024 terenul identificat cu nr. CAD32746, se află în intravilanul localității, conform PUZ aprobat și este proprietatea solicitanților conform extras CF nr. 32746 Reci.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: S- a depus documentația la DJC Covasna, s-a comunicat în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 12.06.2024 (proces-verbal ședință nr. 19/12.06.2024);

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: Atât în faza de construcție, cât și în faza de funcționare a obiectivelor propuse se vor respecta standardele și normativele în vigoare.

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul;

 

Evaluarea adecvată: nu este cazul, planul nu intră sub incidenţa art. 28 din OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, amplasamentul nu se suprapune cu arii naturale protejate;

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 112/05.03.2024 emis de Consiliul Județean Covasna;

- conform procesului-verbal nr. 19 din data 12.06.2024, încheiat în urma  ședinței CSC s-a stabilit:  necesitatea depunerii documentației la Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna, si s-a comunicat că a fost depusă documentația la Direcția Județeană ptr Cultură Covasna;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- pentru prevenirea poluării accidentale a solului şi subsolului, se vor utiliza doar mijloace de transport şi utilaje corespunzătoare normelor tehnice în domeniu, astfel încât să se preîntâmpine deversările de motorină sau uleiuri de la motoarele acestor;

- amenajarea corespunzătoare a organizărilor de şantier în ceea ce priveşte utilităţile (apă, electricitate, dotarea cu grupuri sanitare ecologice, colectarea apei uzate menajere, parcări pentru utilaje, maşini de transport, după caz) şi depozitarea materialelor periculoase şi inflamabile conform legislaţiei în vigoare;

- monitorizarea gestiunii deşeurilor rezultate din activitatea de organizare de şantier, în etapa de construcţie;

- mijloacele de transport pentru materialele pulverulente vor fi prevăzute cu prelată pentru evitarea împrăştierii de particule cu ajutorul vântului; mijloacele de transport vor rula cu viteză redusă, pentru limitarea antrenării particulelor minerale, a prafului în atmosferă şi pentru limitarea poluării fonice şi a nivelului de vibraţii;

- respectarea prevederilor OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului (*actualizată);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei (*actualizată);

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor;

- în situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna, Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată: - Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate pe pagina de internet https://covasnamedia.ro/ 05-10.06.2024;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 12.06.2024;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat ... în data de ...2024.

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

 

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

 

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

 

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

 

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                        Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta