Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 05.07.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de NAGY ALPÁR ÎNTREPRINDERE INDIVIDUALĂ cu sediul în comuna Bodoc, satul Bodoc, nr. 291/A, jud. Covasna, privind „ELABORARE PUZ– ZONĂ AGROZOOTEHNICĂ”, propus a fi amplasat în comuna Bodoc, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5320/25.06.2024 în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 1682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 04.07.2024 (proces-verbal ședință nr. 22/04.07.2024);

- Memoriu General de prezentare PUZ; Regulament aferent PUZ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

„ELABORARE PUZ– ZONĂ AGROZOOTEHNICĂ”, propus a fi amplasat în comuna Bodoc, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

          Obiectul lucrării:

Proiectul de fata propune reglementarea unui teren in suprafata de 11.400 mp aflat in extravilanul comunei Bodoc, pentru amenajarea unui areal cu functiune agrozootehnica. Obiectul proiectului il constituie crearea unei incinte amenajate care sa adaposteasca aceasta functiune si sa raspunda solicitarilor impuse de tema program dar si conditiilor specifice de amplasare. Terenul de amplasament studiat se afla in extravilanul comunei Bodoc, pe o zona de teren libera de constructii si amenajari. Terenul este accesibil de pe un drum de exploatare existent derivat spre vest din DN 12, la distanta de cca 360 m. Terenul este liber de constructii si amenajari. Drumul este practicabil, circulatia pe drumul de exploatare este redusa.

Se propune infiintarea unei ferme de bovine, cu 190 capete ( vaci, vitei si juninci ), asigurarea conditiilor necesare pentru adapostirea si deservirea acestora.

Solicitari ale temei program :

Tema program definita de initiator se refera la urmatoarele elemente :

Se va reglementa suprafata de teren de 11.400 mp astfel incat sa poata fi amplasate urmatoarele obiective

- Adăpost animale

- Siloz

- Fânar

- Obiectivele tehnico-edilitare necesare

- Drum carosabil la toate obiectivele

- Imprejmuire

- Spatii verzi

STADIUL ACTUAL AL DEZVOLTARII URBANISTICE

Amplasamentul studiat se afla situat in extravilanul satului Bodoc, comuna Bodoc. Se intinde pe un teren orientat de la nord – est spre sud - vest, cvasiorizontal, cu usoara cadere pe directia nord-sud. Se invecineaza cu terenuri agricole libere de constructii si amenajari spre directiile est, vest, iar spre nord cu paraul Zalan. Zona de amplasament vizata se intinde pe un teren agricol, in suprafata totala de 11.400 mp. Categoria de folosinta a terenului este arabil. Functiunile actuale sunt de exploatatie agricola. In zonele apropiate sunt terenuri agricole libere de amenajari speciale.

Specificatie

mp

%

suprafata totala studiata

11.870

X

suprafata totala reglementata

11.400

100,00

suprafata ocupata de constructii

0,00

0,00

suprafata ocupata de circulatii carosabile

0,00

0,00

suprafata ocupata de circulatii pietonale, platforme, terase

0,00

0,00

suprafata ocupata de alte functiuni

0,00

0,00

suprafata ocupata de echipare edilitara

0,00

0,00

Suprafata ocupata de vegetatie agricola

11.400

100,00

suprafata ocupata de spatii verzi amenajate

0,00

0,00

suprafata totala ocupata

11.400

100,00

Coeficient de utilizare a terenului C.U.T. existent

0,000

0,00 %

procent de ocupare a terenului P.O.T. existent

 

 

 

 

 

 

Utilitatile se pot asigura in sistem local.

PROPUNERI DE DEZVOLTARE URBANISTICA

Conform temei de proiectare, s-au propus constructii si amenajari specifice unei micro-zone agrozootehnice.

In baza amenajarilor propuse se stabilesc urmatorii indici maximi de ocupare si utilizare a terenului:

Bilant teritorial – situatia propusa

Specificatie

mp

%

suprafata totala studiata

11.870

X

suprafata reglementata

11.400

100,00

suprafata ocupata de constructii - estimativ

4.640

40,70

suprafata ocupata de circulatie carosabila, platforme

3.440

30,17

suprafata ocupata de teren agricol

0,00

0,00

suprafata ocupata de echipamente edilitare

400

3,52

suprafata ocupata de spatii verzi

2.920

25,61

suprafata ocupata de alte functiuni

0,00

0,00

suprafata ocupata de edificabil

8.460

74,21

suprafata totala ocupata

11.400

100,00

Indici de ocupare a terenului :

Procent de ocupare a terenului POT maxim = 41,00%

Coeficient de ocupare a terenului CUT maxim = 0,45

Dezvoltarea echiparii edilitare

Alimentare cu apa :

Retele exterioare: Alimentarea cu apa se va realiza de la put forat. Apa bruta se trece prin statie de tratare si rezervor de 108 mc. Pentru asigurarea presiunii si debitului de stingere a incendiilor, din reteaua nou proiectata se va monta un grup de pompare langa rezervor.

Alimentare roboti :

Se va realiza prin retea ramificata de la camera tehnica pana la roboti pentru apa rece si calda.

Canalizare menajera

Canalizarea menajera colecteaza apele in bazin vidanjabil de 10 mc din beton, amplasat langa grajd. Reţele de canalizare menajeră colectează ape uzate menajere numai de la clădirea procesare-comercializare, respectiv din grupurile sanitare şi se montează subteran executat din ţeavă PVC KG şi cămin de inspecţie din material plastic.

Canalizare pluvială

Apele pluviale convenţional curate rezultate de pe acoperişurile clădirilor, drumurilor si de pe platforme curate, cat si zone bioactive curate din incinta vor fi colectate în şanţuri deschise de pământ inierbate si evacuate pe canalul colector deschis existent din exteriorul incintei.

Alimentare cu energie electrica :

Alimentarea cu energie electrica se va face pe baza unui proiect de specialitate si a avizelor organismelor de specialitate, printr-un post de transformare pe amplasament.

 Gospodarie comunala :

Dejecțiile provenite de la animale se depozitează temporar pe platforma betonata special amenajata și în bazinul de dejecții. Acestea se vor folosi pentru fertilizarea terenurilor agricole din zona. Deseurile de pe platforma de gunoi de grajd vor fi asigurate suplimentar impotriva eventualelor incendii posibile. Platforma va fi asigurata impotriva oricaror infiltratii in sol, va fi din beton, cu parapet din beton de 1 m inaltime.

Deșeurile menajere se colecteaza conteinerizat pe amplasament si se transportă cu firma de salubritata care opereaza in zonă. Materialele reciclabile se vor colecta separat si se vor preda la firme specializate.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: Zona studiata este situata in extravilanul satului Bodoc. Vecinatatile sunt terenuri agricole libere, paraul Zalan si drum local de exploatare agricola. Suprafata totala de teren studiata este de 11.400 mp, teren aflat in proprietate privata a unor persoane fizice.

Prevederi ale Cetificatului de Urbansim nr. 607 din 06.11.2023, emis de Consiliul Județean Covasna:

- regimul juridic

Imobilul teren este identificat cu nr. cad 27366, proprietatea următoarelor persoane: Nagy Alpar, Nagy Timea, se află în extravilanul UAT Bodoc, conform PUG aprobat.

- regimul economic

Terenul are o suprafata de 11400 mp. Categoria de folosinta este arabil.

- regimul tehnic

se solicita elaborare PUZ, indicii urbanistici sunt stabiliti prin PUZ fiind: POT=41%(maxim), CUT=0,45 (maxim)

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: prin acest Puz se urmărește amenajarea unui areal cu functiune agrozootehnica. Se va reglementa suprafata de teren de 11.400 mp astfel incat sa poata fi amplasate urmatoarele obiective: Adăpost animale, Siloz, Fânar, Obiectivele tehnico-edilitare necesare, Drum carosabil la toate obiectivele, Imprejmuire, Spatii verzi.

Spatiile construite se vor orienta astfel incat sa beneficieze de iluminat natural si insorire optima, se vor realiza plantatii astfel incat sa asigure protectie impotriva curentilor aer si a vanturilor dominante.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Obiectivul propus prin prezentul proiect este un ansamblu omogen de amenajari si constructii functionale al caror specific de activitate este putin agresiv fata de factorii de mediu apa, aer, sol, subsol si asezari umane, dar numai in conditiile unei utilizari corecte.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale;   

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate):

 Proiectul de față propune reglementarea unui teren in suprafata de 11.400 mp aflat in extravilanul comunei Bodoc, pentru amenajarea unui areal cu functiune agrozootehnica. Conform Certificatului de Urbanism Nr. 607 din 06.11.2023 emis de Consiliul Județean Covasna, terenul identificat cu nr. CAD 27366, se află în extravilanul UAT Bodoc, conform PUG aprobat și este proprietatea Nagy Alpar, Nagy Timea, conform extras CF nr. 27366 Bodoc.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: DJC Covasna a comunicat prin Adresa nr. 1239/02.07.2024 (în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 04.07.2024, proces-verbal ședință nr. 22/04.07.2024): Documentațiile de urbanism care propun introducerea in intravilan a terenurilor situate in extravilan cad sub incidența Ordin MC nr. 3189 din 24.09.2020; Documentația se va inainta către DJC Covasna.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: Atât în faza de construcție, cât și în faza de funcționare a obiectivelor propuse se vor respecta standardele și normativele în vigoare.

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul;

 

Evaluarea adecvată: nu este cazul, planul nu intră sub incidenţa art. 28 din OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, amplasamentul nu se suprapune cu arii naturale protejate;

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 607/06.11.2023 emis de Consiliul Județean Covasna;

- conform procesului-verbal nr. 22 din data 04.07.2024, încheiat în urma  ședinței CSC s-a stabilit:  necesitatea depunerii documentației la Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna, Direcția de Sănătate Publică Covasna; Direcția Județeană ptr Cultură Covasna a comunicat prin Adresa nr. 1239/02.07.2024: Documentațiile de urbanism care propun introducerea in intravilan a terenurilor situate in extravilan cad sub incidența Ordin MC nr. 3189 din 24.09.2020; Documentația se va inainta către DJC Covasna.

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- pentru prevenirea poluării accidentale a solului şi subsolului, se vor utiliza doar mijloace de transport şi utilaje corespunzătoare normelor tehnice în domeniu, astfel încât să se preîntâmpine deversările de motorină sau uleiuri de la motoarele acestor;

- amenajarea corespunzătoare a organizărilor de şantier în ceea ce priveşte utilităţile (apă, electricitate, dotarea cu grupuri sanitare ecologice, colectarea apei uzate menajere, parcări pentru utilaje, maşini de transport, după caz) şi depozitarea materialelor periculoase şi inflamabile conform legislaţiei în vigoare;

- monitorizarea gestiunii deşeurilor rezultate din activitatea de organizare de şantier, în etapa de construcţie;

- mijloacele de transport pentru materialele pulverulente vor fi prevăzute cu prelată pentru evitarea împrăştierii de particule cu ajutorul vântului; mijloacele de transport vor rula cu viteză redusă, pentru limitarea antrenării particulelor minerale, a prafului în atmosferă şi pentru limitarea poluării fonice şi a nivelului de vibraţii;

- respectarea prevederilor OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului (*actualizată);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei (*actualizată);

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor;

- în situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna, Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată: - Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate pe pagina de internet https://covasnamedia.ro/ 26 iunie 2024; 01 iulie 2024;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 05 iulie 2024;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat ... în data de ...2024.

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

 

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

 

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

 

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

 

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                        Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta