Înapoi

Decizia etapei de incadrare pentru „Amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparținând SC Midgard Investments SRL U.P. I Midgard Vrancea județul Vrancea”, titular SC MIDGARD INVESTMENTS SRL

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 7231 / 05.07.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de SC MIDGARD INVESTMENTS SRL cu sediul în Focșani, Aleea 1 iunie nr. 11, bloc D, scara 1, apartament 10, jud. Vrancea,  privind „Amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparținând SC Midgard Investments  SRL U.P. I Midgard Vrancea județul Vranceaamplasament pe raza unităților administrativ teritoriale: TULNICI și VINTILEASCA, judetul Vrancea,  înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 7231/07.06.2023 și a completărilor ulterioare,

în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului , Apelor și Pădurilor ;
  • Hotărârii Guvernului nr.1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe;
  • HG nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • Ordinului MMP nr.19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar , cu modificarile si completarile ulterioare (Ordinul Ministrului M.M.A.P. nr. 262 din 18.02.2020);
  • OUG nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare ;

 

Agenția pentru Protectia Mediului Vrancea,

Având în vedere următoarele:

  • consultarea autoritatilor publice participante în cadrul sedintei Comitetului Special Constituit din data de 29.06.2023;
  • în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (2), pct. b) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului;
  • în conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2007, cu modificările și completările ulterioare, art. 28 , alin (2);
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

decide:

Amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparținând SC Midgard Investments  SRL U.P. I Midgard Vrancea județul Vranceaamplasament pe raza unităților administrativ teritoriale: TULNICI și VINTILEASCA, judetul Vrancea, titular SC MIDGARD INVESTMENTS SRL, necesită evaluare de mediu şi evaluare adecvată urmând a se supune supune adoptării cu aviz de mediu.

 

Suprafața fondului forestier este de 1720,3 ha, este organizată într-o singura unitate de productie U.P.I MIDGARD.

Repartizarea fondului forestier pe unități teritorial-administrative:

  • comuna Vintileasca din județul Vrancea – 877,6 ha
  • comuna Tulnici din județul Vrancea – 842,7 ha.

Justificarea prezentei decizii:

  • Peste fondul forestier proprietate din zona teritorială luata în studiu se suprapun următoarele arii protejate :

- Situl Natura 2000 ROSCI0208 – Putna -Vrancea

- Parcul Natural Putna-Vrancea

- Aria de Protecție Avifaunistică - ROSPA0088 – Munții Vrancei

  • S-a propus proiectarea și construirea a 3 noi drumuri forestiere drumuri  forestiere

-FN001 Lepșa versant de 6,2 km,FN002Lepșa versant, de 3,2km, FN003 Monteoru versant, de 7,2km. În perspectivă densitatea rețelei de drumuri vaaccesibiliza 1087,7 ha, reducându-se distanța de colectare de la 0,8 km la 0,4 km.

Pentru proiectarea și construirea acestor drumuri va fi necesară realizarea studiilor de fezabilitate, identificarea cu precizie a traseelor, realizarea proiectelor tehnice, obținerea avizelor necesare pentru realizarea lor inclusiv obținerea acordului de mediu şi după caz a avizului Natura 2000.

Planul de amenajament nu propune realizarea de alte construcţii.

  • Art.22 din HG nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a

procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice.       

Amenajamentul silvic deține decizia etapei de încadrare nr. 13/26.05.2020 ce urmează a fi revizuită conform noilor prevederi legislative pentru lucrările silviculturale rămase de executat până la expirarea valabilităţii respectivului amenajament silvic.

Lucrările rămase de executat se regăsesc în anexa nr. 1.         

1. Caracteristicile planului:

a)gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Terenurile din fondul forestier au următoarele folosințe, stabilite prin amenajament :

 

A -Păduri si terenuri destinate împăduririi sau reîmpăduririi ...................1712.1 ha

A1 - Păduri și terenuri destinate împăduririi pentru care se reglementează recoltarea   de produse principale  ...........................................................................1559.3 ha

A11 - Păduri inclusiv plantaţii cu reuşită definitivă ….....................................1508.88 ha

A13 - Regenerări pe cale naturală cu reuşită parţială.…………...........................49.87 ha

A15 - Poieni sau goluri destinate împăduririi..........................................................0.55 ha

A2 - Păduri si terenuri destinate împăduririi pentru care nu se reglementează recoltarea

de produse principale ............................................................................................152.8 ha

A21 - Păduri inclusiv plantaţii cu reuşită definitivă..............................................152.8 ha

 

B - Terenuri afectate gospodăririi silvice........................................................7.44 ha

B2 – Linii de vânătoare și terenuri pentru hrana vânatului (40V1, 40V2, 55V, 60V, 132V,157V).............................................................................................................3.98 ha

B4 – Clădiri, curți și depozite permanente (47C, 136C, 137C, 157C, 164C, 165C)...................................................................................................................... 0.97 ha

B7 - Terenuri cultivate pentru nevoile administrației (56A, 60A)……....…………….2.49 ha

C - Terenuri neproductive: stîncării, sărături, mlaștini, ravene, etc. (46N, 49N)...........0.76 ha

1.2. Zonarea funcţională

 

Păduri din grupa I funcţională…........................................................................1712.1 ha

1G – Arboretele din bazinele torențiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajarea pădurilor sau de amenajare a bazinelor hidrografice (Lepșa) (TIII)…...................……………………….......................................................822.89 ha

2A – Arboretele situate pe stâncării, pe grohotișuri și pe terenuri cu înclinare mai mare de 30 grade pe substrate de fliș (facies marnos, marno-argilos și argilos), nisipuri, pietrișuri și loess, precum și cele pe terenuri cu înclinare mai mare de 35 grade, pe alte substrate litologice (TII) ....…………………………….....……………………………………........152.8 ha

2L - Arboretele situate pe terenuri cu substraturi litologice foarte vulnerabile la eroziuni și alunecări, cu pante cuprinse până la limitele indicate la categoria 1.2A (TIV)…………………………………………...………………..……..……….736.41 ha

 

Pădurile din cuprinsul fondului forestier proprietate privată a S.C. Midgard Investments S.R.L., jud. Vrancea, U.P. I Midgard Vrancea, sunt încadrate în etajul MONTAN DE AMESTECURI (FM2).

Încadrarea arboretelor pe tipuri de categorie funcțională și țelurile de gospodărire urmărite

Tip de categorie

funcționlă

Categorii funcționale

Țel de

gospodărire

Suprafața

ha

%

TII

Păduri cu funcții speciale de protecție situate în stațiuni cu condiții grele sub raport ecologic, precum și arboretele în care nu este posibilă sau admisă recoltarea de masă lemnoasă, impunându-se numai lucrări speciale de conservare.

1.2.A.

Țeluri de conservare.

152,8

9

TIII

Păduri cu funcții speciale de protecție pentru care nu se admit, de regulă decât tratamente intensive - tăieri progresive cu perioadă lungă de

regenerare.

1.1.G.

Țeluri de protecție,

Lemn pentru cherestea, construcții, celuloză, etc.

822,89

48

TIV

Păduri cu funcții speciale de protecție pentru care sunt admise, pe lângă grădinărit și cvasigrădinărit, și alte tratamente, cu impunerea unor restricții speciale de aplicare.

1.2.L.

Țeluri de protecție

Lemn pentru cherestea, construcții, celuloză, etc.

736,41

43

TOTAL U.P.

1712,1

100

Subunități de gospodărire

În vederea reglementării proceselor de bioproducție şi bioprotecţie conforme cu țelurile urmărite    s-au constituit următoarele subunități de gospodărire:

  • A – Codru regulat, sortimente obişnuite........................................................1558.75 ha
  • M – Păduri supuse regimului de conservare deosebită……………...….152.8 ha

Bazele de amenajare

Bazele de amenajare adoptate sunt :

  • Regimul: codru regulat
  • Tratamente: pentru arboretele din SUP A s-a propus tratamentul tăierilor progresive și tratamentul tăierilor rase, cu suprafețe de maxim 1 ha.
  • Compoziţia ţel prevăzută este cea corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure fiind-  39%FAG  27%MOLID 34% BRAD
  • Exploatabilitatea - de protecție pentru arboretele încadrate în subunuitatea de protecție SUP A.
  • Ciclul (rotația) este de 120 ani

Posibilitatea anuală de recoltare

Posibilitatea anuală de produse principale este de 8432 mc, iar cea de produse secundare 4864 mc.

În deceniul de aplicare s-au propus următoarele lucrări de îngrijire şi conducere a arboretelor:

- degajări: 28.87 ha

- curățiri: 1271 mc / 106.28 ha

- rărituri 47366 mc / 1032.94 ha

- tăieri de igienă: 3009 mc / 328.34 ha ...........................3009 mc

De asemenea, în deceniu, au fost propuse următoarele lucrări de ajutorare a regenerării naturale și de împădurire:

- împăduriri.........................................................................................58,47 ha

- completări ........................................................................................46.59 ha

- lucrări de ajutorare a regenerării naturale.....................................186.68 ha

- lucrări de îngrijire a regenerării naturale........................................537.99 ha

- îngrijirea culturilor tinere ...............................................................874.65 ha

 

Lucrări rămase de executat:conform anexa nr.1

 

Prin amenajament nu sunt prevăzute:

  • realizarea de construcţii care să afecteze habitate sau specii prioritare de interes comunitar;
  • utilizarea, stocarea, transportul, manipularea sau producerea de substanţe, materiale, deşeuri solide, poluanţi sau aerosoli care ar putea afecta speciile sau habitatele din situl Natura 2000;
  • realizarea unor activităţi care să devieze cursuri de apă, care să genereze poluare fonică, luminoasă, atmosferică sau prin care să se exploateze diverse zăcăminte minerale de suprafaţă sau subterane (inclusiv ape);
  • inundarea terenurilor;
  • activităţi sau lucrări care să afecteze direct sau indirect zonele de hrănire, reproducere sau migrare a speciilor de interes comunitar;
  • crearea unor bariere care să ducă la izolarea reproductivă a vreunei specii de interes comunitar;
  • nu se prevăd lucrări în scopul schimbării destinaţiei terenurilor sau lucrări de împădurire a unor terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră.

b) gradul în care planul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: 

Peste fondul forestier proprietate din zona teritorială luata în studiu se suprapun Siturilor de Interes Comunitar Putna-Vrancea - ROSCI0208, desemnat prin Ordinul Ministrului Mediului și Pădurilor nr. 2387/19 septembrie 2011, Ariei speciale de protecție avifaunistică Munții Vrancei – ROSPA 0088 și Parcului Natural Putna-Vrancea, arie protejată înființată în baza Hotărârii Guvernului Romaniei nr. 2151/2004

 

Conform prevederilor OUG 57/2007 art. 24 alin. (1) amenajamentele silvice ale unităților de producție/proprietăților ce intră în componența ariilor naturale protejate vor fi revizuite în mod obligatoriu în termen de 12 luni de la aprobarea planurilor de management. Ca urmare trebuie realizată o analiza completă a tuturor activităților și măsurilor propuse în Planurile de Management astfel încât dacă există necorelări cu Planul de Amenajare Silvică acesta din urmă sa poată fi revizuit, integrându-se aspectele impuse.

 

În ceea ce privește fauna de interes cinegetic menționată în Anexa 1 și Anexa 2 la Legea vânătorii nr 407/2006 cu modificările și completările ulterioare, menționăm faptul că pădurile care sunt incluse in acest plan de amenajare silvică sunt incluse în diferite fonduri cinegetice de vânătoare administrate de gestionari pe baza unor Planuri de Management Cinegetic. Aceste planuri prevăd zonări funcționale si masuri care pot intra în contradicție sau pot avea un impact cumulat cu lucrările silvice propuse în anumite suprafețe de pădure.

 

c) relevanţa planului în/pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Amenajamentul silvic îşi propune conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, inclusiv conservarea habitatelor naturale şi a speciilor protejate. În cadrul unităţilor de gospodărire care fac obiectul planului „Amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparținând SC Midgard Investments  SRL U.P. I Midgard Vrancea județul Vrancea” , se va urmări  realizarea unei structuri echilibrate pe clase de vârstă, minim cu pondere normală a arboretelor din ultimele clase, întrucât, fiecare clasă de vârstă este însoţită de un anume nivel al biodiversităţii.

 

d) problemele de mediu relevante pentru plan: Suprafața care face obiectul planului se suprapune unor arii natrurale de interes comunitar și național pentru care sunt stabilite prin Planuri de Management obiective specifice de conservare și care impun o anumita precauție în amplasarea unor planuri și programe care pot afecta elementele de interes conservativ sau factorii de mediu:

 

Denumire arie protejată

Suprafață totală arie protejată - ha-

Suprafața din planul propus inclusă în aria protejată -ha-

Procent din suprafața ariei protejate inclusă în planul propus -%-

Situl Natura 2000 ROSCI0208-   Putna-Vrancea

38204

835,67

2,19

Parcul Natural Putna-Vrancea

38204

835,67

2,19

Aria de Protecție Avifaunistică - ROSPA0088 – Munții Vrance

38204

835,67

2,19

 

 

 „e) relevanţa planului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: 

Elaboratorii documentației și titularul planului susțin că planul respectă dispoziţiile actelor normative în vigoare.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop:

  • gestionarea durabilă a pădurii;
  • creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor;
  • conservarea şi ameliorarea biodiversităţii în scopul maximizării stabilităţii şi potenţialului polifuncţional al pădurilor.

Analiza informațiilor din documentația înaintata și a planurilor de management aprobate prin Ordin de Ministru, a evidențiat faptul ca în aceste perimetre există spații cu rol potențial de habitat natural de refugiu, popas și/sau hrănire pentru speciile de fauna menționate în Formularele Standard, lucrările care se propun fiind susceptibile să genereze un impact semnificativ asupra speciilor pentru care au fost înființate ariile protejate mai sus menționate.

b) natura cumulativă a efectelor:Este posibilă manifestarea de efecte cumulative prin implementarea planului, avȃnd în vedere specificul zonei și caracteristicile planului propus și existența unor planuri în zonă;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul;

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Amenajamentul cuprinde, ţinând cont de vulnerabilitatea arboretelor, la acţiunea vântului şi zăpezii sau a altor factori dăunători, măsuri privind:

  • protecţia împotriva doborâturilor şi rupturilor produse de vânt şi zăpadă;
  • protecţia împotriva incendiilor;
  • protecţia împotriva poluării industriale;
  • protecţia împotriva bolilor şi dăunătorilor;
  • măsuri de gospodărire a arboretelor cu uscare anormală.

În situaţia apariţiei unor calamităţi naturale, se propun următoarele măsuri:

-  semnalarea de către personalul silvic de teren prin rapoarte privind apariţia doborâturilor/ rupturilor de vânt sau de zăpadă şi a celorlalţi factori destabilizatori;

-  materializarea pe harta UP-urilor a suprafeţelor afectate de doborâturi/rupturi în masă sau dispersate, atacuri de  ipidae, pentru estimarea aproximativă a fenomenului;

-    împădurirea suprafeţelor afectate de doborâturi şi rupturi în masă în termen în cel mult două sezoane de vegetaţie de la evacuarea masei lemnoase;

-    pentru volumul recoltat din calamităţi se vor face precomptările necesare în sensul opririi de la tăiere a unui volum echivalent de produse principale din planul decenal.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate):

  • suprafaţa fondului forestier ce face obiectul planului este de 1720,3 ha.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

 (i)  caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul.

 (ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: -

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv: -

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional:

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin publicarea în ziarul „ Monitorul de Vrancea” în ediţiile din 07.06.2023 şi din 12.06.2023 .

Pâna la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2) din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, publicul poate formula comentarii privind

decizia etapei de încadrare, pe care le va trimite în scris la A.P.M. Vrancea în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

În cazul în care nu se înregistrează comentarii din partea publicului în intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, A.P.M. Vrancea va continua procedura de emitere a avizului de mediu.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.